:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. május 11. 14:30

Duplázódott a Spotify vesztesége

Tartja vezető helyét a legnépszerűbb zene streaming szolgáltatások listáján a Spotify, melynek felhasználói bázisa és bevételei évről-évre gyors ütemben növekednek. A tavalyi eredmények alapján viszont egyre több pénz megy el beruházásokra és jogdíjakra, így a veszteség is egyre több. Olyan híresztelések is szárnyra kaptak, miszerint a szolgáltatás következő nagy dobása a videós tartalom megjelenése lesz.

Közzétette tavalyi eredményeit a Spotify, amelyek az eddigi évekre is jellemző tendenciát tükrözik: bár a szolgáltatás árbevételei gyors ütemben nőnek, ezzel szemben az év végén elkönyvelt veszteség is egyre több.  Az előző időszakban 1,3 milliárd dollár árbevételre tett szert a cég, ami 45 százalékkal több, mint a 2013-as zárás eredménye - duplázódott azonban a működési költség, ami legutóbb már 165 millió dollárt tett ki. Közben a szolgáltatás által használt freemium modellt is egyre élesebben kritizálják az iparban, idén pedig szembe kell néznie az olyan előfizetős konstrukciókkal dolgozó új konkurensekkel is, mint a Tidal, vagy az Apple közelgő zene streaming megoldása.

Sokba kerülnek a beruházások

A veszteséget a cég a költséges beruházásokkal magyarázza: az évek során nagy összegeket költöttek termékfejlesztésre, nemzetközi terjeszkedésre, mobilapp fejlesztésre, és a személyzet növelésére is. Emellett sokba kerülnek a dalok felhasználásához szükséges jogdíjak is, amire az előfizető felhasználók által befolyt összegek 70 százalékát költi el a cég.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A felhasználói bázis folyamatosan növekszik: 2014-ben Kanadában és Brazíliában is elérhetővé vált a szolgáltatás, így már összesen 58 országban férhető hozzá. A Spotify-t a legfrissebb adatok szerint már 60 millió havi aktív felhasználó veszi igénybe, ennek a mennyiségnek azonban háromnegyede (45 millió) ingyenesen használja az appot, és csak 15 millióan előfizetők - az előfizetői díjakból folyik be a cég bevételeinek 91 százaléka, és csak a maradék összeg hirdetésekből.

Már 8 milliárdot ér

A Spotify által alkalmazott freemium modell a zeneipar legvitatottabb jelensége, melyet az utóbbi hónapokban egyre több kiadó és művész illet éles kritikával, és számos olyan új szolgáltatás bukkan fel, amelyek ennek a filozófiának mondanak ellent - az Apple induló streaming szolgáltatása még a kiadókat is próbálja meggyőzni arról, hogy ne újítsák meg licenceiket a Spotify-jal. A Spotify szerint azonban az ingyenesség a kulcs az új felhasználók szerzéséhez, akik később előfizetővé válhatnak - többek szerint azonban ez a konverzió nem túl hatékony, és sokkal több előfizetőt kellene biztosítani a szolgáltatásnak. A cég értéke azonban az egyre több negatív felhang ellenére is nő, a múlt héten 350 millió dollárt sikerült összekalapozni a befektetőktől első körben, amivel együtt már összesen 8 milliárd dollárt ér a cég.

Videó a következő nagy dobás?

Egyes források szerint a Spotify már több szolgáltatóval tárgyal arról, hogy videós tartalommal erősítse portfólióját a későbbiekben, a cég azonban még nem erősítette meg a híreszteléseket. A névtelen források szerint a Spotify talán a május 20-i konferencián jelentené be a videós tartalmakat, amelyek közt lenne megvásárolt, illetve saját gyártású exkluzív tartalom is. Ez egyben új monetizációs lehetőséget jelentene a cég számára, amivel a hirdetésekből befolyó összegek is növelhető lenne.  A Spotify számára ez lehetne a következő nagy dobás, mielőtt még megjelenik az Apple szolgáltatása.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról