Fizetős streaming szolgáltatással üzen hadat az Apple
Közeleg az Apple fizetős zenei streaming szolgáltatásának indulása, ám a cég agresszív stratégiáját több felügyeleti szerv sem nézi jó szemmel. Az Apple ugyanis az utóbbi hónapok során több zenei kiadóval is próbált megegyezni arról, hogy tartalmaikat ne licenceljék az ingyenes+fizetős (freemium) modellel működő szolgáltatások felé, amelyre úgy tűnik, sokan hajlandóságot is mutatnak. Ennek ellenére a szükséges szerződéseket még nem sikerült megkötni, az Apple tarsolyában szinte még semmi sincs.
A zeneipar egykor mentsvárként tekintett az Apple iTunes zeneboltjára, majd ugyanezt a szerepet az online streaming szolgáltatásokra osztotta ki, az ezzel kapcsolatos nézetek 2015-re azonban jelentősen megváltoztak. Ez főként annak köszönhető, hogy az utóbbi években a zenefogyasztási szokások egyértelműen a freemium – azaz reklámokkal támogatott, de ingyenes lehetőséget is kínáló – streaming szolgáltatások irányába tolódtak el, a hagyományos, az albumonkénti vagy számonkénti értékesítés ("digital download") rovására.
Ennek köszönhetően egyre több kiadó kritizálja a modellt, és olyan új szolgáltatásokkal üzennek hadat az ingyenességnek, melyek teljesen elvetik a vevőcsalogatónak szánt ingyenes szintet, ennek legfiatalabb példája a Jay-Z által vezetett Tidal. Ezen a fronton kíván támadni az Apple is, a cég előfizetéses alapokon működő zenei szolgáltatását júniusban tervezi elindítani.
Agresszívan törne előre az Apple
A Beats akvirálásával (mely a cég eddigi legnagyobb felvásárlása volt) az Apple nem csak a fejhallgatókra tette rá a kezét, hanem a számára sokkal érdekesebb Beats zenei szolgáltatásra is, amelyen alapulva új, fizetős zenei streaming szolgáltatást indít útnak - a tervek szerint iTunesba integrálva, és csak iOS-rendszerre. Az app bejelentését a pletykák szerint a cég a júniusra, a Worldwide Developers Conference-re időzítette, előtte azonban meglehetősen agresszív stratégiával készíti elő a terepet.
Az Apple már huzamosabb ideje próbálja rávenni a kiadókat arra, hogy ne hosszabbítsák meg licenceiket az olyan ingyenes szolgáltatásokkal, mint a Spotify, és álljanak a jövőbeni fizetős szolgáltatásuk mellé. A The Verge forrásai szerint az almás cég még egy ajánlatot is tett az egyik nagyágyúnak számító Universal Music Group számára arra vonatkozóan, hogy a kiadó ne licencelje tartalmait a YouTube számára - ezt az ajánlatot megfejelték azzal, hogy akár a YouTube által fizetett díjat is hajlandó a vállalat átvállalni. Az Apple célja ezzel egyértelműen a konkurensek kínálatának gyengítése, ezzel pedig saját, exkluzív tartalmainak toborozása, ezzel a konkurensek elől elszívva a levegőt. A szolgáltatást emellett a 10 dolláros "iparági szabványtól" eltérő árazással próbálják majd vonzóbbá tenni, ami feltételezhetően 8 dollár körüli havi előfizetési díj lehet.
Bár az Apple későn lépett be, minden körülmény adott arra, hogy bátran kísérletezzen a streaming szolgáltatásokkal, különösebb rizikó nélkül - bár a Beats 3 milliárdos felvásárlása a cég eddigi legnagyobb akvicíziója volt, ez szinte aprópénz a vállalat tavalyi, 183 milliárd dolláros nyereségéhez képest. Látszik hát, hogy az almás cég nem sajnálja ezeket az erőforrásokat a későn indulókat érintő hátrány behozására.
Csak kevesen kezdenek el fizetni
A freemiummal azért nem barátkoznak a kiadók, mert a vevőcsalogató modell nem konvertál az elvárásoknak megfelelően. Az ingyenes szint gyakorlatilag demóként kellene funkcionáljon (mint annak idején a shareware esetében), az elvárás így az ingyenes szintet használók fokozatos konverziója előfizetővé. Ez azonban egyelőre nem eléggé hatékony, a streaming piac vezetője, a Spotify jelenleg 60 millió hallgatóval rendelkezik, akiknek csak negyede fizet, mellette szól viszont, hogy ennek a 15 százaléknak mintegy négyötöde volt egykor ingyenes hallgató.
A szétszteroidozott diversity alkonya
Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.
Zavaros az indulás
Érdekesebb kérdést vet fel, hogy bár az indulás már nincs messze, az iparági információk szerint cég még nem kötötte meg a szerződéseket a kiadókkal, így a csúszás valószínű. Ez az eset azonban nem egyedi, a két éve debütált iTunes Radio indulása előtti héten az Apple szintén hasonló helyzetben volt, és nem rendelkezett még minden szükséges kiadóval - ennek köszönhetően a iOS 7 indulása után csak három hónappal tudott elindulni ténylegesen a szolgáltatás.
Az Apple tevékenysége ráadásul felkeltette az Amerikai Igazságügyi Minisztérium és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság figyelmét is, a felügyelőszervek ezért több kiadót is kihallgattak az Apple üzleti tevékenységével kapcsolatban. Ez egyrészt annak tudható be, hogy a cég már korábban is keveredett antitröszt-ügybe, 2013-ban például az e-bookok kapcsán, mellyel az Amazont próbálta ellehetetleníteni.