:

Szerző: Gálffy Csaba

2015. február 12. 12:25

Ilyen volt az okosórás piac nulladik éve

2014-ben a gyártók is, a platformok is inkább a helyezkedésre és nem az eladások maximalizálására fókuszáltak. A piac ennek megfelelően még viszonylag kicsi, 4,6 millió darabos, erről az alapról nem lesz nehéz óriási növekedést felmutatni a következő években.

Közzétette az "okos hordható csuklópántok" piacára vonatkozó kutatását a Canalys. Az elemzők szerint a teljes piac mintegy 4,6 millió egység volt a teljes 2014-es évben. A piacvezető a Samsung, de nagyon jól teljesített a Pebble, és kifejezetten sikeres lett az Android Wear is. Ez utóbbi 720 ezres leszállított darabszámmal dicsekedhet, a legnépszerűbb modell pedig a Moto 360 - ezt a gyártó továbbra sem tudja a keresletnek megfelelő számban gyártani.

Pebble > Android Wear

A kutatás egyik fontos megállapítása, hogy az év első felében bemutatkozott Android Wear szállításai egyelőre nem érték be az úttörő Pebble-t. Utóbbi a Kickstarter-kampányból nőtt nagyra, 2013-as indulásától 2014 végéig több, mint egymillió egységet sikerült leszállítani. Ezzel ellentétben az Android Weart futtató okosórákból a Canalys szerint a gyártók összesen mintegy 720 ezret szállítottak.

A Pebble a sikeres Kickstarter-kampány keltette nyilvánosságot ragyogóan használta ki, a korai vásárlók (early adopter) és az újdonságokra vágyó fejlesztők fantáziáját is sikerült beindítania. Ennél is fontosabb azonban a Canalys szerint, hogy a Pebble nem állt le, az év során folyamatosan fejlesztette az SDK-t és piacra dobott egy újabb, fémházas modellt is, valamint árcsökkentéssel is növelte a keresletet. A termékstratégia jó végrehajtása az eladásokon is visszaköszönt, a kereslet az év második felében sem lanyhult.

Ennek ellenére a Samsung lett az "okos csuklópántok" piacának vezetője 2014-ben a Canalys adatai szerint - legalábbis a leszállított darabszámokat illetően. A vállalat 14 hónap alatt hat különböző modellt dobott piacra, különböző operációs rendszerekkel és szoftverplatformokkal. A piackutató szerint azonban a dél-koreaiak komoly kihívással küzdenek mind a vásárlók megtartása, mind a fejlesztők bevonzása terén - ez utóbbira a Tizen platformnak hatalmas szüksége lenne. A piackutató nem közölte a Samsung eladásaira vonatkozó összesített adatot.

Pebble - jól tartja magát

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

2014-ben minden szem az Android Wear piaci teljesítményét figyelte. A Canalys mintegy 720 ezer leszállított Wear-eszközt számolt, ezek között a legnagyobb sikert a Motorola gyártmánya, a Moto 360 érte el. A LG két termékkel is nevezett a piacon, a kör alakú kijelzőt kapó G Watch R az elemzők szerint köröket vert az első iterációnak számító G Watch-ra, a vásárlók úgy tűnik szívesebben vásárolják ezeket a hagyományosabb kialakítású okosórákat. A Sony és az ASUS is piacra dobta saját Wear-alapú óráját, ezek azonban sok vizet nem zavartak a piacon.

Egészen eltérő stratégiát követett a Xiaomi, amely szintén az egymilliós álomhatár fölé jutott 2014-ben, köszönhetően a Mi Band sikerének. Az eszköz egészen más kategóriában, az "alapszintű hordható pántok" között versenyez, a szuperolcsó eszközből az indulás körül napi 103 ezer is fogyott. A kategóriát egyébként továbbra is a Fitbit vezeti - jegyzi meg a Canalys.

Hermetikusan elzárt piacok

Nagyon izgalmas lesz az okosórás piac jövőbeni alakulása, tehetjük hozzá a Canalys adataihoz. Az Apple és a Google is úgy döntött ugyanis, hogy saját okostelefonos platformjához köti az órás rendszert, így az Apple Watch kizárólag iPhone-nal, a Wear pedig androidos mobillal hajlandó együttműködni. Ez azt jelenti, hogy (paradox módon) a két rendszer egymással nem versenyez, a két okosórás platform által megcélozható részpiacok között minimális az átfedés (azok a vásárlók, akik legalább két, különböző rendszert futtató telefonnal rendelkeznek). Hasonló döntést hozott egyébként a Samsung is, saját tizenes okosórái kizárólag Samsung telefon mellett működnek.

Metodológia

A kialakuló piacon nagyon érdekes kérdés, hogy hogyan is definiáljuk az okosórát. A Canalys szerint az "okos hordható pántok" kategóriájában azok az eszközök találhatóak, amelyek kiegészítik egy másik okos eszköz funkcionalitását és képesek külső fejlesztők kódját futtatni. A határt tehát az képezi, hogy ezek az eszközök egy okostelefon mellett kelnek életre, önmagukban kevés értéket hordoznak. A kutatócég egy másik kategóriát is definiál, az "alapszintű hordható pántok" az egyszerűbb, egyfunkciós karpántokat jelenti, amelyek nem is futtatnak külső alkalmazásokat.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról