Elindult a Meerkat-gyilkosnak szánt Periscope
Ma gördült ki, első körben még csak iOS-re a Twitter élő videostream-szolgáltatása, a Periscope. A becslések szerint mintegy 100 millió dollárért felvásárolt alkalmazás a hirtelen berobbant Meerkat kihívója, amely amellett, hogy pótolja a konkurens hiányosságait, fejlettebb interakciós funkciókat is kapott.
A Twitter felületét és közösségét agresszívan kihasználó élő videostream szolgáltatás, a Meerkat zajos indulásáról már írtunk korábban. A közösségi oldal a "rajta élősködő" app terjeszkedését egyrészt annak korlátozásával próbálta visszavetni, másrészt bejelentette saját élő közvetítésre lehetőséget adó alkalmazásának érkezését is.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig
Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Visszanézhető, korlátozható adások
Bár a Meerkat az újdonság erejével robbant be, számos hiányossággal rendelkezik, ami a mindössze nyolchetes fejlesztési idejével is könnyen magyarázható. A Periscope-on ezzel szemben - ami az akvizíciókor már béta állapotban volt - több, mint egy éve dolgoznak a fejlesztők, ennek eredményeként bővebb funkcionalitást kínál. Valószínűleg a vetélytárs rendkívüli ütemű felfutása gyorsította meg az app elrajtolását, mivel a Twitter nem szerette volna a további késlekedéssel járó hátrányokat elszenvedni.
Az app fő attrakciója az élő adások visszajátszása, amire a Meerkat esetében nincs lehetőség. A Periscope-ban automatikus mentés gondoskodik a tartalom rögzítéséről, ami az adás után még 24 óráig visszanézhető. A közvetítés lehet nyilvános vagy csak szűk kör számára elérhető: a Lock ikonnal letiltható a nyilvános hozzáférés, és egy listáról lehet meghívni a felhasználókat.
Appon belül marad az interakció
Az adások alatti valós idejű interakció a Periscope esetében appon belül marad. A Meerkat azzal (is) vívta ki a Twitter ellenszenvét, hogy a videókhoz fűzött hozzászólások tweetként landolnak az üzenőfalon, így zavaró és felesleges "tweetszemetet" generálva. A Periscope esetében a kommentek csak appon belül láthatók és küldhetők.
A kommentelés és feliratkozás egy gamifikációs vonással, szívecskék küldésével is kegészült: a nézők a szív ikonra kattintva jelezhetik, hogy élvezik az adást, a legtöbb szívet kapott streamerek pedig a Most Loved listán kerülnek kiemelésre. Ez a jelzés a fejlesztők szerint sokkal beszédesebb, mint a látogatók száma, és tükrözi a valóban érdekes tartalmakat. A Periscope értesítési rendszere is kifinomultabb, mint a Meerkaté. Az adás megkezdése előtt csak akkor küld üzenetet az app a streamer Twitter-falára, amennyiben az kéri, Periscope-on belül pedig csak a feliratkozókat értesíti.
Bár a Meerkat a korábbi indulás és az újdonság erejének előnyével rendelkezik, kis startupként kevésbé állnak rendelkezésére azok az erőforrások, amelyek Periscope esetében most már adottak. Azt azonban érdemes megjegyezni, hogy a Twitter által kiutált app mögé a sikert látva gyorsan beálltak a kockázati befektetők, és egy második tőkebevonási körben a TechCrunch információi szerint 12 millió dollárt öntöttek a cégbe, 52 milliós piaci értékelés mellett. A kérdés, hogy a felhasználóknak melyik alkalmazás lesz vonzóbb hosszú távon, a Twitter korlátozásai milyen mértékben vetik vissza a Meerkatet, illetve mit talál ki következő lépésként a "szurikáta".