2016 lesz a virtuális valóság nagy éve?
A HTC a Sony és az Oculus-Samsung páros is bejelentette konzumer VR-szemüvegének megjelenési dátumát. Az idén év végén, illetve a 2016 első felében debütáló eszközökkel jövőre megindulhat az izgatottan várt új médium elterjedése.
Ahogy manapság szinte egyetlen nagyobb technológiai konferencia, a Mobile World Congress sem maradt virtuális valóság headset bejelentés nélkül - ráadásul az egészen váratlan helyről, a HTC-től érkezett. De a párhuzamosan elstartolt, San Franciscó-i Game Developer Conference is több új hírt hozott a területen, a Sony és az Oculus, illetve a vele együttműködő Samsung csapatától - ha a gyártók tartják magukat ígéreteikhez jövő ilyenkor már magunk is kipróbálhatjuk a várva várt készülékeket.
Érkeznek a konzumer kiadások
Az elmúlt napok legnagyobb meglepetését egyértelműen a HTC VR-szemüvege, Valve-val közösen fejlesztett Vive jelentette. A készülékhez egy Steam bázisállomás is tartozik majd, amely 5x5 méteres körzetben képes követni a felhasználó mozgását, így akár ténylegesen bejárható virtuális terek létrehozását is lehetővé teszi. A szemüveghez emellett két multifunkciós, vezeték nélküli kontroller is párosul. A HTC eszközét ráadásul már nem csak a fejlesztők kaparinthatják meg, abból a vállalat developer verzió mellett még idén piacra dob egy konzumer kiadást is.
De a terület egyik úttörőjének számító Oculus, valamint hardveres partnere, a Samsung is tartja a tempót, a VR-cég technológiai igazgatója, az immár teljes vállszélességgel a vállalat mögött álló John Carmack ugyanis a GDC-n bejelentette, a koreai gyártóval közösen fejlesztett, kijelzőként okostelefont használó Gear VR készüléke, amely jelenleg "Innovator Edition" név alatt fut, a Vive-hoz hasonlóan még 2015-ben mindenki számára elérhető lesz. A Gear VR kapcsán akad még egy-két megválaszolatlan kérdés, jelenleg ugyanis úgy tűnik, a végfelhasználói verzió egyedül a cég következő generációs Note készülékével lesz használható - ugyanakkor Carmack nem zárkózott el teljesen a Note 4-gyel, illetve a frissen bejelentett Galaxy S6-tal kompatibilis konzumer változat lehetősége elől sem - a végső döntés persze a Samsung kezében van.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A boltokba kerülő változatot a jelenlegi modellénél jobb optikával szerelik fel, ezen túl azonban lényegében nem különbözik majd az eddig látottaktól. Carmack szerint egyébként az Innovator Edition fogadtatása is kifejezetten jó volt, kiváltképp a készülék olyan hiányosságait is figyelembe véve, mint a 60 hertzes maximális frissítési gyakoriság és a testkövetési funkciók hiánya.
A Sony VR-szemüvegének legfrissebb prototípusa
A GDC-n a Sony is elárulta terveit a tavaly bejelentett, Project Morpheus névre hallgató VR-headsetével kapcsolatban: a PlayStation 4 konzolhoz szánt eszköz jelenlegi állás szerint 2016 első felében lesz először megvásárolható. A vállalat ezzel párhuzamosan a készülék legújabb prototípusát is bemutatta, amelynek 5,7 hüvelykes Full HD kijelzője valamivel kisebb felbontású, mint például a fentebb említett rivális Vive 1920x1200-as panelje, a 120 hertzes frissítési gyakoriság viszont egyértelműen megkülönbözteti a konkurenciától. Az új prototípus látószöge 100 fokos, ráadásul 6 helyett már 9 LED került rá, a fejmozgás követéséhez.
Nagyon úgy tűnik tehát, hogy 2016 a VR-headsetek nagy éve lesz, a fenti gyártók sorra debütáló termékei mellett valószínűleg új szereplők is belépnek majd a piacra. Ahogy az a felsorolt eszközökből is látszik, jelenleg három fő csapásirány különböztethető meg a területen, ezek a PC-hez és konzolhoz szánt VR-szemüvegek, illetve a központi egységként okostelefonokat használó eszközök. Noha vélhetően az első kettő elégíti ki majd elsősorban a keményvonalas játékosok igényeit, a kevésbé teljesítményigényes VR tartalmak - például VR-filmek - fogyasztásához a telefonnal felszerelt modellek is teljesen megfelelők - ráadásul esetükben még vezetékekre sincs szükség. A különböző VR megoldások már most egészen stabilan megvetették a lábukat a köztudatban, és bár a készülékek megjelenését több közösség - legfőképpen a játékosoké - is izgatottan várja, addig a megfelelő tartalmi háttérnek is meg kell születnie.