Oszlik már a Google+
Bár a Google hivatalosan sosem ismerte be, közösségi oldala, a Google+ sosem tudott igazán lendületre kapni és bármilyen módon jelentős szereplővé válni saját területén. Sundar Pichai, a vállalat Androidért, Chrome-ért, Chrome OS-ért és Google Appsért felelős alelnöke múlt héten már utalt rá, hogy a szolgáltatást esetleg feldarabolhatják, ma pedig ezt hivatalosan is megerősítette.
Elindítása után három és fél évvel úgy tűnik, hogy egy komoly átszervezéssel a Google beismeri, minden erőfeszítése ellenére sem jött be eredeti elképzelése a Google+ közösségi oldal sikeressé tételéről, nem vált az a Facebookkal összemérhető súlyú platformmá. A szolgáltatás annak ellenére sem tudott népszerűvé válni, hogy a vállalat lényegében minden online termékébe beledrótozta azt valamilyen formában és néha akár “erőszakkal” (mint például a nagy felháborodást kiváltó Youtube-os kommentelés esetében) a használatára buzdítani az embereket. Egy friss, sitemap alapú elemzés szerint összesen mintegy 2,2 milliárd Google+ profil létezik, de ezeknek mindössze 9 százalékához köthető nyilvános bejegyzés. Egy 200 millió körüli aktív felhasználói tábor egyáltalán nem lenne rossz mutató, de az adatok további elemzése ennél sokkal gyászosabb képet fest a közösségi oldal valós állapotáról.
Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.
Az adatgyűjtés időpontjában (2015 január közepe) azonban ennek az “aktív” tábornak a 37 százaléka legutóbb csak valamilyen Youtube-videóhoz szólt hozzá, további 8 százalék esetében pedig csak a profilkép megváltoztatása volt az utolsó értékelhető aktivitás. Az aktív profilok csupán 6 százalékához volt köthető bármilyen nyilvános bejegyzés az év első 18 napjában, és ennek csak a fele nem Youtube-os hozzászólás. A technikai elemzés összegzésekor a szerző arra az eredményre jutott, hogy a Google+ felhasználóinak 0,2-0,3 százaléka, tehát 4-6 millió ember posztolt nyilvánosan ténylegesen a közösségi oldal felületére.
Sundar Pichai, a vállalat Androidért, Chrome-ért, Chrome OS-ért és Google Appsért felelős alelnöke múlt héten, egy a Forbes-nak adott interjúban már utalt rá, hogy a szolgáltatást esetleg feldarabolhatják, leválasztják róla az életképesebb elemeket, mint a fotómegosztó-tároló szolgáltatást. Aztán tegnap kiderült, hogy a 2014 tavasza óta a szolgáltatást vezető David Besbris megvált a pozíciótól, az őt követő Bradley Horowitz már nem Google+, hanem a Google Photos és a Google Stream termékek felelőseként került a székbe. Ez volt az első hivatalos utalás arra, hogy a szétválasztás tényleg megtörténik. A változást nem sokkal később Pichai a barcelonai MWC-n megerősítette, hozzá téve, hogy a vállalat úgy látja, a képmegosztás és a kommunikációs aspektus önmagukban is elég jelentősek ahhoz, hogy a jövőben ezek mentén, de a korábbinál jobban elkülönítve szervezzék újra a közösségi platformot. Konkrét tervekről azonban sem Pichai, sem Horowitz nem beszélt, így egyelőre nem tudni, a Google a Stream további üzemeltetését milyen formában tervezi.
A cég sosem volt rest elkaszálni rosszul teljesítő vagy a hozzá fűzött reményeket nem beváltó kezdeményezéseket (lásd például Wave vagy legutóbb a Helpouts), és erőforrásait egyéb, sikeres termékeire átcsoportosítani. Ez egy általánosan érvényes, átfogó termékfejlesztési és üzleti stratégia fontos része: a Google sok dologba belekóstol, kísérletezik, de hosszú távon csak azt tartja meg és szánja rá az erőforrást, amire valós felhasználói igény mutatkozik. Az erőltetés, a kudarc be nem ismerése nem jellemző, de a Google+ némileg egyedi eset, mert a közösségi média egy nagyon fontos terület, és a vállalatnak minden építőkockája adott volt egy igazán komplex platform működtetéséhez.