Duplázódott a Spotify vesztesége
Tartja vezető helyét a legnépszerűbb zene streaming szolgáltatások listáján a Spotify, melynek felhasználói bázisa és bevételei évről-évre gyors ütemben növekednek. A tavalyi eredmények alapján viszont egyre több pénz megy el beruházásokra és jogdíjakra, így a veszteség is egyre több. Olyan híresztelések is szárnyra kaptak, miszerint a szolgáltatás következő nagy dobása a videós tartalom megjelenése lesz.
Közzétette tavalyi eredményeit a Spotify, amelyek az eddigi évekre is jellemző tendenciát tükrözik: bár a szolgáltatás árbevételei gyors ütemben nőnek, ezzel szemben az év végén elkönyvelt veszteség is egyre több. Az előző időszakban 1,3 milliárd dollár árbevételre tett szert a cég, ami 45 százalékkal több, mint a 2013-as zárás eredménye - duplázódott azonban a működési költség, ami legutóbb már 165 millió dollárt tett ki. Közben a szolgáltatás által használt freemium modellt is egyre élesebben kritizálják az iparban, idén pedig szembe kell néznie az olyan előfizetős konstrukciókkal dolgozó új konkurensekkel is, mint a Tidal, vagy az Apple közelgő zene streaming megoldása.
Sokba kerülnek a beruházások
A veszteséget a cég a költséges beruházásokkal magyarázza: az évek során nagy összegeket költöttek termékfejlesztésre, nemzetközi terjeszkedésre, mobilapp fejlesztésre, és a személyzet növelésére is. Emellett sokba kerülnek a dalok felhasználásához szükséges jogdíjak is, amire az előfizető felhasználók által befolyt összegek 70 százalékát költi el a cég.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x)
Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Már 8 milliárdot ér
A Spotify által alkalmazott freemium modell a zeneipar legvitatottabb jelensége, melyet az utóbbi hónapokban egyre több kiadó és művész illet éles kritikával, és számos olyan új szolgáltatás bukkan fel, amelyek ennek a filozófiának mondanak ellent - az Apple induló streaming szolgáltatása még a kiadókat is próbálja meggyőzni arról, hogy ne újítsák meg licenceiket a Spotify-jal. A Spotify szerint azonban az ingyenesség a kulcs az új felhasználók szerzéséhez, akik később előfizetővé válhatnak - többek szerint azonban ez a konverzió nem túl hatékony, és sokkal több előfizetőt kellene biztosítani a szolgáltatásnak. A cég értéke azonban az egyre több negatív felhang ellenére is nő, a múlt héten 350 millió dollárt sikerült összekalapozni a befektetőktől első körben, amivel együtt már összesen 8 milliárd dollárt ér a cég.
Videó a következő nagy dobás?
Egyes források szerint a Spotify már több szolgáltatóval tárgyal arról, hogy videós tartalommal erősítse portfólióját a későbbiekben, a cég azonban még nem erősítette meg a híreszteléseket. A névtelen források szerint a Spotify talán a május 20-i konferencián jelentené be a videós tartalmakat, amelyek közt lenne megvásárolt, illetve saját gyártású exkluzív tartalom is. Ez egyben új monetizációs lehetőséget jelentene a cég számára, amivel a hirdetésekből befolyó összegek is növelhető lenne. A Spotify számára ez lehetne a következő nagy dobás, mielőtt még megjelenik az Apple szolgáltatása.