:

Szerző: Gálffy Csaba

2015. március 26. 16:15

Facebook F8: lendületben a cég

A Messenger platformmá alakításán túl is rengeteg kisebb-nagyobb bejelentést tett a vállalat, ezekből szemelgettük ki az érdekesebbeket. Közeledik a Google-höz a Facebook.

Hirdetőknek: LiveRail, célzott hirdetés külső oldalakon is

Arról már tavaly júliusban beszámoltunk, hogy a Facebook felvásárolta a LiveRailt, mintegy félmilliárd dollárért. A kolozsvári startup technológiáját az elmúlt bő félévben a Facebook alaposan átalakította és integrálta saját hirdetéskiszolgáló rendszerével. Ennek legfontosabb hozadéka, hogy a LiveRail hirdetései már nem csak a cookie-alapon tudnak célozni, a hirdetők a látogatók Facebook-profilját is felhasználhatják targetálásra. Ez hatalmas előrelépés a Facebook számára, így ugyanis más, külső oldalakon is értékesíteni tudja a felhasználókról rendelkezésre álló hatalmas mennyiségű információt - erre eddig nem volt eszköze a cégnek.

 

Támogatott LiveRail display formátumok

A fejlesztés során az eredetileg mobil videós hirdetések kiszolgálására készült LiveRailt a Facebook immár display hirdetések kiszolgálására is felkészítette, a kiadók így nem csak a videós, de a mobil display portfóliót is értékesíthetik a rendszeren keresztül - weboldalakon és alkalmazásokban egyaránt. A LiveRail az AdWords-höz hasonlóan működik, a kiadók az eladatlan hirdetési helyekre szúrhatják be a LiveRail hirdetéseit, a rendszer pedig a legtöbbet kínálónak értékesíti tovább a helyet. Emiatt a LiveRail mind a hirdetők, mind a médiumok számára értékes platform. Előbbiek a célközönség elérését maximalizálhatják, utóbbiak a hirdetési helyekből befolyó bevételért kérhetnek többet - nem véletlen, hogy a platformot rengeteg nagy amerikai médium fogadta be felületeire, az amerikai MLB, ABC Family és számos más vállalat is használja a reklámos készletek (inventory) kiközvetítésére.

Fejlesztőknek: Analytics for Apps és Parse for IoT

A mobilappokra is kínál analitikai adatokat az új Analytics for Apps. Az SDK használatával részletes információk érhetőek el a felhasználói bázisról, amely ráadásul platformok között is követni tudja az egyes embereket. A rendszer része a konverziót számoló modul is, így a fejlesztő és marketinges egész részletes bontásban tudja követni a weboldal mellett a mobilapp teljesítményét is, akár kampányokra, régiókra, rész-demográfiákra bontva.

A termékkel a Google Analytics nyomába eredne a Facebook, a keresőóriásnak igen fejlett webes és mobilappos analitikai rendszere épült ki az utóbbi néhány évben, ezzel szembe igyekszik pozicionálni megoldását a közösségi oldal. De szintén versenytárs a Yahoo, amely szintén a mobilos fejlesztőknek kínál hatékony analitikai eszköztárat a felvásárolt Flurry és Brightroll technológiájára építve.

A mobilos fejlesztők nagy kedvence a Parse, amellyel gyorsan és olcsón állítható össze az app mögött egy egyszerű backend. A céget 2013-ban vásárolta fel a Facebook és azóta is gőzerővel fejlődik a platformszolgáltatás, most rengeteg új funkcióval egészült ki a rendszer. Az Enhanced Sessions révén például külön lehet kezelni az egy felhasználóhoz tartozó összes készüléket, a Parse+React könyvtár értelemszerűen a React JS-környezetet használó alkalmazásokban jön majd jól. A teljes listáért érdemes a Parse külön bejelentését fellapozni.

A rendszer most egy IoT-t célzó komponenst is kapott (neve senkit nem fog meglepni: Parse for IoT), amely kifejezetten az IoT-eszközök számára fog backend-as-a-service-t kínálni. A Parse for IoT-hoz több SDK is készült, amelyeket befűzve az eszközökbe azonnal megteremthető a szerveres kapcsolat. Az SDK Arduinóhoz, Linuxhoz (embedded C formában) és valósidejű operációs rendszerekhez is letölthető.

Komment-szinkronizálás

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Facebook komment-rendszerét használó médiumok számára lesz fontos fejlesztés, hogy az oldal immár egységesen kezeli a külső oldalra beágyazott, illetve a Facebookon érkező hozzászólásokat, azokat pedig valós időben szinkronizálja is. Ez segít majd összegyúrni a médium körül kialakult közösséget, a bejegyzés és a bejegyzéshez tartozó Facebook-poszt között, a médiumtól függetlenül ugyanazt látják majd az olvasók - nem alakul ki tehát külön beszélgetés a két felületen. Az eszközt egyelőre a népszerű Huffington Posttal teszteli a Facebook, de hamarosan minden médium számára elérhető lesz.

Gömbpanoráma a falon és végre beágyazható videók

Szintén az eseményen jelentette be Zuckerberg, hogy a Facebook hírfolyama hamarosan egyedi, gömbpanorámás videót is le tud játszani. Ez olyan videó, amelyben a néző lejátszás közben is módosíthatja a látószöget, köszönhetően az eredetileg 360 fokos felvételnek. Ilyen képességgel március közepe óta a YouTube is rendelkezik. A Facebook elmondása szerint a 360 fokos élő közvetítés implementációja a következő feladat, ezen dolgozik most a csapat. A cég egyébként a VR-szemüvegeknek ágyaz meg ezzel, a hardverhez pontosan ilyen tartalmakra lesz majd szükség az induláskor.

Szintén a videós fejlesztésekhez tartozik, hogy a Facebook végre beágyazhatóvá tette saját lejátszóját, így az ide feltöltött videók már nem csak a közösségi oldalon nézhetőek meg. Az oldal forrásából eddig is ki lehetett halászni egyébként a beágyazókódot, mostantól azonban hivatalosan támogatott és felhasználóbarátabb is lesz a kód kimásolása. Ezzel természetesen megint a YouTube ellenében lép a Facebook, a Google videomegosztója a beágyazott videókban (és a beágyazott videós reklámok piacán) is egyeduralkodó - a jövőben a Facebook is nagyobb szeletet szeretne a tortából.

a címlapról