Megújult csúcstelefon és egy VR-szemüveg a HTC-től
A szokásos újításokkal debütált a HTC legújabb zászlóshajója, a One M9 frissített hardverével gyakorlatilag a kötelező köröket rója le. Meglepetés azért akadt a vállalat idei MWC-s rendezvényén, a gyártó ugyanis egy fitneszkarperecet és egy, a Valve-vel közösen fejlesztett VR-szemüveget is bejelentett.
Az utóbbi napok feszült várakozása után végre kezdetét vette a barcelonai Mobile World Congress kiállítás: a rendezvényen, ahol számos nagy okostelefon-gyártó mutatja be legújabb csúcsmodelljeit, a HTC az elsők között állt színpadra, hogy leleplezze One sorozatának következő generációját. A gyártó azonban nem érte be ennyivel, és egy fitneszkarperecet, illetve sokak meglepetésére a Valve-vel együttműködésben egy virtuális valóság headsetet is bemutatott.
A várakozásoknak megfelelő újítások
Kezdjük a sort az új One-nal, amelynek nevében immár nem meglepő módon az M9 megjelölés szerepel, az M7 és az M8 után. Az öthüvelykes, elődeihez hasonlóan szálcsiszolt fém házba csomagolt készülék első pillantásra nem különbözik sokban a korábbi generációktól, ugyanakkor az M8 modellen debütált jellegzetes dupla kamera már eltűnt a hátlapról. Ez elöljáróban pozitív döntésnek tűnik a gyártó részéről, a vállalat UltraPixel technológiáját használó kamerák teljesítményére ugyanis többen panaszkodtak (mi is), ráadásul a különleges kialakítás végeredményben csak egy-két (gyorsan megunható) vizuális effekt létrehozását szolgálta.
Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.
Az öthüvelykes Super LCD3 kijelző Full HD felbontású, tiszteletreméltó 441 PPI-s pixelsűrűséggel - bár több vállalat szeret Quad HD (2560x1440 pixel) panelekkel dobálózni (az új Samsung Galaxy S6-ba is ilyen került), ekkora méreten gyakorlatilag nincs szemmel látható különbség a két felbontás között - az 1920x1080-as modellek ráadásul jóval kevésbé igényesek a GPU és a memóriasávszélesség szempontjából. A panel mögött a legújabb, ARMv8 utasításkészlettel dolgozó, 64 bites Snapdragon 810 lapka található, négy darab 2 gigahertzes Cortex-A57 és ugyancsak négy darab 1,5 gigahertzes Cortex-A53 maggal, a kisebb teljesítményt igénylő feladatokhoz. A chip mellé 3 gigabájt RAM társul, továbbá 32 gigabájt belső tárhely, amely microSD-kártyával akár további 128 gigabájttal is bővíthető.
A kettős kamerát a gyártó egy 20,7 megapixeles, zafírüveg borítású lencsével felszerelt szenzorra cserélte le, amely 4K videót és jelentősen jobb képeket ígér, mint vegyes reakciókat kiváltó elődje. Az előlapon ugyanakkor már megjelenik a hátulról száműzött UltraPixel technológia, egy 4 megapixeles szenzorral.
Az akku kapacitása 2840 mAh, ez nem mondható túlméretezettnek a kategóriában, mindenesetre az egyes feladatoknál kisebb fogyasztásra kapcsoló Snapdragon 810 chippel vállalható üzemidőt hozhat. Mindezt a gyártónak egy a konkurencia átlagánál (és a HTC One M8-nál) kicsivel vastagabb, de még mindig 10 milliméter alatti, 9,81 milliméter vékony házba sikerült bepréselnie, amelyről nem hiányoznak a széria védjegyévé vált előlapi hangszórók sem. A One M9 a jelenleg elérhető legújabb, Android 5.0.2 rendszerrel a fedélzetén érkezik, amelyet a gyártó legfrissebb Sense 7 felületével egészít ki (a fotókon látható virtuális gombok ezért némileg megtévesztőek, a rendszer nem KitKat, hanem Lollipop).
