:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. március 19. 12:30

Még mindig nem téríti vissza a pénzünket a Valve

Álhír járta be az online játékos sajtót, miszerint a Steamen vásárolt játékok árát a Valve visszafizeti az Európai Unió állampolgárainak 14 napos időkereten belül, és bármilyen indoklás nélkül élhetnek ezzel a jogukkal. Valójában a frissített felhasználó szerződést értelmezték sokan rosszul. Gyakorlatilag semmi nem változik, csak az EU fogyasztóvédelmi elveinek megfelelően kellett átfogalmazni a bekezdést.

A Valve hétfőn frissítette felhasználói szerződésének harmadik, számlázással és vásárlással kapcsolatos szekcióját. Ebben az olvasható, hogy az EU tagállamaiban tartozkodó felhasználóknak joguk van indoklás nélkül elállni 14 napon belül a vásárlási tranzakciójuktól, anélkül hogy többletköltség terhelné őket. E kitételt az EU-s irányelvek miatt kötelező volt beiktatni a szövegbe, egy (szintén az EU által bekészített) kiskapu segítségével azonban ezt a cég semmissé is teszi. Az interneten mégis elterjedtek a félreértelmezett hírek, miszerint két hét alatt bármikor meggondolhatjuk magunkat, és ha nem töltöttük le a játékot, visszakérhetjük a pénzünket a Steamtől, a hírek forrása úgy tűnik, ez a Reddit thread lehetett.

Még mindig nem fizet a Valve

A dolog szépséghibája, hogy a cég bár elismeri a vásárló jogát a tranzakciótól való elállásra és ezt a szerződéses feltételekben is rögzíti, a vásárlás teljesülésének pillanatában az gyakorlatilag érvénytelenné válik. A licenc további része ugyanis kifejti, hogy ez a jog 14 napig, illetve addig él, ameddig a szállító még nem kezdte meg a felhasználó előzetes beleegyezésével kötelezettségei teljesítését (ez esetben a játék átadását). Ez a folyamat digitális felületen azonnal lezajlik, a pénz megérkezése után a rendszer már automatikusan letölthetővé teszi a megvásárolt szoftvert és ezzel teljesítettnek számít a szolgáltatás.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Hogy ez a szabály még egyértelműbb legyen, a Valve az EU áruházban a Purchase gombot üzenettel is elátta, miszerint: amint a felhasználó a vásárlás gombra kattint és fizet, beleegyezik abba, hogy a Valve azonnali elérést biztosít a megvásárolt digitális tartalomhoz, és ezzel a vásárló lemond a 14 napos elállási lehetőségétől.

Miért volt hát akkor szükség erre?

A Steam valójában az EU Consumer Rights Directive által adott fogyasztóvédelmi elveknek megfelelően foglalta bele a szerződésbe a 14 napos időtartam feltüntetését, kötelező jelleggel. A Valve markánsan kijelenti visszatérítési szabályzatában, hogy nincs pénzvisszafizetési garancia, amennyiben a helyi fogyasztóvédelmi törvények nem indokolják. A Steam visszatérítési rendszerét már számos kritika éri évek óta, a Valve azonban hajthatatlannak tűnik, főként mert attól fél, hogy a kiskapuk miatt sokan etikátlanul használnák ki haszonszerzés céljából az opciót.

A Valve makrancosságát is mutatja, hogy más e-kereskedőknek ennél némileg gyakorlatiasabban sikerült implementálniuk az új irányelveket. Az Apple App Store a tavalyi év végén kezdte alkalmazni az EU direktíváját, ennek értelmében két hetes pénzvisszatérítési periódust vezetett be a cég az iTunes, az iBooks és az App Store boltokra (kivételt képeznek az iTunes Gifts ajándékutalványok). A Google eleinte csak a zenei előfizetésre vezette be a 14 napos visszatérítést, a Play Store-ban vásárolt alkalmazásokra pedig két órás türelmi időt adott a keresőóriás, ennyi ideig kérheti vissza a felhasználó a kifizetett összeget - ezt követően erre más semmilyen lehetőség nincs.

a címlapról