Platformmá nő a Messenger
Közvetlenebb lehet a tartalmak megosztása a Messengerre az új fejlesztői platformot használó alkalmazásokból. A Facebook platfommá emeli az üzenetküldő alkalmazást, igaz, egyelőre korlátozott képességekkel. Nagyobb dobásnak tűnik, hogy ügyfélszolgálati csatornaként is használható lesz a chat app.
A napokban zajlik a Facebook F8 fejlesztői konferenciája, az esemény nagy bejelentése: platformmá bővíti a Messengert a Facebook, a jövőben külső fejlesztők alkalmazásai tehetik színesebbé, gazdagabbá a csevegőszolgáltatást. A megcélozható tömeg hatalmas, a vállalat szerint jóval több, mint 600 millióan használják rendszeresen a Messengert a különböző platformokon, ehhez most nyílt API-t kínál a Facebook.
A cég első körben egy több, mint 40 alkalmazásból álló listát tett közzé, amelyek már támogatják az új platformot. A litsán olyan nagyobb nevek is rajta vannak, mint az ESPN vagy a Weather Channel, az appok nagy része azonban a GIF-smiley-képszerkesztő tengelyen mozog - de egy hazai fejlesztés, a ClipDis is megtalálható a frissen kiadott lajstromon. Az alkalmazás valóban ötletes, az üzenet szavaiból készít videót. Nem is akármilyet, a szavakat ugyanis filmekből vágja össze, így mondanivalónkat népszerű színészek tolmácsolják majd. Az app egyelőre kizárólag angolul tud, viszont ezen a nyelven már 50 ezer szót és összetettebb kifejezést (benne az internetes zsargon alapelemeit is) képes felismerni.
ClipDis for Messenger intro
Még több videóA Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az alkalmazások terjesztéséért maga a Messenger dolgozik majd: a külső alkalmazásból küldött üzenetekhez a platform egy roppant segítőkész "telepítés" gombbal járul hozzá. A gomb ráadásul tudja, hogy milyen platformon van, így gyorsan a megfelelő alkalmazásboltba irányíthatja a felhasználót - Androidon a Play Store-ba, vagy Macen a Mac App Store-ba. Szerencsére a küldött tartalom fogadásához nem szükséges az app telepítése, egy videó, GIF vagy smiley anélkül is élvezhető lesz.
Fontos megjegyezni, hogy a Messenger Platformot használó alkalmazások nem a Messenger appban futnak, hanem teljes, különálló alkalmazások, amelyek az adott platform alkalmazásboltjából tölthetőek le és onnan is frissülnek. Ha jól értjük a bejelentést, az előállított tartalmak más platformokba is megoszthatóak, így a kollázsokat Instagramra, közvetlenül a Facebook falra vagy épp Tumblr-re is kiteheti a felhasználó. Szintén fontos kitétel, hogy az alkalmazások saját hatáskörben semmilyen kommunikációt nem folytathatnak, kizárólag a felhasználó küldhet üzeneteket.
A cég a Messengerhez tartozó fejlesztői eszköztárat már publikálta is, az érdeklődők innen tölthetik le az SDK-t.
Üzleti alkalmazásra is
A fentieknél sokkal izgalmasabb felhasználási terület, hogy a Messengerből B2C, vagyis a cégek és a fogyasztók közötti kommunikációs csatornát faragna a Facebook. Ezen a területen a Twitter eddig elég sikeres, ma már a cégek a twitterezőkkel aktív párbeszédet folytatnak (itthon a három nagy mobilos cég viszi ezen a területen a zászlót), ebben fejlett social CRM rendszerek is segítenek. A Facebook új megoldásra részben ezt, részben a végtelen emailezést, részben a telefonos ügyfélszolgálatot, részben a céges oldalon folytatott chatet szeretné kiváltani.
A külső appoktól eltérően a vállalatok küldhetnek a felhasználónak push üzenetet, amennyiben rá tudják venni a kezdő opt-in lépésre. Ettől a ponttól a kommunikáció email helyett folyhat a Messengeren, így mondjuk a rendelési összesítő, a csomag kézbesítési információi, sőt a visszaküldésre vonatkozó kérés is folyhat ezen az egységes csatornán. A Messenger ehhez social CRM-mel is integrálható (például ZenDesk), de a Facebook ígérete szerint a legtöbb chat-alapú CRM rendszer kivezethető lesz Messengerre.
Jöhet a FarmVille effektus?
Elemzésre váltva: nagy kérdés, hogy a felhasználók és a fejlesztők milyen lendülettel fogadják az új platformot. A virális terjedés lehetősége adott, csak nehogy a játékok (FarmVille-re emlékszik még arra valaki?) sorsára jusson a kezdeményezés. Ugyanilyen veszély, hogy a felhasználókat teljesen hidegen hagyhatja a platform, és nem tud relevanciát szerezni a robbanásszerűen növekvő alternatívák mellett, mint a (házon belüli) WhatsApp, Viber, LINE, Skype, Telegram - a sor folytatható.
A FarmVille hatástól a fejlesztők is joggal félhetnek, a Facebook a fejlesztői platformjai nem stabilitásukról híresek, ahogy azt a cég már több körben, például a fent említett játékok kapcsán is bemutatta. A Zynga például teljes üzleti modellt épített a közösségi oldal virális potenciáljára, ezt később a Facebook egy döntéssel kihúzta a játékfejlesztők alól. Nagy kérdés tehát, hogy a Messenger Platform ígéreteiből mi válik valóra - és mennyi időre.