Adatvédelem: az Apple versenyelőnnyé tenné?
Nagy visszhangot keltett Tim Cook tegnapi, adatvédelemmel kapcsolatos beszéde - az Apple vezetője szerint nem csak az emberek tevékenységét megfigyelő kormány, de a hirdetési platformokból élő, felhasználói adatokat szipkázó tech cégek hozzáállása is veszélyes. Ezzel szemben az Apple nem tovább értékesítendő termékként fogja fel a felhasználókat.
Nem csak a kormány és a tech cégek közt fokozódik a feszültség az NSA-botrány után, a felhasználók bizalmának elnyerése érdekében az adatvédelem a nagy tech cégek csatamezejévé is vált. Tim Cook, az Apple elnök-vezérigazgatója tegnap nagyhatású beszédet tartott az Electronic Privacy Information Center (EPIC) nevű nonprofit kutatóintézet Champions of Freedom Awards eseményének vacsoráján, ahol kifejtette álláspontját az adatvédelem, mint alapvető állampolgári jog mellett. A hírszerzők mellett azonban a többi nagy tech óriás működését is hangsúlyosan kritizálta, ami fontos hangnem-váltást jelezhet a vállalati kommunikációban. Cook a rendezvényen elnyerte a Freedom Award kitüntetést is, amelyet előtte Edward Snowdennek ítéltek oda - ez az első olyan alkalom, amikor egy cégvezető kapta meg a jelentős presztízzsel rendelkező elismerést.
Ingyen - vagy mégsem?
Cook beszédének kapcsán az keltette a legnagyobb visszhangot, hogy a cégvezető (bár közvetlenül nem mondta ki), de egyértelműen a Facebook és a Google stratégiáját ostorozta. "A Szilícium-völgyből beszélek hozzátok, ahol a legkiemelkedőbb és legsikeresebb cégek arra építettek üzletet, hogy mindent összegyűjtenek rólad, amit csak tudnak, és megpróbálják azt pénzzé tenni. Mi úgy gondoljuk, hogy ez rossz, és az Apple nem szeretne közéjük tartozni. Mi nem akarjuk az adataidat."
Az Apple-vezér kritikája a vonzó ingyenes szolgáltatások formájában felhasználói adatokat szipkázó konkurenseket bírálta, amelyek az adatokból profilokat építenek, ezt pedig hirdetések célzására használják. "Az adathalász, ingyenes szolgáltatásokért valójában sokkal nagyobb árat kell fizetni. Nem hiszem, hogy megéri az, hogy illetéktelenek birtokába jussanak az e-mailjeid, keresési előzményeid, vagy akár a családi fotóid, amelyeket ki tudja, hogy milyen hirdetési célból adnak majd el."- mondta Cook. "Hiszünk abban, hogy egy napon ezt a felhasználók is felismerik majd."
Ebben bújtatottan megjelenik a nemrég indult, Apple iCloud konkurensének számító Google Photos képtárhely kritikája is: a Google korlátlan tárhelyet biztosító képszolgáltatását számos menedzsment eszközzel és közösségi funkcióval teszi vonzóvá a felhasználók számára, amely alatt egy erős képfelismerő technológia kategorizálja a felhasználó képének tartalmait, ezen felül a helyszín beazonosítására is képes. Így az algoritmus felismeri, ha a feltöltő lefotózott egy sushi éttermet, Pepsit ivott, vagy éppen más kedvenc helyein járt, ezzel alapos képet építve a szórakozási, vagy fogyasztási szokásokról - mindezt ingyen.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod
Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) és az Obama-adminisztráció a trendet látva felvetette egy olyan új titkosítás kötelező bevezetését, amely dedikált hátsó kaput tartalmaz a hírszerzők és a rendvédelmi szervek számára. Ez (érthető módon) hatalmas felzúdulást váltott ki a hozzáértőkből, az ugyanis világos, hogy a titkosítás ilyen gyengítése nem csak az amerikai kormányzat, de más államok illetve bűnözők felé is megnyitná az adatfolyamot. Cook szerint a polgárjogok elleni újabb támadás a titkosítás gyengítésére tett próbálkozás, ami rendkívül veszélyes, lévén a hackerek számára is kaput jelentene:"Ha kulcsot teszel a lábtörlő alá a rendőröknek, azt egy betörő is megtalálhatja".
A cég így a többi nagy óriáshoz hasonlóan inkább az egyre fejlettebb és erősebb titkosítás mellett áll ki. "Évek óta kínálunk titkosítási eszközöket termékeinkkel, és ezen az úton is kívánunk maradni. Úgy gondoljuk, ez egy kulcsfontosságú szempont az olyan vásárlók szemében, akik biztonságban szeretnék tudni adataikat. Évek óta vannak olyan titkosított szolgáltatásaink, mint például az iMessage vagy a FaceTime, mert hiszünk abban, hogy az üzeneteid és képeid nem tartoznak másra."
Az Apple a konkurencia tevékenységének démonizálásával együtt tudatosan magát állítja be a legerkölcsösebb cégnek, ha a felhasználói adatokról van szó, és mindvégig hangsúlyozza azt, hogy a cégek részéről a felhasználói adatok védelme erkölcsi kérdés is: "Mi nem gyűjtünk össze mindent, ezért nem lehetünk a leggazdagabb forrás azok számára, akik adatokat szeretnének halászni az emberekről.A titkosítással kapcsolatban továbbra is a helyes utat választjuk, és előre haladunk.Egy olyan korban, ahol az információink digitálisan tároltak, szállíthatók, és jobban keresettek mint valaha, olyan termékeket akarunk építeni, amelyek biztonságban tartják azokat."