Az Nvidia felhasználókhoz húz a The Witcher 3?
Ismét egymásnak feszültek az AMD és az Nvidia táborai, a csatamezőt ezúttal frissen megjelent The Witcher 3, azon belül is az Nvidia HairWorks technológiája biztosította: a szebb haj- és szőrmegjelenítést szolgáló funkció ugyanis az AMD felhasználóinál szinte élvezhetetlenre lassítja a játékot.
Alig tették rá a kezüket a játékosok a népszerű The Witcher videojáték-sorozat harmadik epizódjára, a szoftver máris komoly botrányt kavart a felhasználók két tábora között - ahogy az lenni szokott, az Nvidia és az AMD termékeit használókról, illetve magukról a vállalatokról van szó. A két oldal ezúttal szó szerint hajba kapott, a vitát ugyanis a játékban a haj, illetve szőrzet megjelenítéséért felelős egyik Nvidia GameWorks megoldás, a HairWorks robbantotta ki. A technológia a tesszellációra épít, azaz az egyszerűbb modellek poligonjait további sokszögekre bontja, így hozva létre komplexebb, kidolgozottabb formákat.
Noha az Nvidia technológiájáról van szó, a játékot fejlesztő lengyel CD Projekt Red csapat szerint azzal az AMD Radeon GPU-k is megbirkóznak - igaz nem túl jól. Annyira nem, hogy a HairWorks az AMD grafikus kártyáival szerelt PC-kben akár 50 százalékkal is visszavetheti az egy másodpercre jutó képkockaszámot, ami érthető módon komoly csalódást jelent számos játékosnak. A funkció ennek megfelelően alapértelmezetten ki is van kapcsolva ha a játékot AMD GPU-val dolgozó gépre telepítik.
Ki a hunyó?
A felek javarészt egymásra mutogatnak: az AMD szerint az Nvidia a hibás, amiért nem osztja meg a HairWorkshöz hasonló szabadalmaztatott grafikus API-k forráskódját, míg az Nvidia szerint semmi etikátlant nem követnek el azzal, hogy felhasználóik számára szebbé teszik a játék külsejét, miután azzal nem rontják a konkurens termékeket használók játékélményét - legalábbis amíg nem próbálják használni a zöldek megoldását. A harmadik érintett értelemszerűen a játékfejlesztő, azaz a CD Projekt Red - a cég ugyanis a jelek szerint tudatosan döntött egy az Nvidia felhasználóinak kedvezőbb technológia mellett, háttérbe szorítva ezzel az AMD-s játékosokat.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Noha sokan az utóbbi cég kontójára írják, hogy az nem dolgozott megfelelően együtt a fejlesztővel, Richard Huddy, az AMD vezető játékszakértője az Ars Technicának nyilatkozva elmondta, erről nincs szó, a kezdetekről szorosan együttműködtek a céggel és részletes visszajelzésekkel szolgáltak a játék kapcsán. Huddy szerint a HairWorks fejlesztés utolsó két hónapjában tűnt fel a játékban, ezzel pedig "teljes mértékben szabotálta" a teljesítményt az AMD grafikájával szerelt számítógépeken. Ahogy azonban a Forbes is rámutat, az Nvidia egyik sajtóeseményén már 2013-ban demózta a technológiát a The Witcher 3 - akkor még csak leendő - farkasaival, sőt a funkció a 2014 augusztusában rendezett Gamescomon is feltűnt a játék előzetesében.
Ez alapján kétséges, hogy mennyire volt közeli az a CD Projekt Red-AMD együttműködés, azzal ugyanakkor valószínűleg a fejlesztők is tisztában voltak, hogy a AMD-nek is van saját hasonló grafikai megoldása is, a TressFX. Ennek integrálása kapcsán a cég szintén egyeztetett a CD Projekt Reddel, igaz már csak azután, hogy "tudomást szerzett" a problémás HairWorksről - ekkorra viszont a játékfejlesztő szerint már "túl késő volt". Az sem világos, hogy az AMD miért nem kezdte rögtön, már együttműködésük elején a TressFX alkalmazására biztatni a fejlesztőket.
A Radeon kártyák gyártója szerint megoldást jelentene, ha az Nvidia megnyitná a HairWorks forráskódját, hogy drivereiket arra megfelelően tudják optimalizálni - az viszont nem igazán meglepő módon, nem akarja egy monetizálni kívánt termékét átadni legnagyobb versenytársának. A történetet még cifrábbá teszi, hogy a zöld gyártót nem csak a rivális cég, de saját felhasználói is támadják, mind Redditen, mind pedig saját fórumain: a HairWorks ugyanis, ahogy arra az AMD színeiben nyilatkozó szakértő is rámutat, az Nvidia vásárlóinál is problémákat okoz: egyes tesztekben a játék, a funkciót bekapcsolva GeForce GTX 980 kártyával is több mint 20 FPS-es visszaesést produkált, igaz ez messze elmarad a Radeon R9 290X-nél tapasztalt, esetenként 45 FPS-t is meghaladó teljesítményromlástól.
Mindenki sáros
Hogy az ügyben kit terhel elsősorban a felelősség, nehéz megmondani, mindegyik félnek megvan a maga sara. Az AMD, illetve vásárlóinak felháborodása jogos, hiszen a fejlesztő egyoldalú döntése miatt hátrányt szenvednek a játékban. A HairWorks megnyitása viszont egy a valóságtól teljesen elrugaszkodott kérés a cég részéről, továbbá a vállalat a jelek szerint a TressFX használatát is kérhette volna jóval határozottabban (és jóval előbb) a fejlesztőtől - természetesen a megfelelő fejlesztői (és akár pénzügyi) támogatás nyújtásával együtt. Az Nvidia a vetélytárshoz képest jól jött ki a csatából, hiszen felhasználói szebb grafikát kapnak a Witcher 3-ban, noha az öröm az ő oldalukon sem lehet felhőtlen, hiszen a vitatott funkció náluk is jelentősen visszatartja a teljesítményt.
A felelősség leginkább a CD Projekt Redet terheli, miután a kockázatok tudatában előnyben részesítette az Nvidia felhasználóit, az AMD-s oldal rovására. A fejlesztőcsapat már a GameWorks technológia első felvetődésekor dönthetett volna úgy, hogy amellett a TressFX-et is támogatni fogja, így mindkét tábornak kedvezve, ez azonban valamilyen oknál fogva elmaradt. A probléma persze akár szőrszálhasogatásnak is tűnhet, egy az élmény egészét tekintve apró részletről van szó, a HairWorks kikapcsolása távolról sem teszi élvezhetetlenné a játékot, a hasonló gyakorlatok, és egyértelmű gyártópreferenciák ugyanakkor könnyen a fejlesztő-játékos kapcsolatok rovására mehetnek.