:

Szerző: Voith Hunor

2015. január 21. 12:44

A jövő megérkezett: nem kell papír a .hu doménhez

Nem kell többé papíron kérelmezni a .hu domainek regisztrációját. A tisztán elektronikus ügyintézésre január 12-e óta van lehetőség, de eddig sem az ISZT, sem a regisztrátorok nem verték nagy dobra a régóta várt változást.

A .hu domainek regisztrációjának menetét már hosszú évek óta számos kritika érte a kötelezően papíros igénylés miatt. Az Internet Szolgáltatók Tanácsa (ISZT) sokáig kiállt a módszer mellett, több, első látásra védhető ok miatt. Egy nyomtatott igénylőlap kitöltésekor a leendő ügyfél sokkal jobban figyel adatai helyességére, mert az átfutási idő lényegesen hosszabb, mint egy szimpla online felületen néhány perc alatt beküldött igény esetében. Továbbá a papíros megoldás nagyobb visszatartó erő az esetleges visszaéléseket illetően, hiszen mégiscsak egy aláírt okiratról van szó – a tisztán elektronikus igénylés esetében ez is változik.

Ez már a jövő!

Mindezek ellenére most már tényleg muszáj volt haladni a korral, ezért január 12-e óta végre “papírmentesen” is lehet .hu domaint regisztráltatni. (Megjegyzés: eddig is volt lehetőség a papír kihagyására, előbb minősített, majd fokozott biztonságú elektronikus aláírás használatával. Információink szerint azonban ezzel az opcióval szinte soha, senki nem élt.) A modernizált igénylési folyamatban egy huszárvágással megoldották az eddigi nyomtatott formában kért nyilatkozat problémáját: a regisztrátor online felületén a szükséges adatok megadása és elküldése, majd a szolgáltató részéről ezek befogadása után az ügyfélnek az ISZT szerveréről lekért nyilatkozatot kell elfogadnia.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ilyenkor ugyanaz történik, mint eddig a nyomtatvány beküldésekor, tehát a szolgáltatási feltételek elfogadása, a megadott személyes vagy céges adatok hitelességének elismerése. A “megértettem és elfogadom” gomb megnyomása előtt még egy captcha kód állja a felhasználók útját, ezt az akadályt leküzdve azonban gyakorlatilag le is zárul az igénylés folyamata. Fontos azonban megjegyezni, hogy a nyilvántartási szervezetnek az igénylés elbírálására továbbra is 2 napja van, ezen a téren nem történt változás.

Az elektronikus ügyintézés az ügyfeleknek lényegében univerzálisan, a regisztrátorok esetében pedig nagyrészt komoly egyszerűsítést jelent. Az új lehetőség viszont a korábbinál jóval egyszerűbbé teszi a visszaélést, a folyamat elindítója kevésbé ellenőrizhető és követhető vissza. A regisztrátoroknak ugyan kötelező logolni az igénylők IP-címét, ugyanakkor ezt az adatot csak 1 évig lehet megőrizni, egy esetleges jogvita pedig sokszor el sem ennyi idő alatt olyan státuszba, hogy az illetékes hatóság kikérje ezt az információt. Dravecz Tibor, az Integrity Kft. ügyvezetője kérdésünkre elmondta, hogy tapasztalatai és a szektorból származó információi alapján a domainekkel kapcsolatos visszaélések száma Magyarországon eddig is elenyésző volt, és nem valószínű, hogy a mostani egyszerűsítés után ez számottevően megugrana.

A regisztrátorok többségénél mostanára már legalább béta verzióban elérhető az online igénylés, de a szélesebb körű hírveréssel a szolgáltatók kivárnak, amíg az első hetekben még “pofozgatják” rendszereiket. Az Integrity – szintén még bétás – felületén tett próbaregisztrációnk meggyőzően gyors és egyszerű volt, amennyiben ez lesz az általános ügyintézési sebesség, jókora kolonctól szabadul meg a teljes magyar netes társadalom.

a címlapról