Már a HTC is támad a fitneszfronton
A vállalat a viselhető készülékek terén végül nem Android Weart futtató okosórával, hanem egy fitneszkarpereccel indított, amely HTC Grip névre hallgat. A gyártó a kütyüt a sportruházatot és -kiegészítőket gyártó Under Armourral együttműködésben fejlesztette ki. Az eszközt 1,8 hüvelykes, hajlékony monokróm PMOLED kijelzővel szerelték fel: a 32x160 pixel felbontású panel érthető módon nem a lehető legszebb megjelenítést, sokkal inkább a legszükségesebb információk kijelzését - és a strapabíróságot szolgálja.
Az eszköz specifikációi követik a hasonló karperecektől megszokott szerény vonalat, 16 megabájt flash tárhelye mellett 8 megabájt SRAM-ot találunk, és funkciói terén sem marad el azoktól. Találunk benne gyorsulásmérőt, giroszkópot, iránytűt, GPS-t és fényérzékelőt is, továbbá Bluetooth 3.0, illetve 4.0 LE-képes. A készülékkel többféle testmozgás is követhető, a futástól a kerékpározásig - a kütyü az útvonal és távolság mellett az adott tevékenység tempóját és az elégetett kalóriákat is rögzíti.
Mindezt ugyanakkor nem túl sokáig, mert bár a Grip 100 mAh kapacitású akkumulátora GPS nélkül akár két-két és fél napot is kibír egy töltéssel, a helymeghatározást bekapcsolva a gyártó már csak 5 órát ígér. Lemaradt továbbá a termékről a ma már szinte kötelező pulzusmérő, ugyanakkor a hasonló eszközökbe, okosórákba sebtében bepakolt szenzorok egyébként sem szoktak túl pontos eredményeket produkálni.
A váratlan dobás
A HTC idei MWC-s bejelentéssorozatának legnagyobb meglepetése kétségtelenül a Valve-vel együttműködésben készült VR-headset. Az, hogy a játékfejlesztő saját virtuális valóság szemüveg kiadására készül, egy ideje már nem titok, ugyanakkor valószínűleg kevesen számítottak rá, hogy azon HTC logó virít majd. A Vive-ban két 1200x1080 képpont felbontású panel szolgáltatja majd a képet másodpercenként 90 képkockás képfrissítéssel - a HTC ígérete szerint az általuk alkalmazott technológia ugrálás- és késésmentes képet fog biztosítani. A horizontális és vertikális látószögekről pontos adatokat nem közöltek, de az eszköz elvileg a teljes látóteret kitöltő "lefedettséget" fog biztosítani.
Az készülék egyik legérdekesebb funkciójának egy külső eszköz, az úgynevezett Steam bázisállomás ígérkezik. Ez egy nagyjából 5x5 méteres területen lesz képes követni a Vive-ot viselő felhasználó mozgását, így akár fizikailag is bejárható virtuális tereket is létre lehet majd hozni a HTC és a Valve közös VR megoldására. Az kérdéses, hogy otthonukban hányan lesznek hajlandóak vakon botorkálni, de az elgondolást dicséret illeti - a virtuális valóság egyik legnagyobb rákfenéje ugyanis pont a szemet és az agyat teljesen becsapó látvány és a kontrolleres vagy egeres irányítás disszonanciája. A HTC két drótnélküli, multifunkciós kontrollert ad majd a Vive-hoz, ezek a cég szerint nem csak játékokhoz lesznek majd használhatóak - utóbbi megerősítésére a vállalat az HBO-val, Lionsgate Studiosszal és a Google-lel kötött partneri megállapodásait is bejelentette.
A vállalat kétféle kiadást is piacra dob majd a készülékből: tavasszal egy fejlesztői változatot és az év végén, vélhetően az ünnepekre időzítve egy konzumer verziót. A Valve támogatása sokat nyom a latban, ugyanakkor a Vive-nak olyan, hatalmas tőkével megtámogatott konkurensekkel kell majd megküzdenie, mint az Oculus Rift, a Sony Project Morpheus vagy a Samsung Gear VR - a teljesen más megközelítést (kiterjesztett valóság, AR) alkalmazó, de várhatóan szintén nagyon erős versenyzőként piacra lépő és Minecrafttal megtámogatott Microsoft HoloLensről nem is beszélve.
A HTC legújabb eszközei közül egyelőre csak a Grip 199 dolláros ára ismert, noha a következő hetekben minden bizonnyal a többire is fény derül majd.