Megérzi az átalakulást az SAP
Jelentősen nőtt az SAP első negyedéves forgalma, a nettó eredmény viszont közel hasonló mértékben esett vissza az előző év hasonló időszakához képest. A számok azonban senkit nem értek váratlanul, a vállalat egyszerűen beáldozza rövid- és középtávú profitabilitását a stabil jövőbeli üzletmenet bebiztosítása érdekében.
Egészen röviden is összefoglalhatjuk az SAP idei első negyedéves teljesítményét ismertető számokat: a német üzleti szoftveróriásnál minden a tavaly elindított, software-as-a-service (SaaS) központú átalakulási stratégiának megfelelően alakul. A nemzetközi pénzügyi beszámolási standardoknak (IFRS, a cég ugyanis nem-IFRS eredményeket is közzé tesz) megfelelő eredmények szerint 2015 első három hónapjában a bevétel éves összehasonlításban 22 százalékkal 4,5 milliárd euróra emelkedett, a nettó eredmény viszont 23 százalékkal 413 millióra esett vissza.
Az ellentétes mozgás az üzletvitel átalakításával kapcsolatos költségeknek, valamint a felhős szolgátatásokból származó, az on-premise licencértékesítésekétől eltérő, a korábban megszokottnál jóval hosszabb periódusra szétterülő bevételeknek tudható be. Az üzemi eredményhányad a tavalyi első negyedévhez képest jelentős mértékben, 5,4 százalékponttal esett vissza, 14,2 százalékra. Az SAP a következő néhány negyedévben nem is vár komoly javulást ezen a téren – a 2014-es eredmények ismertetésekor egyúttal a 2017-re vonatkozó 35 százalékos nyereséghányad-előrejelzésést is visszavonta a vállalat, és a mostani pénzügyi jelentésben sem fogalmazott meg új célkitűzést. Elemzők szerint a szoftvercég amúgy is az év első felében szokta elkönyvelni tőkebefektetéseinek, akvizíciókkal és termékbevezetésekkel kapcsolatos költségeinek túlnyomó részét, így a megszokott üzleti modell “felhígulásával” együtt várható – és az SAP által többször is előrejelzett – volt a nyereséghányad komoly visszaesése.
A felhős előfizetésekből és az azokhoz kapcsolódó támogatási szolgáltatásokból származó bevételek újfent hatalmas mértékben ugrottak meg, az 503 millió eurós forgalom éves szinten 129 százalékos növekedésnek felel meg. Ha a vállalat az átalakulási időszak alatt tartani tudja ezt a nyaktörő ütemet, akkor két-három év múlva a teljes bevétel fele (vagy akár több is) származhat majd SaaS előfizetésekből. A hagyományos szoftverlicenc-értékesítésből és a kapcsolódó támogatási szolgáltatásokból befolyó bevétel 16 százalékkal nőtt, de vélhetően – ahogy az már a tavalyi év során is megfigyelhető volt – az utóbbi húzta jelentős mértékben felfelé az eredményt.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az SAP in-memory üzleti adatbázisplatformja, a HANA térnyerésének lendülete továbbra is töretlen, egy év alatt mintegy 6400-ra duplázódott a platformot választó ügyfelek száma. Az első negyedévben elindított, teljesen HANA-ra költöztetett üzleti szoftverportfólió (S4) a piaci bevezetés óta eltelt rövid idő alatt már több száz ügyfelet szerzett.
A most közzétett eredményekkel az elemzők és a befektetők is elégedettek, a számok ugyanis jól mutatják, hogy az SAP a több évre megfogalmazott átalakulási stratégiát egyelőre fegyelmezetten végre is hajtja. Ezt a bizalmat a részvényárfolyam is tükrözi, a vállalat papírjai a bejelentést követően 3 százalékot emelkedtek.