Munkahelyi kötelesség lehet facebookozni
Először tavaly nyáron röppent fel a hír arról, hogy a Facebook a közösségi szoftver munkahelyi, kollaborációs lehetőségekkel kiegészített változatán dolgozik. A tesztverziót néhány kiválasztott cégnél már tesztelik.
A Facebook elterjedése előtt viszonylag kevés olyan vállalat volt, ahol ténylegesen tiltották a közösségi oldalak munkaidő alatti böngészését. Akadtak ugyan erre vonatkozó, általában a személyzeti osztály által kiadott és az IT részleg által technikai oldalról megtámogatott belső szabályzatok, de összességében nem szenteltek ennek nagy figyelmet. Aztán a Facebook jött, látott, és rengeteg embernél első számú online kapcsolattartási, hírfogyasztási és játékplatformmá lépett elő. Az oldalnak ma már 1,35 milliárd havonta legalább egyszer aktív felhasználója van, akik naponta átlagosan 21 percet töltenek a Facebookon. Ez nem tűnik soknak, de egyes munkahelyeken az elmúlt években annyira a produktivitás rovására ment a facebookozás, hogy egyszerűen letiltották az oldal elérhetőségét céges hálózatról.
Közben a közösségi oldalak alapvető tulajdonságaira építő, de vállalati környezetbe és a csapatmunka hatékonyságának növelésére szánt “facebookok” is elkezdtek terjedni a piacon. Ezek közül a legismertebb a 2008-ban alapított Yammer, amit a Microsoft 2012-ben vásárolt fel 1,2 milliárd dollárért. A program mára egész jó Office 365 integráltsággal rendelkezik, az autentikáció Active Directoryn keresztül is működik, és mobileszközös alkalmazása Windows Phone-ra, iOS-re és Androidra is elérhető. Mivel a Microsoft még mindig a vállalati szegmens legnagyobb szoftverbeszállítója, a Yammer ismertsége egész szépen nő. Létezik még jópár alternatíva (például az SAP is próbálja helyzetbe hozni a Jamet, a LinkedIn is készül valamivel, és vannak egyedi, belsős fejlesztések is), a Facebook surranópályán, újoncként a vállalati piacon csúnyán odacsaphat mindenkinek. Kis érdekesség: a Facebook új kezdeményezését Lars Rasmussen vezeti, aki korábban a Google hasonló célú, de bebukott próbálkozásáért, a Wave-ért felelt.
FB@Work
A Facebook at Work iOS-ről és Androidról önálló appon, böngészőből pedig a főoldalon keresztül lesz elérhető. A munkáltatók külön céges profilt hozhatnak létre alkalmazottaiknak, amiket a munkavállalók akár saját privát fiókjaikhoz is hozzárendelhetnek. A tesztelőktől (regisztrálni itt lehet) kiszivárgott információk szerint reklámoknak egyelőre nyoma sincs - Rasmussen egyelőre még nem árulta el, hogy milyen üzleti modellt terveznek a végleges verzióra, de nem zárta ki az előfizetés lehetőségét.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A helyzet iróniája, hogy a Facebook at Worköt a cég gyakorlatilag évek óta napi szinten használja. Persze nem egy az egyben ugyanazt szándékoznak most monetizálni, de a lényeges elemek ugyanazok, ezért rengeteg tapasztalatuk gyűlt már össze a felhasználói felületet, munkafolyamatokat, kommunikációt illetően. Erre jönnek még a sima Facebook milliárdos “tesztelői” táborának visszajelzései, viselkedési mintái – mindez együtt nagyon erős alapokat adhat a FB@Worknek.
Mivel még korai tesztverzióról van szó, sok dolog változhat, és nem egyértelmű, hogy mi számít hiányosságnak és mi szándékosan így kialakított funkciónak. Az adatvédelmi beállítások például még nagyon kezdetlegesek, Rasmussen elmondása szerint a Facebook at Work adminisztrátorai minden személyes információhoz hozzáférhetnek. A kommunikációs csatornák lényegében megegyeznek a sima Facebookéval, de részletesebb, munkakörnyezetbe szánt felhasználói profilokkal kiegészítve. Ez könnyebbé teheti azok dolgát, akik egy-egy speciális feladathoz keresnek szakembert adott cégen belül.
A kommunikációs zaj csökkentése végett a FB@Work hírfolyamában is működni fog a Facebook szűrő algoritmusa, de ez igen érzékeny terület: a sima oldal automata szűrője hajlamos fontos információkat elrejteni, ami vállalati környezetben nem elfogadható.
Bring your own Facebook?
A Facebook at Work jelenlegi koncepciója némileg a BYOD (hozd a saját készüléked) kezdeményezésre emlékeztet. Az IT-vezetőknek itt is fájhat a feje a biztonság, a személyes és céges adatok keveredése, a felhasználói hanyagságból adódó kockázatok miatt. Még nem látni tisztán, milyen menedzsment eszközök állnak majd rendelkezésre, van-e valamilyen “pánikkapcsoló”, lehet-e más népszerű vállalati rendszerekkel integrálni. A Facebook kollaborációs eszköze lehet azonban az első, amelyik nem vállalatvezetői nyomásra, hanem általános népszerűsége révén kerül majd be a céges eszköztárba.