Nagyot megy a felhő a Microsoftnál
Felemás eredményekről számolt be a Microsoft, a cég pénzügyi jelentése szerint hatalmas siker a fokozatos felhős migráció, a Windows és a hardverek (a Surface kivételével) azonban lehúzták a teljesítményt.
Beszéljünk először a sarokszámokról: a Microsoft továbbra is nyomtatja a pénzt, a cég 21,7 milliárd dolláros bevételt ért el az év első három hónapjában. Ez 6 százalékos növekedésnek felel meg az előző év hasonló időszakához képest. Az erős dollár hatását kiszűrve a növekedés 9 százalék, ez egy ekkora cégnél egészséges ütemű bővülésnek számít. A 21 milliárdos bevételhez 5 milliárd dolláros adózás utáni eredmény társult, ez 12 százalékos visszaesés az előző évhez képest, de még mindig ragyogónak számít - és jól mutatja, hogy összesítve a cég továbbra is kicsattanó egészségnek örvend.
Windows-csere
Szétválasztva a különböző termékkategóriák és divíziók eredményeit, a kép már nem egységesen rózsás. A Devices & Consumer részleg 9 milliárdos bevétele (az árfolyamhatás kiszűrése mellett) 11 százalékkal emelkedett, ezen belül azonban a konzumer célú licencbevételek több, mint ötöde (22 százaléka) eltűnt. Ezt több tényező együttállása is magyarázza, egyrészt a Windows XP támogatásának vége tavaly (a bázis évben) jelentősen megemelte a licenceladásokat, ez az egyszeri hatás mára elpárolgott, a kereslet visszaesett a normális szintre.
Sok szám, átláthatóan. Other = felhő.
A másik tényező, hogy a PC-gyártók már elkezdték leépíteni a Windows 8-as raktárkészleteket és előkészültek a Windows 10 fogadására, ez szintén kieső bevételként jelentkezik - ez az új rendszer piacra lépésével természetesen visszajön. A harmadik tényező ennél komplexebb, az "ingyen Windows" stratégia következménye. Bizonyos termékkategóriákban és bizonyos feltételek mellett a Microsoft díjmentesen licenceli a Windowst, a kereslet pedig pontosan ebbe az irányba, a kisebb, olcsóbb gépek irányába tolódik el, ami szintén a bevételek zsugorodását hozza magával. Összességében a Windows OEM Pro és nem-Pro bevételek 19 illetve 26 százalékkal estek vissza a fenti tényezők hatására.
Tarolnak a (felhős) szolgáltatások
A hagyományos lábak lassú olvadásával egyidőben gyorsan nőnek ki az újak. Az Office 365 előfizetést vásárló természetes személyek száma mindössze három hónap alatt 35 százalékkal, 12,4 millióra nőtt, a tempó pedig nem látszik lassulni. Ezzel egyszerre persze a dobozos Office-ból is kevesebbet vásároltak a felhasználók, igaz, ebbe belejátszott a japán piac gyengélkedése is, ahol hagyományosan nagyon magas az Office-t vásároló végfelhasználók aránya.
A szoftverszolgáltatások (SaaS) különösen a vállalati szegmensben lőttek ki, a Microsoft beszámolója szerint éves szinten 111 százalékkal nőtt az ilyen előfizetésekből befolyó bevétel, az egész évre vetített bevétel pedig eléri a 6,3 milliárd dollárt - ez már szabad szemmel is jól látható összeg. A SaaS portfólióban különösen jól húzott az Office 365, az Azure, a Dynamics CRM Online is. A cég továbbra is nagyon jól egyensúlyoz a kieső dobozos bevételek és az új előfizetések között, a vállalati ügyfelek migrálása ellenére az Office-ból származó összbevétel (dobozos+előfizetés) 1 százalékkal nőtt, úgy, hogy a dobozos bevétel 13 százalékkal esett, az előfizetéses pedig 113 százalékkal nőtt.
A vállalati ügyfelektől származó bevételek összesen 12,8 milliárd dollárt tettek ki (ugye 9 milliárd jött a végfelhasználóktól), ami 7 százalékos növekedés. Az üzletág teljesítményére jellemző, hogy ebből a bevételből 10,42 milliárd üzemi eredmény, ráaádul az eredményhányad egészséges ütemben nőtt is az előző negyedévekhez képest.
Vállalati szegmens - duplázott a felhő.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Ezen belül a szerveres termékek és szolgáltatások (Azure) teljesítettek kiemelkedően, a licencbevételek 13 százalékkal, a felhős pedig kereken 100 százalékkal tudott nőni. A kliens-Windows mennyiségi licencek értékesítése viszonylag stabil maradt, 1 százalékkal még nőtt is, annak ellenére, hogy az XP-s gépek lecserélési hulláma itt is lecsengett.
Hardverek? Hagyjuk.
A Lumiák teljesítménye továbbra sem javul, a darabszám mindössze 18 százalékkal emelkedett az előző év hasonló időszakához képest - ez várhatóan jóval az okostelefonos piac növekedési üteme alatt van, vagyis a cég parányi részesedése tovább olvadt. Mindez annak ellenére, hogy a Microsoft egészen a végletekig a mennyiségre hegyezte ki az okostelefonos stratégiát, és rendkívül agresszív árazással kínálja a belépő szintű Lumiák tömegeit. Az amúgy nagyon árérzékeny kereslet azonban úgy tűnik erre sem reagál, az értékesítés évek óta nem tud kitörni a 8-10 millió darabszámos sávból. A nem-Lumia telefonok értékesítése tovább esik, a negyedévben már csak 24,7 millió ilyen modell fogyott.
A Microsoft másik hardveres kezdeményezése, a Surface viszont egészen sikeresnek számít, a saját PC-gyártásból befolyó bevétel 713 millió dollárt tett ki, ez árfolyamhatás nélkül 53 százalékos növekedésnek felel meg az előző év hasonló időszakához képest. Bár a számítógépet a Microsoft továbbra sem forgalmazza globálisan, úgy tűnik a masszív reklámkampánnyal megtámogatott eszköz elég jól fogy, a keresletet pedig az olcsóbb Surface 3 bemutatkozása is meg fogja rántani a következő negyedévekben.
Az Xbox-részleg azonban megint a negatív sort erősíti, a cég a bevételek és az értékesítés igen jelentős visszaeséséről számolt be, a kissé eldugott értékesítési adatok szerint az eladott Xboxok száma 2 millióról 1,6 millióra esett vissza az előző év hasonló időszakához képest. A cég azt nem közölte, hogy a két generációból (Xbox 360 és Xbox One) külön-külön mennyi fogyott. Ugyan az értékesítés visszaesett, a telepített bázis viszont jól működik, az Xbox Live használati statisztikája 30 százalékos növekedést mutat, mind az aktív felhasználók száma, mind az átlagosan konzollal töltött idő emelkedett.