Felvásárolja az Aruba Networksöt a HP
Igaznak bizonyult a hétvégén szárnyra kapott pletyka, a még mindig gyengélkedő HP akvizícióval erősíti a legutóbbi negyedévben is visszaesést produkáló hálózati részlegét, és így hosszú távon az év végétől önálló cégként működő Enterprise üzletágát. Az Aruba Networksért a vállalat 3 milliárd dollárt fizet, és nagy reményeket fűz a felvásárláshoz.
A HP egy hete jelentette be, hogy a tajvani Accton eszközeit és a Cumulus Networks szoftvereit a jövőben saját neve alatt fogja kínálni, és általános hardveren általános szoftvert futtató switchekkel próbálja megtörni a tradícionális, saját tervezésű hardvert és szoftvert egységes csomagban szállító Cisco piaci dominanciáját. Néhány napra rá a vállalat nyilvánosságra hozta legutóbbi negyedévének pénzügyi eredményeit, azt látva egyértelmű volt, hogy a HP hálózati részlegére bőven ráfér az erősítés, a divízió 562 millió dolláros bevétele 11 százalékkal volt alacsonyabb, mint az előző év hasonló időszakában. Ennek érdekében a megváltozott piaci viszonyok között új helyét és útját kereső vállalat a február 24-i záróárhoz képest 34 százalékos felárral, részvényenként 24,67 dollárért felvásárolja az Aruba Networksöt. A teljes vételár mintegy 3 milliárd dollárt tesz ki, de az Aruba készpénz- és adósságállományát levonva az összeg 2,7 milliárdra módosul.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az Aruba 2014-es pénzügyi évét 729 milliós bevétellel zárta, ami éves szinten 22 százalékos növekedést jelent, és a Wi-Fi access pointokra és szoftverekre specializálódott cég az elmúlt fél évtized során folyamatosan tudta produkálni ezt az emelkedést. A nettó eredmény ugyan 29 millió dollár volt, ez a részvényopciókhoz köthető egyszeri tételeknek köszönhető – ezektől megtisztítva az Aruba erős készpénztermelő képességgel rendelkezik.
Ez alapján a HP viszonylag olcsón jutott a céghez, információink szerint a reális érték jóval magasabb, de az Aruba menedzsmentje pénzügyi fronton nem túl erős, így nem aknázták ki az eladásban rejlő tényleges lehetőséget. A Bloomberg által megkérdezett elemzők összességében 2017-re egymilliárd dolláros forgalommal számolnak, a lendület tehát várhatóan kitart még néhány évig. A HP hálózati részlege éves szinten jelenleg mintegy 2,5 milliárdos bevételt generál, a 3Com 2009-es felvásárlását a vállalat nem igazán tudta termőre fogni, a jól teljesítő Arubához viszont nagy reményeket fűz a HP vezetése.
A HP nem áll meg itt
Az akvizíció Meg Whitman 2011-es vezérigazgatói kinevezése óta a HP legnagyobb üzlete, és a vezérigazgató Re/code-nak adott interjúja alapján a közeljövőben továbbra is agresszív terjeszkedési politikát fog folytatni, ahogy a céget konzumer (PC, tablet és nyomtatók) és vállalati egységekbe választják ketté. Ez egyben annak beismerése, hogy a HP-nál az évek óta tartó próbálkozások dacára sem sikerült megfelelő növekedési motort a cégen belül megtalálni, ezért most a másik utat választják, és kívülről, hozott anyagból kísérlik meg újra emelkedő pályára állítani a céget.
Ami a felvásárlással járó szervezeti változásokat illeti, az Aruba jelenlegi vezérigazgatója, Dominic Orr és a cég technológiai igazgatója, Keerti Melkote veszik majd át a HP hálózati részlegének vezetését. Az Aruba felsővezetésében egyébként számos, korábban a HP-nál dolgozó ember van, így a beolvadás kivitelezése valószínűleg nem lesz problémás.
Ennél jóval érdekesebb lehet az Aruba helyi képviseleteinek és főleg viszonteladóinak sorsa. Egy HP ugyanis kevésbé rugalmas, mint egy 1800 fős, folyamatos növekedésben levő cég, amely – ahogy Magyarországon is – minden bizonnyal sokkal nagyobb szabadságot biztosított értékesítési partnereinek, mint amekkorát egy HP méretű nyújt. Kérdésünkre Szpisják Tibor, a HP Magyarország vállalati és adattárolási üzletágának vezetője elmondta, hogy abszolút pozitívan várják az üzlet tényleges végrehajtását (erre várhatóan októberben fog sor kerülni), mert az Aruba az országban mára szép sikereket ért el, és a hazai disztribútornál megvan az a szakértelem és motiváltság, amire a jövőben majd építeni lehet.
Viszonteladói oldalról a Biztributor ügyvezetője, Nemes Dániel azt mondta, örülnek a felvásárlásban rejlő új üzleti lehetőségeknek, és remélik, hogy a HP támogatásával a jövőben is hozni tudják az Arubával eddig elért jó eredményeket.