Bétás a Google Pub/Sub
Hosszú fejlesztés eredményeként végre béta fázisba lépett a Google felhőjén is a skálázódó üzenetkezelő szolgáltatás, a Pub/Sub. Használatával egyszerűen (és olcsón) megoldható a backend komponensek közötti kommunikáció, illetve kifelé, mobilappok vagy on-premise kiszolgálók felé is.
Fontos hiányosságot pótol a Google felhős szolgáltatása, elkezdődött a Pub/Sub üzenetküldő infrastruktúra bétatesztelése, és várhatóan hónapokon belül hivatalos, stabil kiadást is kap a szolgáltatás. Ilyen rendszer az Amazon Web Services vagy a Microsoft Azure rendszerében régóta elérhető Simple Notification Service illetve Service Bus néven, a Google azonban eddig nem kínált ezekkel egyenértékű megoldást. A Pub/Sub még a 2014-es Google I/O-n kapott bejelentést, a fejlesztés azóta gőzerővel folyik.
Publikál, feliratkozik
A Pub/Sub elnevezés a publish-subscribe architektúrára utal, a felhőben futó alkalmazások publikálják üzeneteiket, amely a szolgáltatás révén eljut minden, arra feliratkozó komponenshez. A Pub/Sub a Google szerint nagyon jól skálázódik, másodpercenként akár 10 ezer üzenetet is képes lekezelni és ugyanekkora a "témák", vagyis feliratkozásra kínálható csatornák maximális száma is. A vállalat szerint a késleltetés (az üzenetek kézbesítése) a tesztek során egy másodperc alatt maradt, még extrém, másodpercenként egymillió üzenet kézbesítése esetén is.
Az üzenetkezelő szolgáltatás nem csak a Google Cloud Platformján futó alkalmazások közötti kommunikációra alkalmas, a rendszerbe bekapcsolódnak az on-premise futó alkalmazások és az okostelefonok appok is, nem csak küldőként, hanem fogadóként is. Ez azt jelenti, hogy például a mobilappok értesítéseinek kezelésére is alkalmas a Pub/Sub (persze ez az Amazon SNS-re és a Microsoft Service Bus-ára is igaz).
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A béta státusznak megfelelően a Pub/Sub használata egyelőre teljesen ingyenes, a Google azonban már közölte a stabil kiadás hivatalos árazását is. Eszerint a díjazás a használattal skálázódik, egymillió üzenet az első 100 millió esetében 40 cent, 2,4 milliárd üzenetig 25 cent, efölött pedig 5 cent. A számláló minden hónapban újraindul, a számlázás is havi rendszerességű.
A Google egyelőre egy referenciát hozott nyilvánosságra, a bejelentés szerint a Snapchat nemrég bemutatkozott új szolgáltatása, a Discover használja a Pub/Sub rendszerét.
Visszatért a SOA
A jelentős backendet üzemeltető cégek körében újra nagyon népszerű a mikroszolgáltatások, vagy régebbi nevén a SOA (service oriented architecture) használata. A megközelítés szerint a nagy, komplex alkalmazásokat a fejlesztők elemi részegységekre bontják, amelyek aszinkron módon, szabványos felületeken kommunikálva dolgoznak. A Pub/Sub és a hasonló üzenetküldő rendszerek ezt a kommunikációt tudják standardizált, skálázódó formában nyújtani úgy, hogy azt a fejlesztőnek nem kell saját hatáskörben leprogramoznia és/vagy üzemeltetnie.