Bomba üzlet az Amazonnak a csupasz vas
Régóta vártunk arra, hogy az Amazon megmutassa, mekkora, és egyáltalán jó üzlet-e a "melléktermékként" létrejött infrastruktúraszolgáltató üzletága. Röviden: jó bizony.
Végre közzétette felhős infrastruktúra-szolgáltatása, az Amazon Web Services pénzügyi teljesítményét az anyavállalat Amazon. A vállalat vezetése most úgy döntött, hogy most először felhős üzletága, azaz az Amazon Web Services (AWS) számait is külön bontásban nyilvánosságra hozza, ezzel pedig informatikai szempontól is érdekessé vált a kiskereskedelmi óriás pénzügyi teljesítménye.
Csak úgy zabálja a tőkét
A jelentésből kiderül, hogy az AWS tavaly már 4,6 milliárd dolláros éves forgalmat generált az Amazonnak, és a 2013-as árbevételhez viszonyítva 49 százalékos növekedést produkált. Az idei első negyedévben ugyanekkora mértékű, 49 százalékos volt az ugrás 2014 hasonló időszakához képest, így a bevétel az első három hónapban 1,6 milliárd dollárra rúgott. Ez az évre vetítve több mint 6 milliárdos bevételnek felel meg, ami egy, a Forrester piackutató cég által 40 milliárd dollárosra becsült piac esetében meglehetősen szép eredménynek számít.
Az üzletág az Amazon e-kereskedelmi tevékenységéhez képest komoly profitforrásnak számít: míg az AWS az 1,6 milliárd dolláros forgalom mellett 265 millió üzemi eredményt hozott, a kereskedelemből és azokhoz kapcsolódó szolgáltatásokból a vállalat mintegy 21 milliárdos forgalmon mindössze 441 millió dolláros üzemi eredményt tudott realizálni. Ha az Amazon az első negyedéves mutatóit tartani tudja, az idei évben az AWS hatmilliárdos árbevétel mellett akár egymilliárd feletti üzemi eredményt is elérhet, ami hatalmas segítséget jelentene abban, hogy a vállalat nettó eredménye végre stabilan pozitívba forduljon.
A legszebb az egészben, hogy az Amazon ezt úgy érte el, hogy éppen kegyetlen árversenyt vív a piacon a Microsoft és a Google hasonló szolgáltatásaival. Hogy mennyire kegyetlent, jól illusztrálja, hogy a HP nemrég kijelentette, a Helion nyilvános felhőjét nem pozicionálja már az Amazonnal szemben. Az árverseny azért az Amazon teljesítményére is hatással van, az üzemi eredmény éves szinte csak 8 százalékkal tudott nő, szemben a forgalom fentebb már említett 49 százalékos megugrásával.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A vállalat a növekedés fenntartásához elképesztő összeget költ az AWS-re. A tőkeberuházás mértéke az idei első negyedévben 871(!) millió dollár volt – úgy, hogy ez a szám már 19 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban volt, és 24 százalékkal kisebb a tavalyi év záró negyedévéhez viszonyítva. Csak viszonyításképp: az IBM 2014 elején jelentette be, hogy 1,2 milliárdot szán 15 új adatközpont felépítésére. Az AWS üzletág az elmúlt év végén 6 milliárd dollárnyi eszközzel rendelkezett.
IaaS vagy PaaS/SaaS?
Akárhogy is nézzük, az AWS pénzügyi mutatói rendkívül meggyőzőek. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az Amazon felhős divíziója alapvetően még mindig IaaS-t (infrastruktúra mint szolgáltatás) kínál, miközben a PaaS és SaaS (platform és szoftver mint szolgáltatás) népszerűsége meredeken ível felfelé. Az Amazonnak pedig jelenleg erre nem nagyon van válasza – bár a vállalat a Lambdát próbálja ebbe az irányba fejleszteni és pozicionálni, lemaradása a nagy konkurensek megoldásaival összehasonlítva jelentős. Az IBM mostanra gyakorlatilag teljesen megszabadult hardveres kitettségeitől, és adatközponti szolgáltatásaira, illetve a jövő nagy reménységeinek kikiáltott üzleti analitikai és IoT-szolgáltatások fejlesztésére, felskálázására fókuszál. A Google szintén inkább az SaaS és PaaS területekre koncentrál vállalati alkalmazásaival és App Engine-jével, bár az Amazonhoz hasonlóan a keresőóriás is lehetőséget biztosít pusztán számítási kapacitás bérlésére.
Az igazi mumus azonban a Microsoft lehet. A redmondi vállalat láthatóan korlátlan erőforrást rakott az Azure és egyéb felhős szoftveres szolgáltatásainak felfuttatása mögé, de bizonyos feneketlen kútnak bizonyuló (Xbox és Bing) üzletágai mellett ez a stratégiai irány masszívan kifizetődőnek látszik – ahogy a friss negyedéves eredmények is mutatják. Bár konkrétan csak az Azure pénzügyi teljesítményéről a Microsoft nem beszél, a Business Insidernek nyilatkozó belsős források szerint az Azure elindítása óta mindössze egymilliárd dollár körüli bevételt termelt. A szoftveres szolgáltatások népszerűsége viszont óriási (és növekvő), az Azure pedig azok farvizén egyre könnyebben férkőzhet a vállalati ügyfelek bizalmába.