Apple: nagy iPhone-ra várt a világ
Minden optimista várakozást felülmúló negyedévről számolt be az Apple, a nagy kijelzővel szerelt iPhone-ok váratlanul nagy sikert arattak világszerte.
A nyers számok: az Apple a negyedik naptári negyedévben éves összehasonlításban 30 százalékkal, 74,6 milliárd dollárra növekvő bevételről, és 38 százalékkal megugró, 18 milliárd dolláros profitról számolt be. Ez utóbbi egyébként világrekord, vállalat még sosem zárt ennyire nyereséges negyedévet a történelemben. A pénzügyi eredményeket ráadásul visszafogta a dollár erősödése az elmúlt időszakban, Tim Cook elnök-vezérigazgató szerint az árfolyamhatástól megtisztított számok 4-5 százalékkal magasabbak lennének (ilyen számokat azonban az Apple hagyományosan nem jelent). Lássuk, hogyan teljesítettek az egyes termékkategóriák!
iPhone
Nincs miért finomkodni a szavakkal, elképesztő erőt mutatott a negyedévben az iPhone. A 74,5 milliós értékesítési darabszám 46 százalékos növekedést jelent éves viszonylatban, ami azt jelenti, hogy sokévi lassú (és lassuló) növekedés után újra elképesztő kereslet mutatkozott az Apple telefonjai iránt. A vásárlók érdeklődését ragyogóan jelzi, hogy a telefonok átlagos eladási ára emelkedett, 668 dollárról 687 dollárra, vagyis a megjelenő kereslet nem a kínálat legalján, hanem a tetején realizálódott. Ez szembe megy minden korábbi várakozással és megerősíti, hogy az iOS-szel hosszú távon érdemes számolni releváns platformként, a részesedés folyamatos olvadását sikerült csattanósan visszafordítani.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Mi a robbantás oka? Bulvárosan: tízmilliókat tartott vissza az egykori alapító szellemi öröksége. Komolyra fordítva a szót, az Apple most lépett be a "normális kijelzős" prémium okostelefonok piacára, az új, 4,7 és 5,5 hüvelykes képernyővel szerelt iPhone 6-osokat a vásárlók is nagyon értékelték. Mára burkoltan Apple is elismeri, hogy túl sokat várt a nagyobb kijelzős iPhone-ok piacra dobásával, a két évig piacon tartott 4 hüvelykes kijelzőméret sok vásárlót tartott távol a platformtól. Ahogy azonban megérkeztek végre a 4,7 és 5,5 hüvelykes panellel szerelt iPhone-ok, minden korábbinál több új felhasználót sikerült az Apple-táborba átcsábítani.
Fenntartható-e ez az érdeklődési szint? A vállalat álláspontja szerint igen. A konferenciahíváson elhangzott, hogy az iPhone felhasználói bázisának egyelőre csak nagyon kis része, kevesebb, mint ötöde váltott iPhone 6-ra, ami hatalmas, egyelőre passzív felvevőpiacot jelent és a hagyományosan rendkívül erős Apple-márkahűség miatt hosszú távon kiszámítható, stabil eladásokat generál majd. Egy másik, fontosabb érv, hogy a nagyobb modellek hatalmas számú Android-felhasználót tudtak átcsábítani az iOS-táborba, vagyis az Apple várhatóan további részesedést tud majd szerezni a prémium szegmensben az androidos gyártóktól. Az ökoszisztémák csatájában nagyon fontos fegyvertény, hogy az iPhone 6 a platformváltók toronymagas kedvence.
Korábban elfogadott nézet volt, hogy Délkelet-Ázsiában a nagy kijelzős telefonok státuszszimbólumnak számítanak, így egyértelmű volt, hogy a nagy iPhone-ok iránt erős lesz ott a kereslet. Ez beigazolódott, Kínában például sikerült megduplázni az eladásokat, az ott értékesített termékmixben pedig jóval magasabb az iPhone 6 Plus aránya, mint például az Egyesült Államokban. De a növekedés nem csak ezekre a piacokra korlátozódott, a nyugati országokban is nagy volt a kereslet a két nagyobb modell iránt.
