:

Szerző: Hlács Ferenc

2015. március 2. 09:30

Megújult csúcstelefon és egy VR-szemüveg a HTC-től

A szokásos újításokkal debütált a HTC legújabb zászlóshajója, a One M9 frissített hardverével gyakorlatilag a kötelező köröket rója le. Meglepetés azért akadt a vállalat idei MWC-s rendezvényén, a gyártó ugyanis egy fitneszkarperecet és egy, a Valve-vel közösen fejlesztett VR-szemüveget is bejelentett.

Az utóbbi napok feszült várakozása után végre kezdetét vette a barcelonai Mobile World Congress kiállítás: a rendezvényen, ahol számos nagy okostelefon-gyártó mutatja be legújabb csúcsmodelljeit, a HTC az elsők között állt színpadra, hogy leleplezze One sorozatának következő generációját. A gyártó azonban nem érte be ennyivel, és egy fitneszkarperecet, illetve sokak meglepetésére a Valve-vel együttműködésben egy virtuális valóság headsetet is bemutatott.

A várakozásoknak megfelelő újítások

Kezdjük a sort az új One-nal, amelynek nevében immár nem meglepő módon az M9 megjelölés szerepel, az M7 és az M8 után. Az öthüvelykes, elődeihez hasonlóan szálcsiszolt fém házba csomagolt készülék első pillantásra nem különbözik sokban a korábbi generációktól, ugyanakkor az M8 modellen debütált jellegzetes dupla kamera már eltűnt a hátlapról. Ez elöljáróban pozitív döntésnek tűnik a gyártó részéről, a vállalat UltraPixel technológiáját használó kamerák teljesítményére ugyanis többen panaszkodtak (mi is), ráadásul a különleges kialakítás végeredményben csak egy-két (gyorsan megunható) vizuális effekt létrehozását szolgálta.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Az öthüvelykes Super LCD3 kijelző Full HD felbontású, tiszteletreméltó 441 PPI-s pixelsűrűséggel - bár több vállalat szeret Quad HD (2560x1440 pixel) panelekkel dobálózni (az új Samsung Galaxy S6-ba is ilyen került), ekkora méreten gyakorlatilag nincs szemmel látható különbség a két felbontás között - az 1920x1080-as modellek ráadásul jóval kevésbé igényesek a GPU és a memóriasávszélesség szempontjából. A panel mögött a legújabb, ARMv8 utasításkészlettel dolgozó, 64 bites Snapdragon 810 lapka található, négy darab 2 gigahertzes Cortex-A57 és ugyancsak négy darab 1,5 gigahertzes Cortex-A53 maggal, a kisebb teljesítményt igénylő feladatokhoz. A chip mellé 3 gigabájt RAM társul, továbbá 32 gigabájt belső tárhely, amely microSD-kártyával akár további 128 gigabájttal is bővíthető.

A kettős kamerát a gyártó egy 20,7 megapixeles, zafírüveg borítású lencsével felszerelt szenzorra cserélte le, amely 4K videót és jelentősen jobb képeket ígér, mint vegyes reakciókat kiváltó elődje. Az előlapon ugyanakkor már megjelenik a hátulról száműzött UltraPixel technológia, egy 4 megapixeles szenzorral.

Az akku kapacitása 2840 mAh, ez nem mondható túlméretezettnek a kategóriában, mindenesetre az egyes feladatoknál kisebb fogyasztásra kapcsoló Snapdragon 810 chippel vállalható üzemidőt hozhat. Mindezt a gyártónak egy a konkurencia átlagánál (és a HTC One M8-nál) kicsivel vastagabb, de még mindig 10 milliméter alatti, 9,81 milliméter vékony házba sikerült bepréselnie, amelyről nem hiányoznak a széria védjegyévé vált előlapi hangszórók sem. A One M9 a jelenleg elérhető legújabb, Android 5.0.2 rendszerrel a fedélzetén érkezik, amelyet a gyártó legfrissebb Sense 7 felületével egészít ki (a fotókon látható virtuális gombok ezért némileg megtévesztőek, a rendszer nem KitKat, hanem Lollipop).

