Vége a PC-piac válságának
Szerény, egy százalékos növekedést mért a Gartner a PC-piacon az előző év hasonló időszakához képest. Várhatóan nem egyszeri kiugrás, a piacra stabilan visszatérhet a szerény növekedés korszaka.
Kétévnyi zsugorodásnak szakadt vége azzal, hogy a PC piac a negyedik negyedévben már szerény, 1 százalékos növekedést ért el - jelenti a Gartner a piaci szereplőktől származó összesített adatok alapján. A cég metodológiája szerint mérve az év utolsó három hónapjában 83,7 millió PC fogyott, míg 2013 hasonló időszakában 82,9 millió. A növekedés ugyan szerény, viszont igazolni látszik a jóslatokat, miszerint idén megáll a piac csökkenése és fokozatosan visszatér a növekedés ebbe a szegmensbe. A legérdekesebb trend a márkás PC-k eladásainak erőteljes növekedése, miközben az "egyéb" kategória jelentős visszaesést tapasztalt.
"A 2014-es negyedik negyedév az elmúlt időszak legjobb karácsonyi szezonja volt. A növekedést elsősorban a hordozható gépek: hagyományos notebookok, ultrabookok, 2-in-1 PC-k húzták. A belépő szintű, 200-300 dolláros notebookok erős növekedést mutattak, ahogy a könnyű/vékony és 2-in-1 gépek is emelték az eladásokat. Az eredmények visszaigazolják számításainkat, miszerint a konzumer költés kezd visszatérni a piacra, ahogy a tabletekkel telítődtek a fontosabb piacok" - mondja a Gartner vezető elemzője, Mikako Kitagawa.
Lenovo, HP, Dell
A gyártói ranglista érdemben nem változott, a piacvezető továbbra is a Lenovo, több szoros negyedév után a kínai cég egyre jobban elszakad a második helyezett HP-tól. A Lenovo részesedése 19,4 százalék volt, szemben a tavalyi 18,3 százalékkal, értékesítései egészséges (de nem kitörő) ütemben, 7,5 százalékkal bővültek. A cég eladásait Észak-Amerika és Európa húzta fel, más országokban csökkentek a szállítások. Az ezüstérémes HP is tudta növelni részesedését, 16 százalékos növekedéssel 18,8 százalékra emelkedett a kihasított tortaszelet mérete.
A HP mellett kiugróan jó negyedévet zárt az Acer is, a korábban sokat szenvedő tajvani gyártó erőre kapott, 11,6 százalékos növekedéssel 6,8 millióra tornázta fel értékesítéseit. A cég részesedése ezzel 8,1 százalékra emelkedett. A harmadik helyen a Dell szerepel, a gyártó ezúttal újra 10 milliós határ fölé tudott emelkedni. A Gartner top 5-ös listáját az ASUS zárja, a tablet-notebook hibridekre fogadó cégnek a negyedév nem jött jól ki, az eladások stagnáltak.
Másképp fejlődnek
A Gartner adatai szerint az összesített globális adatok mögött komoly régiós különbségek vannak. A fejlett országokban a tabletes piac lassan eléri a telítettség szintjét (az okostelefon már korábban elérte), az inga pedig visszalendült a PC-k irányába, miután a családok már beszerezték a telefont és a tabletet, most elkezdték frissíteni a számítógépeket is. A tabletpiacon élen járó Egyesült Államok a PC felé történő visszafordulásban is első, a piac itt nőtt a leggyorsabban a negyedik negyedévben.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Az ellenkező végletet a fejlődő országok képezik, ahogy továbbra is az okostelefonok és a tabletek viszik el a felhasználók informatikai költségvetését. A Gartner szerint ezekben a régiókban az eszközhasználati minták már nagyon elütnek a fejlett országoktól, ennek tudható be, hogy még az új, nagyon alacsony árfekvésű notebookok után is lanyha a kereslet. Azt már korábban is sok elemző jelezte, hogy az afrikai, indiai és egyéb piacokon az okostelefon vált az elsődleges számítástechnikai eszközzé, úgy tűnik ez a trend tovább folytatódik, azokon a területeken, ahol a (windowsos) PC nem rendelkezik jó beágyazottsággal, a mobil platformok válnak elsődleges produktivitási eszközzé is.
Metodológia
A Gartner definíciója szerint a PC piacot az asztali számítógépek, notebookok, "prémium ultrahordozhatók" alkotják és ide tartozik minden Windowst futtató tablet is. A cég azonban nem számolja ide a Chromebookokat, valamint a Windowstól eltérő rendszert futtató tableteket sem.
Frissítés:
Időközben az IDC is publikálta saját PC-piaci számait. A piackutató eltérő metodológiát használ, például a Windowst futtató 2-in-1 gépeket és tableteket nem definiálja PC-ként, a Chromebookokat azonban igen. Elsősorban ennek tudható be, hogy az IDC nem enyhe növekedést, hanem 2,4 százalékos zsugorodást mér 2013 utolsó negyedéve és 2014 hasonló időszaka között. Szintén emiatt lehet, hogy az ASUS lecsúszik a legnagyobb öt gyártó listájáról és helyére az Apple kéredzkedik fel: éves szinten 18,9 százalékos növekedéssel az amerikai cég 4,8 millióról 5,8 millióra emelte az értékesített Macek számát.
Az Apple részesedése ezzel 7,1 százalékra nőtt a tavalyi 5,8-ról, a piackutató szerint elsősorban a MacBook Air és a Mac mini árcsökkentését fogadta kitörő örömmel a piac. Az NPD Group adatai szerint az amerikaiak zabálták az Aireket, az 1000 dollár alatti számítógépek piacán a negyedik negyedévben minden harmadik gép Apple volt - ez az arány csak 8 százalék volt 2013-ban.