Az új telefonok iránt akkora volt az igény, hogy a kínálattal csak januárra sikerült kielégíteni a felvevő piacokat. Ezt illusztrálja, hogy a negyedév során a raktárkészletek mintegy 200 ezer darabbal az ideális alatt voltak, gyakorlatilag a gyártó nem tudta konzisztensen a boltok polcain tartani a telefont. A készlethiány járulékos hatása, hogy a kereslet egy része áttolódott az első negyedévre, így a szokásos karácsonyi utáni hullámvölgy most lényegesen kisebb lehet, mint az előző években.
iPad
A negyedéves jelentés fekete foltja az iPad volt, immár szokás szerint. A 21,4 milliós értékesítés 17 százalékos zsugorodást jelent, ezzel együtt ráadásul az átlagos eladás ár is számottevően, 419 dollárra esett (egy éve még 440 dollár volt). A termék piaca több oldalról is szűkülni látszik - egyrészt az előző iPad-vásárlók lassan váltanak újabb modellekre, másrészt a nagy kijelzős okostelefon és a kis, hordozható számítógép között egyre kisebb a betöltendő űr. Az elemzői konferenciahíváson Tim Cook el is mondta, hogy látnak a termékkategóriák között kannibalizációt - ez, ahogy korábban például az iPod-iPhone esetében, most sem zavarja a vállalatot, lévén egy iPadnek lényegesen kisebb a nyereséghányada, mint egy iPhone-nak vagy egy Macnek.
Az iPadben azonban továbbra is hisz az Apple, mondta el Cook. Rövid távú "csodálatos javulásra" nem érdemes számítani, a trendek azonban a termékvonal életképességét mutatják. Cook ezt azzal támasztja alá, hogy az új iPadek vásárlói jellemzően most vesznek először Apple-tabletet, ez az arány a fejlett országokban (USA, Egyesült Királyság, Japán) mintegy 50 százalék, Kínában pedig 70 százalék körül van. Ebből a gyártó azt a következtetést vonta le, hogy az iPad piaca még messze nem telítődött, csupán hosszabb csereciklussal működik, mint az okostelefoké.
Szintén az iPad mellett szóló érv, hogy az üzleti felhasználók oldaláról erős, eddig kielégítetlen igény mutatkozik a tabletekre. A cég várakozása szerint az IBM-mel kötött partnerség értékelhető javulást fog hozni az értékesítésben, ahogy a vállalati szegmenst célzó integrált megoldásokkal áll elő a két vállalat.
Mac és szolgáltatások
A többi termék árnyékában a Macek továbbra is kiválóan teljesítenek, éves szinten egészséges, 14 százalékos növekedést mutatott fel a számítógépes üzletág. A csúcs-munkaállomások mellett azonban elsősorban az olcsóbb modellek felé tolódott el a termékmix, ennek köszönhető, hogy az átlagos eladási ár 1322 dollárról 1258 dollárra csökkent. Ugyan az iPhone 51 milliárdos bevétele mellett a Macek 6,9 milliárdos forgalma eltörpülni látszik, a PC-piac állapotához képest a divízió kifejezetten jól teljesített.
A szolgáltatások (iTunes, App Store) bevételei szerényen, 9 százalékkal nőttek. Az Apple hosszú idő után most először nem jelenti külön az iPod-eladásokat és bevételeket, helyette az Apple TV-vel, Beats Electronics-szal együtt képezett "egyéb termékek" kategóriát képezett, ennek bevétele öt százalékot esett éves szinten, valószínűleg az iPod-piac folyamatos zsugorodásának köszönhetően.
Grafikonok: Business Insider, Asymco