A Facebook a mobilos hirdetési piac királya
Tavaly év végére egészen elképesztő felhasználói mutatókat ért el a közösségi oldal, miközben néhány éve, amikor elérte az egymilliárdos küszöböt, sokan komolyan kételkedtek a további, komoly növekedési potenciálban. Mostanra viszont már nem a regisztrált felhasználók száma, hanem a naponta aktív facebookozók tekintetében beszélhetünk lassan egymilliárdról.
Tavaly év végére egészen elképesztő felhasználói mutatókat ért el a közösségi oldal, miközben néhány éve, amikor elérte az egymilliárdos küszöböt, sokan komolyan kételkedtek a további, komoly növekedési potenciálban. Mostanra viszont már nem a regisztrált felhasználók száma, hanem a naponta aktív facebookozók tekintetében beszélhetünk lassan egymilliárdról.
Kezdjünk a sarokszámokkal: éves szinten 49 százalékkal, 3,85 milliárd dollárra emelkedett a Facebook utolsó, december 31-ével záruló negyedéves árbevétele, ezzel felülmúlva az üzleti elemzők előzetes várakozásait. A nettó eredmény éves az előző év hasonló időszakához képest jelentősen, 523 millió dollárról 701 millióra nőtt, 2014 harmadik negyedévéhez képest viszont 105 millióval visszaesett. A Facebook a működési, marketing és kutatás-fejlesztési költségek megugrásával magyarázza – a most lezárt negyedévben 2,72 milliárdot költött el a vállalat, ez hatalmas, 87 százalékos növekedés. A nyereséghányad 44 százalékról 29 százalékra mérséklődött.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A közösségi oldal a teljes 2014-es évben 12,47 milliárdos bevételt ért el, ami 58 százalékkal több, mint 2013-ban. A nettó eredmény 2,94 milliárd dollárra rúgott. Az egy felhasználóra eső bevétel 2014 utolsó negyedévében az Egyesült Államokban és Kanadában 6,03 dollárról közel másfélszeresére, 9 dollárra ugrott egy év alatt, Európában 2,61 dollárról 3,45-re. A globálisan a felhasználónkénti bevétel 31 százalékot emelkedett, 2.14 dollárról 2,81-re.
A befektetők öröme – bár tudják, hogy a cég költségei az Oculus akvizíciója és a mobilos fejlesztések miatt megugrottak – ezért a jó eredmények ellenére sem felhőtlen, a vállalat részvényei a tőzsdezárás utáni órákban 2,6 százalékot estek.
890 millió naponta aktív felhasználó
A Facebookot már 890 millióan nyitják meg naponta legalább egyszer (DAU, daily active user), a teljes regisztrált bázis pedig 1,39 milliárdra nőtt. A DAU-arány viszont az elmúlt két évben stagnált, a 64 százalékos mutató egyelőre nem mozdul. A vállalat számára ez jó hír, mert felhasználói táborának folyamatosa növelése nem csak egy hangzatos számban realizálódik, hanem az üzlet számára nagyon fontos aktív réteg is vele együtt nő.
A most nyilvánosságra hozott adatok alapján a közösségi oldal – és így a mögötte álló vállalat is – ma már egyértelműen „mobile-first”. A naponta legalább egyszer mobilról is bejelentkezők száma már 745 millió, a kizárólag mobilos felhasználók pedig 526 millióan vannak – ez éves szinte 15,3 százalékos növekedés (az okostelefon-piacon tavaly 27,6 százalékkal fogyott több készülék, mint egy egy évvel korábban). Ennek megfelelően alakul a 2012 nyarán indított mobilos hirdetési platform részesedése is a hirdetési bevételekből, a mobilos reklámok forgalma 2014 utolsó negyedévében már 2,48 milliárd dollár, a teljes hirdetési forgalom 69 százaléka volt.
A gazdag tartalomé a jövő
Mark Zuckerberg cégalapító és elnök-vezérigazgató az elemzői konferenciahíváson elmondta, hogy a 2015-ös év terveik szerint mozgalmas és költséges lesz. A vállalat az Oculus Rift, a WhatsApp és az Instagram fejlesztésére is költeni fog, miközben a közösségi oldal hírfolyamát is megpróbálja minél több gazdag, alapvetően videós tartalommal felturbózni. Ehhez a Facebook mobilos alkalmazásának tudását is bővíteni kéne, amiről egyelőre még nincs hír – a Twitter épp a napokban jelentett be videós képességekkel felvértezett appjait. „Ez az egyik legfontosabb vonal, amire jövőbeli fejlesztéseinket fókuszáljuk” – mondta Zuckerberg.
A cég a vállalati kollaborációs közösségi eszközök piacára is be akar törni, az erre optimalizált - és a Facebookon belül már évek óta használt - Facebook at Work zárt körű tesztje nemrég indult el.