Masszív, 40 órás leállás a Verizon Cloudnál
Elképesztő, mintegy 40 órás hosszúságú tervezett leállásra került sor a hétvégén a Verizon Cloud szolgáltatásában. Ez idő alatt a futó alkalmazások és a rendszerben tárolt adatok is elérhetetlenné váltak, a cég egy héttel korábban értesítette az ügyfeleket.
Meredek tervezett leállást jelentett be az amerikai Verizon. A cég infrastruktúra-szolgáltatása a bejelentés szerint 48 órára vált volna elérhetetlenné, végül a munkálatokat sikerült "mindössze" 40 óra alatt lezavarni és a szolgáltatás visszatérhetett a normális üzembe. A cég közleménye szerint a leállás alatt eszközölt jelentős módosítások lehetővé teszik, hogy a jövőben ilyen hosszú üzemszünetre ne legyen többé szükség, "gyakorlatilag minden karbantartási és fejlesztési munka folyhat a háttérben, az ügyfelek számára transzparens módon".
A Verizon az egyik legnagyobb telekommunikációs szolgáltató az Egyesült Államokban, de a hálózatüzemeltetés mellett számos szomszédos iparágban is megvetette már a lábát. Az egyik ilyen kezdeményezés a Verizon Cloud, amely nagyvállalatok számára kínál bérelhető infrastruktúrát a cég adatközpontjaiban, az Amazon Web Services-hez, a Microsoft Azure-höz vagy a Google Compute Engine-hez hasonló formában. A szolgáltatás alapjait a Terremark 2011-es, 1,4 milliárdos felvásárlása adja, ezt fokozatosan egészíti ki saját fejlesztésekkel a cég.
Egy a sok dühös üzenetből.
2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office? Itt vannak az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisaink.
A Verizon január elején jelentette be a masszív leállást, a visszajelzések alapján a hír akkor teljesen felkészületlenül érte az ügyfeleket. A jelentős, platformszintű frissítés alatt a Verizon Cloud teljesen elérhetetlenné vált, sem az infrastruktúrán futó alkalmazások, sem az ott tárolt adatok nem voltak elérhetőek ez alatt a periódus alatt. Az eredetileg 48 órásra tervezett leállás végül 40 órás lett, az üzemszünetet követően az alkalmazások már az új platformon indultak el.
Hallatlan leállás
A Verizon Cloud tervezett leállása azért keltett visszhangot szakmai körökben, mert a nyilvános infrastruktúraszolgáltatások (IaaS) esetében e fogalom jobbára ismeretlen. Tervezett újraindításra néha sok kerül (például kritikus szoftverfrissítés esetén), ez azonban jellemzően tényleg egy újraindításnyi kiesést jelent, másrészt a szolgáltatók ezt igyekeznek fokozatokban megvalósítani, így a teljes rendszer egyidejű leállására nem kerül sor. Nem tervezett leállásokra persze van példa, ezeket azonban jellemzően a fenti 40 órás kiesésnél jóval rövidebb idő alatt elhárítják a szolgáltatók.
A Verizon-féle két napos leállása azonban nagyon komoly kérdéseket vet fel a szolgáltatásként igénybe vett infrastruktúrával kapcsolatban. E két napos kiesés ugyanis még belső céges rendszerek esetében is problémás, kifelé néző, a végfelhasználókat célzó online szolgáltatás esetében teljességgel elfogadhatatlan. A helyzetet bonyolítja, hogy az IaaS a kiszervezés egyik formája, akkor térül meg, ha az ügyfelek aktívan leépítik saját IT-csapatukat (vagy egy részét). Ha ezt az ügyfelek eddig meglépték, most keserűen csalódhattak, a Verizon ugyanis semmilyen fogódzót nem kínált a leállás idejére, a megoldások keresését és implementálását expliciten az ügyfelek hatáskörébe utalta át.