:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. április 24. 16:45

Gyökeresen átalakulhat a játékmod-piac

Lehetővé tette a saját készítésű modok eladását a Valve. A Steam Workshopon keresztül első körben mintegy húsz, a The Elder Scrolls V: Skyrimhez készült kiegészítő közül választhatnak a játékosok, más játékokhoz később engedélyezik majd az opciót.

A Valve legújabb lépése nem várt erővel bolygatta fel a játékos közösséget: tegnap óta él a lehetőség, hogy a modderek játékokhoz készített saját kiegészítőiket az eddig megszokott ingyenes terjesztés mellett pénzért is árulhassák a Steam Workshopon keresztül. A Valve elmondása szerint az opcionális funkció célja a modok minőségi javulásának elősegítése és a készítők anyagi támogatása – ennek némileg ellentmond az, hogy jelenleg a bevétel elenyésző hányada illeti magukat a moddereket, bár ez a játék kiadóján, nem a Valve-en múlik. A közösség szerint félő, hogy a monetizáció komoly negatív hatással lehet a modder kultúrára.

A Workshopon eddig is volt lehetőség saját tartalom értékesítésére, de kizárólag a Valve saját, DOTA 2 és Team Fortress 2 játékaihoz. A tegnap óta már pénzért is kínálható egyéb modokat első körben a Skyrimhez engedélyezték, a cikk írásának pillanatában 19 ilyen fizetős tartalom vásárolható a játékhoz, meglehetősen eltérő árazással: a javarészt 1 eurós tételek mellett van 92 euróba kerülő mod is. A fizetős modokat csak bizonyos játékokhoz fogja engedélyezni a Valve, előtte egyeztetve a játék kiadójával, és utóbbi döntése alapján dől el az is, hogy a mod készítője mekkora arányban részesül a Steamen keresztüli bevételből.

Megéri az aprópénz?

Az árusítás egyszerű folyamat: a készítőnek csak az adózási feltételeket kell elfogadnia, és rendelkeznie kell egy bankszámlával. A Valve 100 dollár alatt nem indít kifizetést, és paypales utalásra nincs lehetőség. Az árat a készítők szabhatják meg, viszont - ahogy fentebb említettük - a kiadón múlik, hogy ebből mennyit hagy náluk. Ha csapat fejlesztette a modot, lehetőség van minden szerzőt megadni, ekkor a Steam a bevételt ennek megfelelően osztja szét.

Úgy fest, az első fecske Bethesda nem éppen bőkezű. A Skyrim esetében a készítők 25 százalékot kapnak, a bevétel többi része a kiadóhoz és a Valve-hez vándorol – arról nincs említés, hogy ők a fennmaradó háromnegyed részt milyen arányban osztják meg egymás között. Ugyan a modok értékesítési felületét és jogi környezetét a Valve, a játék assetjeit és szerkesztőjét pedig maga játék fejlesztője és kiadója biztosítja, a játékhoz többletértéket hozzáadó modkészítőt illető 25 százalék gyakorlatilag aprópénz, ami jelenleg ellentmond a Valve által hangoztatott céllokkal. Érdemes viszont kihangsúlyozni, hogy ez a döntés nem Valve-en múlik, bár talán úgy kellett volna lerakni az alapokat, hogy a platform tulajdonosa alapfeltételként határozza meg az ebben az üzleti modellben megszokott 30 százalék körüli "kiadói sarcot". Vélhetően ezt a jogtulajdonosokkal történt tárgyalások során nem sikerült kiharcolni, ennek ékes, negatív példája viszont egyből a szolgáltatás indulásánál arcon vágta a modder közösséget.

Az egyik legkényesebb kérdés az, hogy a piac ilyen feltételek mellett mennyire lesz képes a normális önszabályozásra. A Valve iránymutatása szerint a készítéssel eltöltött munkaóra és speciális tudás, valamint a tartalom által kínált plusz érték szerint érdemes az árakat meghatározni, hiszen egy kozmetikai kiegészítő egyértelműen nem ad hozzá annyi tartalmat a játékhoz, mint egy komplett küldetéssorozat. Ugyanakkor már most is kapható 9 eurós aranykrumpli, és ennél tízszer drágább kard, igaz, utóbbi esetében a készítő a bevételt a Nexus Mods-nak ajánlotta fel.

Az ilyen típusú monetizáció egyik feltételezhető hatása sokak szerint a modder kultúra fejlődése és növekedése, ám a másik tábor inkább ennek ellenkezőjét hangoztatja. A játékosok eddig egy nem működő, vagy feltelepítve már nekik kevésbé tetsző modot egyszerűen töröltek, és elfelejtették. A pénzért szolgáltatott tartalom azt fogja eredményezni, hogy a játékosok cserébe valódi értéket kérnek, és követelőzővé válhatnak, ami a kezdő moddereket eltántoríthatja. A Steam erre a problémára a 24 órás visszatérítés lehetőségét biztosítja.

Jobban ékesíti a kart?

CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.

CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.

A modkultúra lényege pont abban rejlik, hogy a közösség saját szórakoztatására készít plusz tartalmakat, melyekhez a játék fejlesztője önként szolgáltat tartalomszerkesztőt és alapanyagot. Ezzel a játék világa is bővül, melyet maguk az elkötelezett játékosok szépítenek és tesznek tartalmasabbá, így a játék évekkel is meghosszabbodhat. Az eddigi szokások alapján a modder pénzzel való támogatására a lehetőség adott volt, ám nem bevett módszer a kimondottan pénzért való árusítás. Ugyan a készítők eldönthetik, hogy fizetősen vagy ingyen teszik elérhetővé művüket, sokan attól tartanak, hogy idővel ez válik majd alapvető gyakorlattá. A Skyrim modoknak otthont adó Nexus Mods-ról már elindult a kivándorlás, néhány modder levette kiegészítőit, hogy később csak a Steamen keresztül, pénzért tegye elérhetővé. A fizetős tartalmak eltávolításának érdekében egyébként már egy petíció is elindult.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról