Zabáljuk a streaming videót
Folyamatosan erősödik a többképernyős tévézés trendje itthon is, a televízió mellett a tableten és telefonon is egyre több videót fogyasztanak a hazai nézők. A hagyományos tévézést támadja az on-demand streaming is, amely a lineáris, élő műsorok mellett igen népszerű.
A hagyományos tévé ellen két fronton is támadás indult az utóbbi években: egyrészt a háztartás legnagyobb képernyője helyett-mellett egyre szívesebben fogyasztunk videót más kijelzőkön (telefonokon és tableteken), másrészt az élő, lineáris tévét az on-demand (rögzített, kölcsönözhető, streamelt) tartalmak kezdik ki. A trendeket eddig is ismertük, az eNet és a Telekom közös kutatása pedig számokkal is alátámasztja, hogy mennyire is gyorsan zajlik az átalakulás.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig
Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
"Mind a négy eszköz esetében az online videónézés dominál a mozgóképes tartalomfogyasztást tekintve" - állítja a kutatás, vagyis a videót nem a háttértárról, hanem közvetlenül a netről nézzük. A PC-tulajdonosoknak háromnegyede, a tablet és telefon tulajoknak pedig már több mint kétharmada használja a készüléket videónézésre. Érdekes, hogy hiába érhető el már több élő tévés mobilapp a telefonokra és tabletekre, a lineáris műsor élő streamingje egyelőre kevésbé jellemző, inkább a nem-tévés videók nézése dominál.
Az online videónézés dominál
Hogyan állunk a filmekkel? A hagyományos tévénézés legnagyobb vetélytársa ezen a területen a streaming, a megkérdezett felnőttek mintegy 42 százaléka néz ilyen forrásokból teljes filmeket. Ezt szorosan követi a fájlcsere, 39 százalékkal, a felvett tévés filmek illetve online videotékák messze lemaradva, 17 illetve 11 százalékos felhasználói bázist tudhatnak magukénak.
A videomegosztók között a YouTube az abszolút favorit, ezt az internetezők 95 százaléka szokta valamilyen rendszerességgel használni. A hazai szolgáltatások, az Indavidei és a Videa sokkal szerényebb számokat produkál, ez az arány 54 illetve 45 százalékos. A YouTube nem csak elérésben, hanem gyakoriságban is tarol, a válaszadók negyede (!) naponta (!!) használja, egy újabb harmaduk pedig hetente többször jár vissza.
Még mindig nem elég vonzó az okostévé
A hagyományos, illetve okostévé harcának frontján nem történt lényegi változás a fél évvel ezelőtti adatokhoz képest. Az akkori felmérés szerint a válaszadók mintegy ötöde rendelkezett okostévével, a 17 százalékos friss eredmény szerint ez az arány nem ugrott azóta sem. A felmérés szerint áttörés a jövőben sem várható, a potenciális vásárlók mindössze 12 százaléka fontolgatja okostévé beszerzését a következő egy évben.
Az okostévék extra funkcóit a felhasználók több mint kétharmada használja ki valamilyen formában. Közülük a saját tartalmak lejátszására 84 százalék használja a tévéjét, külső szolgáltatások (például Youtube) pedig 83 százalékkal szerepelnek. Tévés alkalmazásokat már csak 67 százalék telepít, népszerű online tartalomnak számít a híroldalak olvasása, rádiózás-zenehallgatás illetve a közösségi média.