Már a HTC is támad a fitneszfronton

A vállalat a viselhető készülékek terén végül nem Android Weart futtató okosórával, hanem egy fitneszkarpereccel indított, amely HTC Grip névre hallgat. A gyártó a kütyüt a sportruházatot és -kiegészítőket gyártó Under Armourral együttműködésben fejlesztette ki. Az eszközt 1,8 hüvelykes, hajlékony monokróm PMOLED kijelzővel szerelték fel: a 32x160 pixel felbontású panel érthető módon nem a lehető legszebb megjelenítést, sokkal inkább a legszükségesebb információk kijelzését - és a strapabíróságot szolgálja.

Az eszköz specifikációi követik a hasonló karperecektől megszokott szerény vonalat, 16 megabájt flash tárhelye mellett 8 megabájt SRAM-ot találunk, és funkciói terén sem marad el azoktól. Találunk benne gyorsulásmérőt, giroszkópot, iránytűt, GPS-t és fényérzékelőt is, továbbá Bluetooth 3.0, illetve 4.0 LE-képes. A készülékkel többféle testmozgás is követhető, a futástól a kerékpározásig - a kütyü az útvonal és távolság mellett az adott tevékenység tempóját és az elégetett kalóriákat is rögzíti.

Mindezt ugyanakkor nem túl sokáig, mert bár a Grip 100 mAh kapacitású akkumulátora GPS nélkül akár két-két és fél napot is kibír egy töltéssel, a helymeghatározást bekapcsolva a gyártó már csak 5 órát ígér. Lemaradt továbbá a termékről a ma már szinte kötelező pulzusmérő, ugyanakkor a hasonló eszközökbe, okosórákba sebtében bepakolt szenzorok egyébként sem szoktak túl pontos eredményeket produkálni.

A váratlan dobás

A HTC idei MWC-s bejelentéssorozatának legnagyobb meglepetése kétségtelenül a Valve-vel együttműködésben készült VR-headset. Az, hogy a játékfejlesztő saját virtuális valóság szemüveg kiadására készül, egy ideje már nem titok, ugyanakkor valószínűleg kevesen számítottak rá, hogy azon HTC logó virít majd. A Vive-ban két 1200x1080 képpont felbontású panel szolgáltatja majd a képet másodpercenként 90 képkockás képfrissítéssel - a HTC ígérete szerint az általuk alkalmazott technológia ugrálás- és késésmentes képet fog biztosítani. A horizontális és vertikális látószögekről pontos adatokat nem közöltek, de az eszköz elvileg a teljes látóteret kitöltő "lefedettséget" fog biztosítani.

Az készülék egyik legérdekesebb funkciójának egy külső eszköz, az úgynevezett Steam bázisállomás ígérkezik. Ez egy nagyjából 5x5 méteres területen lesz képes követni a Vive-ot viselő felhasználó mozgását, így akár fizikailag is bejárható virtuális tereket is létre lehet majd hozni a HTC és a Valve közös VR megoldására. Az kérdéses, hogy otthonukban hányan lesznek hajlandóak vakon botorkálni, de az elgondolást dicséret illeti - a virtuális valóság egyik legnagyobb rákfenéje ugyanis pont a szemet és az agyat teljesen becsapó látvány és a kontrolleres vagy egeres irányítás disszonanciája. A HTC két drótnélküli, multifunkciós kontrollert ad majd a Vive-hoz, ezek a cég szerint nem csak játékokhoz lesznek majd használhatóak - utóbbi megerősítésére a vállalat az HBO-val, Lionsgate Studiosszal és a Google-lel kötött partneri megállapodásait is bejelentette.

A vállalat kétféle kiadást is piacra dob majd a készülékből: tavasszal egy fejlesztői változatot és az év végén, vélhetően az ünnepekre időzítve egy konzumer verziót. A Valve támogatása sokat nyom a latban, ugyanakkor a Vive-nak olyan, hatalmas tőkével megtámogatott konkurensekkel kell majd megküzdenie, mint az Oculus Rift, a Sony Project Morpheus vagy a Samsung Gear VR - a teljesen más megközelítést (kiterjesztett valóság, AR) alkalmazó, de várhatóan szintén nagyon erős versenyzőként piacra lépő és Minecrafttal megtámogatott Microsoft HoloLensről nem is beszélve.

A HTC legújabb eszközei közül egyelőre csak a Grip 199 dolláros ára ismert, noha a következő hetekben minden bizonnyal a többire is fény derül majd.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról