Egy év alatt duplázódott a mobilnet-használat
Egy év leforgása alatt több mint duplájára nőtt a mobilinternet használata, ugyanakkor a magyar háztartások messze nem ezt tartják a legfontosabb távközlési szolgáltatásnak.
Jelentős mértékben nőtt a tavalyi évben a mobiltelefonos internet használati aránya a magyar háztartásokban, miközben a többség még ma is előbb mondaná le a mobilnet-előfizetését, mint a vezetékes vonalat - többek közt ez derül ki egy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megrendelésére készített tavalyi felmérésből, melyet éves időszakokban készít el a szervezetnek az Airosz Kft. A 2014-es statisztikagyűjtemény alapjául szolgáló felmérés 2014 októberében és novemberében készült, 2017 háztartás, illetve személy mélyinterjúztatásával.
Egyre többen merik használni
A kutatás egyik legfontosabb következtetése, hogy a 2013-as évhez képest a telefonos szélessávú mobilnet használata jelentősen bővült, a 14 éves, vagy annál idősebb ügyfelek (ez megközelítőleg 7,8 millió előfizetőt jelent Magyarországon) körében tavaly 32%-os volt a felhasználási arány, ami több mint duplája a 2013-as adatnak (15%). A hirtelen növekedés több tényezőre vezethető vissza, így az okostelefon-penetráció bővülése mellett szerepet játszhatott a mobilszolgáltatók egyre aktívvá váló kommunikációja a szegmensben.
Forrás: Ariosz
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A mért időszakban a 14 éves, vagy annál idősebb lakosság (kb. 8,59 millió fő) 91 százaléka rendelkezett mobilkészülékkel, ebből már 39 százalék volt okostelefon, ami 2010-hez képest megközelítőleg nyolcszoros növekedést jelent - derül ki a felmérésből. Mindeközben nem változott számottevően az a trend, hogy a magyarok többsége a mobiltelefon-szolgáltatást tartja a legkevésbé nélkülözhető, míg a mobilnetet a leginkább nélkülözhető távközlési szolgáltatásnak, jóllehet az arányok egy év távlatában valamelyes közelítettek egymáshoz.
Több net, többért
Az okostelefon-használat a felmérés szerint minden demográfiai csoportban nőtt 2013-hoz képest, a penetráció ugyanakkor kiugróan, több mint 20 százalékponttal nőtt a 30-39 éves korosztályban (egy év leforgása alatt 44-ről 65 százalékra). Jó hír a szolgáltatók számára, hogy az ügyfelek az elmúlt évben nem csak a készülékekre, hanem a szolgáltatásokra is hajlandóak voltak valamelyest többet költeni, így a SIM-enkénti havi költés tavaly szorosan megközelítette a 4000 forintot (hang- és egyéb, benne foglalt szolgáltatásokkal), ami az aktív korosztályban csaknem 10 százalékos növekedésnek felel meg 2011-hez képest. A lakossági mobilpiac mérete ezzel összességében elérte az évi nettó 279 milliárd forintot.
A felmérés az úgynevezett "large screen", vagyis PC-k és tabletek mellé árult mobilnet-előfizetéseket külön kezeli - itt tavaly az összes szélessávú előfizetés (mintegy 2,76 millió darab) 15 százalékát kitevő, vagyis körülbelül 414 ezer mobil szélessávú kapcsolatot feltételezett a kutatócég. A large screen mobilnet-használat után keletkező árbevétel fele a legnagyobb piaci szereplőhöz, a Magyar Telekomhoz folyik be, a mobilnettel rendelkező háztartások pedig átlagosan havi 4300 forintot költenek a szolgáltatásra. A large screen mobilnet-piac mérete tavaly nettó 14,7 milliárd forintot tett ki, ami mintegy 2,2 milliárd forintos esést jelent a 2013-as évhez képest.
Érdekesség, hogy az előfizetők körében egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a large screen internetcsomagok letöltési korlátja befolyással van a felhasználói szokásokra. Míg tavalyelőtt a megkérdezettek 44%-a esetében az adatforgalmi korlát nem befolyásolta a használatot, addig tavaly már 60% volt volt azoknak az aránya, akik az alapján alakították internetezési szokásaikat, hogy a mobilnet-díjcsomagjuk mennyi adatkeretet tartalmaz.