Frissítve: Ismét bünteti a nagy étvágyú előfizetőket a Vodafone
Egy évek óta megszűnt számlázási gyakorlatot hoz vissza újra a magyar mobilpiacra a Vodafone Magyarország, mely június 1-től számos mobilnet-előfizetésénél automatikusan aktivál egy fizetős plusz adatopciót, ha az ügyfél átlépte a havi adatforgalmi keretet - azaz a szolgáltató lényegében bünteti a túlhasználatot.
Frissítés: Cikkünket 20:10 perckor frissítettük a Vodafone Magyarország állásfoglalásával.
Június 1-től változtak számos, a Vodafone Magyarország kínálatában szereplő mobilnetes tarifa, valamint mobilnetet is tartalmazó komplex előfizetés igénybe vételi feltételei. A változások voltaképpen egy évek óta megszűnt piaci gyakorlatot elevenítenek fel azzal, hogy az előfizetésben foglalt havi adatkeret kimerülését követően az ügyfelek kizárólag pénzért juthatnak internethez, a szolgáltató minimális sávszélességű adatkapcsolatot sem biztosít a részükre.
Az operátor ellenben havi egy alkalommal - a normál adatkeret kimerülését követően - automatikusan bekapcsol egy kiegészítő adatopciót ezeknél az előfizetőknél, mely a hónap végéig növeli a meglévő keretet - ezt a Vodafone akkor is aktiválja, ha az előfizető nem tart rá igényt. A tavasszal bemutatott új Red tarifacsaládnál, valamint a Go tarifáknál ezt Automatikus PluszAdatnak hívja a szolgáltató, az önálló tarifaként létező MobilNet internetelőfizetéseknél pedig Automatikus ExtraAdat a kiegészítő opció neve.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A két extra rendre 150 MB és 1 GB plusz adatforgalmat biztosít a hónap végéig, 500 Ft és 1000 Ft egyszeri díjért cserébe. Ha ez a keret is elfogy, a szolgáltató mind a letöltési, mind a feltöltési sávszélességet egységesen 0 kbps-re lassítja, vagyis lényegében kikapcsolja az internetszolgáltatást az adott SIM-re vonatkozóan. Fontos, hogy az automatikus adatopciók csak az új Red és Go tarifákra vonatkoznak, valamint a június 1. után kötött szerződésekkel aktivált MobilNet díjcsomagokra, a korábban kötött szerződések esetében továbbra is a régi adatforgalom-számlázási gyakorlatot alkalmazza a szolgáltató.
A Vodafone automatikusan aktiválódó, díjköteles kiegészítő mobilnet-opcióival kapcsolatban megkerestük a szolgáltatót, elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy az előfizetőknek lehetőségük van-e arról rendelkezni, hogy az Automatikus ExtraAdat és az Automatikus PluszAdat opciókat nem kérik. A Vodafone semmilyen szolgáltatást nem aktivál anélkül, hogy az ügyfél ne rendelkezne erről, közölte megkeresésünkre a Vodafone sajtóosztálya. Hangsúlyozták, hogy az automatikus plusz-, illetve extraadat a tarifa része, melyről szerződéskötéskor tájékoztatják az ügyfeleket, akik a szerződéskötést követően a 1270-es ügyfélszolgálati számon, illetve a netinfo.vodafone.hu oldalon bármikor lemondhatják azt.
"A Vodafone nem támogatja, hogy egy lassított, korlátozott élményt biztosító hálózaton vegyék igénybe az ügyfelei a szolgáltatást. Az ügyfelek folyamatosan tájékozódhatnak saját adat felhasználásukról a netinfo.vodafone.hu oldalon és természetesen a normál, tarifában foglalt adatkeret 80 százalékának, illetve 100 százalékának a felhasználásakor SMS értesítést is kapnak, így ők dönthetik el, hogy igényelnek-e további adatkeretet, vagy nem" - áll a szolgáltató reakciójában. Az operátor hangsúlyozta, az automatikus adatkeret-kiegészítés csak akkor aktiválódik, ha az ügyfél elérte a csomagban foglalta havi adatlimitét.
Kerestük a szolgáltató felügyeleti szervét, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot (NMHH) is, melytől azt kérdeztük, hogy a Vodafone jogszerűen aktivál-e olyan fizetős szolgáltatásokat, opciókat az előfizetőnek, melyet az ügyfél valójában nem is kért. Az NMHH válaszában közölte, hatósági ellenőrzés keretében vizsgálja a Vodafone Magyarország lépését, annak eredményéről később nyújt tájékoztatást a nyilvánosságnak.