Login-mint-szolgáltatás: idén tarol a Google?
Három százalék híján fej-fej mellett halad a Google és a Facebook az online bejelentkeztetés terén - míg a keresőóriás a tavalyi év második felében növekedést produkált, a közösségi oldal részesedése visszaesett. A B2B szegmensben a LinkedIn vette át a vezetést.
Az újonnan induló online szolgáltatások többségénél már jó ideje lehetőség van valamelyik közösségi oldalhoz vagy egyéb szolgáltatáshoz használt azonosítóval bejelentkezni. Ez a megoldás nagyban megkönnyíti a regisztráció egyébként sokszor időigényes folyamatát, a kényelmesebb (és nem mellékesen biztonságosabb) használat pedig az egyes webes szolgáltatások számára is több potenciális felhasználót hoz. Nem meglepő módon az ilyen közösségi bejelentkezéshez internetszerte legtöbbször a Facebook profilt használják - a közösségi oldal ugyanakkor most ezen a területen elkezdett visszaesést mutatni. A Janrain felmérése szerint az oldal részesedése a bejelentkezések terén az utóbbi fél év töretlen növekedése után most 3 százalékot csökkent.
A keresőóriás tovább gyarapodik
A Google ezzel szemben továbbra is stabilan növekszik, a keresőóriás 2014 harmadik negyedévében mért 34 százalékos értékéhez képest a negyedik negyedévre 6 százalékot hízott, gyors ütemű felzárkózásával így már a teljes torta 40 százalékát tudhatja magáénak, azaz szorosan a Facebook sarkában van - sőt ilyen ütemű növekedés mellett idén át is veheti a vezetést.
A vállalatnak az az előnye megvan, hogy már így is számos, széles körben használt szolgáltatást üzemeltet (ilyenek a Gmail, a YouTube vagy akár a Google Play) amelyeket értelemszerűen mind egyetlen bejelentkezési ernyő alatt gyűjt össze. A felhasználókat így már kvázi a megszokás is motiválhatja, hogy egyéb online felületeket is Google fiókjuk alá vonjanak be. Nem mellékes az sem, hogy a szolgáltatás szorosan integrálódik az Android operációs rendszerrel, így akár weben, akár mobilalkalmazásokban triviális a Google-féle bejelentkeztetést használni.
Még fordulhat a kocka
A keresőóriás élre törését persze még korai lenne biztosra venni, Facebook ugyanis már tavaly több új, a felhasználók számára potenciálisan vonzó funkciót is bejelentett a területen, amelyek várhatóan még idén (a tervek szerint egész pontosan március elsején) eljutnak a cég hivatalos szolgáltatásába is. A vállalat tavaly jelentette be az anonim közösségi bejelentkezés opcióját, amellyel a felhasználók egy-egy alkalmazásba ideiglenesen úgy jelentkezhetnek be Facebook fiókjukkal, hogy egészen addig nem osztanak meg semmilyen személyes adatot az adott szolgáltatással, amíg meg nem győződtek róla, hogy azt a későbbiekben is használni akarják. A vállalat emellett a közzétett adatok részletesebb szabályozását is lehetővé teszi majd.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Nem kizárt tehát, hogy a Facebook az idei év során visszanyeri majd elvesztett részesedését, egyelőre azonban stabilnak tűnik a Google térnyerése. A többi szereplő által kihasított szelet nem sokat változott, a Windows Live 1, a Twitter 5, a Yahoo 4, a LinkedIn pedig 3 százalékon áll, a maradék nagyjából négy százalékon pedig egyéb szolgáltatások, például a PayPal vagy az Amazon osztoznak.
A vállalati szférában a LinkedIn tört az élre
Csak a B2B szegmenst tekintve ugyanakkor már más a helyzet, ott 2014 utolsó negyedévére a LinkedIn vette át a vezetést a néhány hónapig az első helyen lévő Google-től, a Facebookot ezzel a harmadik helyre kényszerítve. A LinkedIn figyelemreméltó növekedése ezen a területen mintegy hat százalékot jelent, 2014 végén 35 százalékon állt, az előző negyedév 29 százalékához képest. A Facebook és a Google értékei ugyanakkor 3-3 százalékkal visszaestek előbbi nagyjából 24, utóbbi pedig 27 százalékot tudhat magáénak. A LinkedIn térnyerése ugyanakkor viszonylag magától értetődőnek tűnik a területen, miután a segítségével a felhasználók a szolgáltatásban tárolt üzleti profiljukat is igába hajthatják.
Ami az online zenei alkalmazásokat illeti, ott még mindig a magasan a Facebook vezet, azzal együtt, hogy 2014 harmadik negyedévében mintegy nyolc százalékot zuhant a részesedése - így jelenleg 51 százalék környékén áll. A Google ezen a területen is növekedést mutat, a tavalyi harmadik negyedéves nagyjából 18 százalékához képest az évet 29 százalékon zárta.