Azure-rel bővít az Invitel
Elsőként az országban, az Invitel saját adatközponti és felhős szolgáltatásait a Microsoft Cloud Platform elemeivel ötvözi. A vállalat nem feltétlenül a jelenlegi ügyféligények alapján indult ebbe az irányba, hanem azért, mert úgy látják, a jövő a hibrid megoldásoké.
A Microsoft 2012 nyarán tette elérhetővé számos Azure úgynevezett white label (sajátként értékesíthető és márkázható) változatát. A vállalatot addig sok kritika érte, mert az Azure révén közvetlen versenytársa lett rengeteg partnerének, a Service Management Portal és a partnerek által saját márka alatt értékesíthető Azure-ös szolgáltatások csattanós választ adott ezekre a hangokra.
Szimbiózis, mint mindig
Az értékesíthető Azure bevezetése a Microsoftnak és kisebb, független adatközponti és felhős szolgáltatásokat nyújtó cégeknek is pozitívummal járt. A szoftverház végre felhasználhatta sok év alatt kialakított partneri hálózatát arra, hogy az Azure-t, mint szolgáltatást értékesítse, ráadásul ez a csatorna költséghatékony és ragyogó beágyazottsággal bír végső megrendelők oldalán. Az értékesítő partnerek pedig hozzáférést kaptak a Microsoft hatalmas, méretgazdaságos felhős rendszeréhez, a csupasz rendszerre pedig saját specializált megoldásokat építhettek, saját támogatással és magas hozzáadott értékkel.
Ezért fontos bejelentés, hogy az Invitel is megszerezte a Cloud OS Network Silver minősítést, egyedüliként az országban a Microsoft SPLA (Service Provider License Agreement) partnerek közül - ezzel a vállalat egyébként Közép-Kelet-Európában is egyedinek számít. A minősítés azért lényeges, mert így a vállalat kiemelt partnerként a saját adatközpontjait összefűzheti az Azure nyilvános felhős infrastruktúrájával és azt egyben, csomagként kínálhatja az ügyfeleknek. Az összefűzést nagyban megkönnyíti, hogy a cég adatközpontjában is a Microsoft Cloud Platform Systemet, a Windows Server 2012 R2, Hyper-V, System Center 2102 R2 és Azure Pack kombinációjával felálló "házi cloudot" működteti, amely a nyilvánossal kombinálva hibriddé tehető.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
“Ez még nekünk is viszonylag új dolog. Bár közel egy éve dolgozunk rajta, most került olyan állapotba, hogy érdemes legyen nyilvánosságra hoznunk” – mondta el a HWSW kérdésére Marton László, az Invitel üzletfejlesztési igazgatója, aki egyben a projekt lebonyolításáért is felelős volt a szolgáltató oldalán. “Elsősorban erre nem technológiai, hanem üzleti értelemben gondolunk versenyelőnyre. A műszaki részt viszonylag rövid idő alatt össze lehet rakni, de a köré építhető üzleti stratégia kialakítása már lényegesen bonyolultabb. Arról nem is beszélve, hogy házon belül például még azzal is rengeteg munka van, hogy az értékesítőknek elmagyarázzuk: leegyszerűsítve eddig volt egy kalapácsod meg egy szöged, most pedig lett egy újabb kalapácsod meg egy kicsivel hegyesebb szöged, és mindkettőt a megfelelő helyen kell alkalmazni és az ajánlatokat ennek megfelelően elkészíteni.”
Az Invitel mára adatközponti szolgáltatásokban magyar viszonylatban a második legnagyobb szereplőjévé nőtte ki magát. Az elmúlt három évben az IT szolgáltatásokból a vállalat megháromszorozta forgalmát, a vállalati üzletág bevételének számottevő része ebből származik. A cég jelenleg mintegy 600 ügyfelet szolgál ki, és bevallottan stratégiai irányként tekint az a felhőre, az infrastruktúra-kiszervervezésben rejlő lehetőségekre.
Marton elmondta, hogy az Invitel eddig is kereste a piac nagy nemzetközi szereplői mellett a megfelelő piaci pozíciót saját maga számára, és arra jutottak, hogy az Azure jól kiegészítheti saját megoldásaikat. Véleménye szerint a jövő a hibrid felhőé, az ügyfél infrastruktúrájának teljes felhős leképzése felesleges és az esetek túlnyomó többségében nem hatékony. “Ez biztosítja a legnagyobb rugalmasságot az egyes problémákhoz, feladatokhoz társítható építőkockák összelegózására, melyekből végül összeáll a hibrid felhős szolgáltatáscsomag. A jó felhasználási forgatókönyveket megtalálni nem egyszerű, sokszor még a Microsoft sem tudja, hogy ezt a hibrid felállást milyen esetekben érdemes bevetni”.
Az ügyfél felé nem Azure-ként jelenik meg
Marton László szerint fontos, hogy ez a meglévő vagy leendő ügyfelek felé nem úgy jelenik meg, hogy az Invitel mostantól Azure-t értékesít tovább a számukra – alapvetően nem is kommunikálják ezt, sőt, számos alkalommal előfordul, hogy a Microsoft (így az Azure is) és az Invitel versenytársakként vannak jelen az ajánlattételi szakaszban. A lényeg a megállapodás által biztosított rugalmasság, ezt igyekeznek saját megoldásokkal – helpdesk, üzemeltetés, IT projektmenedzsment, migráció – köríteni. A Cloud Platform elemeit öt-hat esetben (például levelezés vagy archiválás) használják, mert itt a Microsofttól vett “építőkockák” lényegesen jobb ár/érték arányt biztosíthatnak inviteles megfelelőiknél.
“Ezt az egészet nem misztifálnám túl. Egyszerűen arról van szó, hogy valaki valamilyen IT igényét szolgáltatás formájában elégíti ki – hogy ez on-premise vagy felhős alapokon történik, az ügyfél számára végső soron nem kell gondot jelentsen” - tette hozzá Marton.