A Sony a mobilpiacról is kiszállna
Az évek óta tartó átszervezések dacára még mindig nem tudott egyenesbe jönni a japán vállalat, a cégvezetés közel kétmilliárd dolláros veszteségre számít. Ennek túlnyomó része a mobildivízió sara, ami olyan, mint egy óriási, pénznyelő fekete lyuk.
A PC-gyártás után mobilos üzletágától is megszabadulhat az évek óta komoly veszteséggel működő Sony – értesült a Reuters egy szűk körnek tartott Las Vegas-i sajtóbeszélgetésen, valamint belső forrásból. A hírügynökség információi szerint a vállalat vezetése az elmúlt néhány év tapasztalatai alapján már elfogadta, hogy “egyetlen üzletág sem működhet örökké”, és bár egyelőre még nem tárgyalnak potenciális vevőkkel, “minden divíziónak meg kell értenie, hogy a Sony [bármikor] kiléphet egy-egy piacról”.
A lépés nem lenne váratlan, sőt, inkább az okozna meglepetést, ha a cég továbbra is változatlan formában, vagy csak tessék-lássék átalakításokkal működtetné tovább a részleget. A Sony mobildivíziójának katasztrofális teljesítményét mi sem szemlélteti jobban, mint az, hogy a márciusban záruló pénzügyi év 1,9 milliárd dollárra becsült veszteségéből 1,5 milliárd az üzletág lelkén szárad. A 2014 őszén bejelentett stratégiaváltás nem jött be. A negatív megítélést csak fokozza, hogy a szebb napokat is megélt japán óriás egy évvel ezelőtt még “csak” közel félmilliárd dollár mínusszal számolt a folyó pénzügyi évre. A cég az osztalékfizetést is felfüggesztette, ami példa nélküli a Sony életében.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Sony rengeteg pénzt költött fejlesztésre, marketingre, készülékei újrapozícionálására, de ezek egyike sem hozta a várt eredményt. A prémium kategóriában még a Samsung sem tudott hosszú távon megállni az Apple-lel szemben, alatta pedig vajmi kevés esélye van a Sonynak a távol-keleti olcsójánosokkal valamint a hiperagresszív ár- és marketingversenyt folytató nagyobb gyártókkal szemben. Elemzők a jelenlegi helyzetben csak az eladást vagy valamilyen, a korábbi Ericsson-társuláshoz hasonló megoldást tudnak elképzelni.
A televíziós üzletág hasonló sorsra juthat. A kijelzőgyártás és fejlesztés költségeit korábban már sikerült racionalizálnia a Sonynak a kétmilliárd dolláros kormányzati befektetéssel létrehozott és Japan Display névre keresztelt Hitachi-Toshiba-Sony vegyesvállalattal, a tévégyártást pedig önálló, de 100%-ban a cég tulajdonában maradó leányvállalatba szervezték ki. A piaci környezet azonban itt sem kedvező, masszív árverseny van, és a dél-koreai valamint az utóbbi időben kínai konkurensek miatt egyre kevésbé éri meg pénzt fektetni ebbe az üzletbe.
Messze még az átszervezés vége
Amióta Hirai Kazuo 2012 tavaszán a vezérigazgatói székbe ült, folyamatosan próbálja talpra állítani a vállalatot. Japánban nagyon költséges a csoportos leépítés, a cégek ezért általában csak akkor nyúlnak ehhez az eszközhöz, ha tényleg minden kötél szakad. Hirai már nem sokkal hivatalba lépése után elküldött tízezer alkalmazottat, tavaly pedig, a PC-s üzletág eladásakor újabb ötezret. Bármelyik forgatókönyv is valósul meg a gyengén teljesítő üzletek kapcsán, a lépés gyorsaságától függően az üzemi veszteség ugyan jelentősen csökkenhet, de az egyszeri költségek újra nagy terhet rónak majd a Sonyra.
A filmes és pénzügyi részlegek viszont jól teljesítenek, és várhatóan a videojátékos üzletág is hamarosan újra nyereségesre fordul, mert a PlayStation 4 felhasználói bázisa tavaly év végén már a 18 milliót is meghaladta. A viszonylag alacsony gyártási költségnek és a remek eladásoknak köszönhetően a lassan másfél éves konzol várhatóan pénzügyileg is sikersztorivá válik, szemben elődjével, melynek piaci bevezetésébe akkoriban majdnem belerokkant a Sony.