Még többe kerül a láthatóság a Facebookon
"Barátibbá" teszi a felhasználók hírfolyamát a Facebook: a hetekben élesedik a hírfolyam tartalmát válogató algoritmus módosított változata. Ez három jelentősebb újítást is tartalmaz, amelyek ugyan a felhasználók számára vonzónak tűnhetnek, de a kis oldalak és cégek ingyenes tartalmait leradírozzák a térképről.
Már évek óta tesz lépéseket azért a Facebook, hogy a platformot kis anyagi befektetéssel üzleti céllal használó cégek tartalmainak túlburjánzásától megóvja a hírfolyamot, ezekkel szemben pedig előnyben részesítse a fizetni hajlandó klienseket. Ezt a törekvését most egy jelentős módosítással még erősebben fogja érvényesíteni a vállalat – három változtatást is eszközölt a hírfolyam szelektálásáért felelős algoritmusban. A jelenségre sok külföldi lap már rá is aggatta a "Facebookgeddon" jelzőt, a Google jelentős hatású, mobilos keresésekre vonatkozó "mobilgeddonja" után, ami hasonló dramatikusságal radíroz le oldalakat a találati listáról.
Mi marad és mi tűnik el?
A Facebook blogbejegyzése úgy emlegeti az intézkedést, mint a barátok és az üzleti célzatú tartalmak közti egyensúly megteremtését – annak szellemében, hogy az embereket egyik márka sem érdekli jobban, mint a saját barátai. Az oldalnak mindig is problémát okozott a hírfolyamban megjelenő különféle tartalmak arányának megtalálása, a szelektálásért felelős algoritmus rendkívül összetett módon működik, és számtalan faktor alapján listáz. A Facebook törekszik arra, hogy a hirdetések mennyiségét viszonylag alacsonyan tartsa, hiszen senkit sem érdekel egy olyan közösségi oldal, ahol többnyire reklámmal találkozik. Ezért a cégek között rendkívül kiéleződött a harc, a figyelemért egyszerre küzdenek a fizető és nem fizető oldalak tartalmai is.
A legmarkánsabb változás, hogy mostantól a Facebook előnyben részesíti a barátok tartalmait és megosztásait, az általuk kirakott képek, videók, linkek a korábbinál magasabb prioritást élveznek a hírfolyamban. Ezek mellett természetesen nem tűnnek el a felhasználó által kedvelt oldalak posztjai sem, de az ígéretek szerint jellemzően a barátok által generált tartalom uralja majd a kínálatot. Ezzel az áthelyezett hangsúllyal gyakorlatilag a nem vagy keveset költő oldalak ingyenes tartalmai egyre inkább elvesznek a szponzorált hirdetések és barátok tartalmai mellett.
Lejjebb csúsznak a fontossági listán, vagy teljesen eltűnnek majd azok a posztok, amelyek azt jelzik, hogy egy barátunk lájkolt, vagy kommentelt valamit. Ez a felhasználónak – ízlése szerint – akár zajt is jelenthet egy értékesebb tartalom helyett, a visszajelzések szerint a legtöbben feleslegesnek tartották ezt a funkciót. Az üzleti oldalakat ezzel szemben hátrányosan érinti, hiszen a terjedés útján kvázi másodkézből érkeztek az újabb látogatók és lájkolók, az intézkedés így az elérést és a viralitást is visszafogja.
Enyhítésképp a Facebook elveti azon szabályzatát, miszerint nem jelenhet meg több, egy forrásból származó poszt egymás alatt a falon. A felhasználók mostantól több, olyan, egymást követő posztot láthatnak, melyek azonos forrásból származnak. Ez a cégeknek azért jó, mert egy helyen több érdekes tartalmuk is egyszerre lehet jelen. Az új funkció leginkább a portálokon alkalmazott, további ajánlott tartalomra hasonlít.
Hogyan hat ez ránk?
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod
Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.