Korlátlanul és ingyen tárolja képeinket a Google Photos
Hivatalosan is megerősítette a Google új képtárhely szolgáltatását, amely Android és iOS appon, valamint weben keresztül is elérhető. A Google Photos ingyen és bérmentve kínál korlátlan tárhelyet a képek és videók felhős tárolására, amelyet számos szerkesztési funkció, és egy erőteljes keresőmotor tesz még vonzóbbá.
Erős lökést ad a fizetős képtárhelyeknek a Google: a cég hivatalosan is bejelentette a pár napja már kiszivárgott, különálló Google Photos szolgáltatást. A Photos meglehetősen impresszív csomagot kínál a felhasználók számára, mindezt ingyen. A fotók és videók tárolására szolgáló korlátlan felhős tárhely számos szerkesztési funkcióval és egy fejlett keresési motorral egészül ki. A szolgáltatás teljesen kiválik a Google+-ból, önálló appként már letölthető Android és iOS eszközökre, valamint webes felületen is elérhető.
Az ingyenes felhős tárhely némi korlátozást is tartalmaz: maximum 16 megapixeles képeket, és 1080p-s Full HD felbontású videókat tárolhatunk itt, ez azonban a legtöbb hétköznapi felhasználónak bőven elég. Ha ennél nagyobb képeket és videókat töltünk fel, a Google automatikusan tömöríti őket, bár a cég szerint ez "szemmel nem látható". Ha mégis azt az opciót választjuk feltöltéskor, hogy megtartanánk minden egyes pixelt, akkor az ingyenes 15 gigabájtos Drive tárhelyre vándorolnak a képek.
A személyes Google-öd
A Google szolgáltatása nem csak azért vonzó, mert ingyen kínál korlátlan mennyiségű helyet, hanem mert erőteljes technológiákat alkalmaz: a tárolás, szerkesztés, rendezés és keresés mind automatizált folyamat, nem kell manuálisan mozgatni fájlokat, színeket javítani és embereket megjelölni. A keresőmotorjáról elhíresült cég a hatékony keresést sem hagyta ki az alkalmazásból: lehetőségünk van a könyvtárunkban kulcsszavakra keresve különféle tartalmú képekre szűrni, amely a fejlett képfelismerőnek köszönhető - ha beírjuk például, hogy pizza, akkor a pizzás képeinket hozza ki. A fejlett detektornak hála, a szolgáltatás nem csak arcokat és tárgyakat ismer fel, de helyszíneket is beazonosít anélkül, hogy bármilyen GPS-információt szolgáltatnánk – így például tudja, ha az Eiffel-toronyt fotóztuk le.
A szolgáltatás másik egyedi funkciója, hogy képes átfésülni a fotókat tartalmazó könyvtárakat, és megkeresi a megadotthoz hasonló vagy azonos fotókat, így a duplikált képek törlésével több helyet is felszabadít. Bár ez korlátlan tárhely lévén nem igazán tűnik súlyos problémának, átláthatóságot tekintve hasznos.
Az Instagramhoz hasonlóan a Photos többféle képarányú kivágást, filtereket, és más automatikus képkorrekciókat kínál, amelyek gyors és látványos szerkesztést tesznek lehetővé, ezt kiegészítve megosztási funkciókkal. Az "assistant" funkciónak köszönhetően a szolgáltatás különböző szerkesztési javaslatok dob fel, az azonos tematikájú képekből pedig akár videót, kollázsokat vagy GIF-et is készít. Ezeket kiegészíti közösségi megosztási funkciókkal: mivel különálló alkalmazásként a Photosnak már nem kell a Google+-ra támaszkodnia, ezáltal a tartalmak továbboszthatók Twitteren, WhatsAppon, Facebookon is - egy link alatt akár egész csoportnyi képet is megoszthatunk.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Google-nek volt ideje kifejleszteni ezeket a technológiákat, lévén nem áll tőle messze a képtárhely szolgáltatás: a cég 2004-ben vásárolta fel a Picasát, amely már rendelkezett kulcsszavas organizációs rendszerrel, pár év múlva pedig megkapta az arcfelismerés funkciót, ezután pedig szolgáltatás beolvadt a Google+ba.
Miért jó ez a Google-nek?
A Google Photos jóval vonzóbb alternatívának tűnik a többi, ráadásul fizetős szolgáltatással szemben. Ezzel legerősebb konkurense lehet az Apple hasonlóan korlátlan tárhelyet biztosító, ám borsosabb árú iCloudjának, amelyért évi 240 dollárt kell fizetni. A Dropbox árcédulája bár ennek fele (100 dollár), továbbra is jelentős összeg. Az ingyenes tárhelyek a havidíj elhagyásával más módokon próbálják monetizálni szolgáltatásukat: a Flickr például bár 1 terabájtnyi tárhelyet kínál ingyen, de a Yahoo-s hirdetések eltüntetéséért fizetni kell.
A Google szerint nekik nem céljuk a jövőben az ilyen típusú monetizálás, hirdetéses rendszer sem lesz - bőven eleget profitálnak a felhasználókról összegyűjtött információkkal, amelyeknek köszönhetően pontosabb, célzott hirdetéseket és perszónákat tudnak felállítani. Ha jobban megnézzük, az ehhez szükséges eszközöket már mind tartalmazza a szolgáltatás: az azonosító algoritmusok könnyedén ismerik fel a felhasználó szokásait és személyiségét - a kedvenc italunkról fotózott kép talán visszaköszön máshol egy hirdetésben, a helyek ahol jártunk, pedig elárulják, hogy mit szeretünk fogyasztani.