Bejött a nagy iPhone az Apple-nek
Közel 70 millió telefont adott el az Apple 2014 utolsó negyedévében, majdnem 20 millióval felülmúlva egy évvel ezelőtti rekordját - állítják a piackutatók. Eközben az Android piaci részesedése több nagy piacon is csökkent, az Egyesült Államokban 2013 ősze óta először – áll a Kantar WorldPanel friss jelentésében.
Az iPhone 6 és 6 Plus sikere rekordszintre katapultálta az Apple telefonértékesítési számait – áll a UBS Research legfrissebb, befektetőknek szánt jelentésében. A befektetési bank elemzése szerint a cupertinói vállalat a tavalyi év utolsó három hónapjában egészen elképesztő mennyiségű, 69,3 millió iPhone-t adott el. A UBS jelentését az Apple számai egyelőre nem támasztják alá – a cég csak január 27-én fogja publikálni 2015-ös pénzügyi évének első negyedéves eredményeit – a kutatás egy egyedi mérési módszer (Evidence Lab iPhone Monitor) alapján történt.
A UBS kalkulációi szerint az Apple csak az iPhone-ok eladásából 43,4 milliárd dollár árbevételre tett szert, ez éves szinten 34 (!) százalékos, majdnem 20 milliárd dolláros növekedés. Az arányok szemléltetése kedvéért: a mostani sztár Xiaomi 2014-ben összesen 61 millió alsó- és középkategóriás telefont tudott értékesíteni, és a 12 milliárd dolláros árbevételen csak 56 millió volt a nyeresége. A Samsung 2014 harmadik negyedévében az IDC mérései szerint 78 millió telefont értékesített, de ebből csak 22 milliárd dollár árbevétele volt.
Egy prémium szegmensbe pozícionált telefoncsaládtól az éves szinten 34 százalékos bővülés nagyon nagy szám - az eddigi vélekedések szerint az iPhone által megcélozható piac már a szaturáció közelében volt. A számok beszédesek, ekkora visszatartó ereje lehetett a piacon a 4 colosnál nagyobb képátlójú iPhone-ok hiányának. Amint elérhetővé váltak a nagy iPhone-ok, a márkát preferáló “nélkülözők” azonnal a zsebükbe nyúltak.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Üzletileg érdekes kérdés, hogy az Apple vajon mekkora ziccert bukott az elmúlt mintegy két évben azzal, hogy vonatkodott nagyobb méretű telefonokkal piacra lépni. Ha a fenti különbségből indulunk ki, az elmaradt bevétel minimum több tízmilliárd dollárra rúg.
Az iPhone termékcsalád sikere ugyanakkor kétélű fegyver. A számokból jól látszik, hogy az Apple több nagybefektetője miért sürgeti évek óta egy új, szépreményű termékcsalád bevezetését. A vállalat túlságosan kiszolgáltatott az okostelefon-piacnak, és ha beüt a ménkű, jelenleg semmi nem tudná pótolni a keletkező űrt. Az Apple Watch nem tűnik eget rengető újdonságnak, a régóta pletykált tévének pedig nyoma sincs. A Samsung alól is hirtelen csúszott ki a talaj, bár az tény, hogy a két vállalat vásárlóközönségének összetétele közötti különbség hosszú távon az Apple-nek kedvez. A dél-koreai gyártónál gyakorlatilag értelmetlen dolog márkahűségről vagy annak vonzerejéről beszélni, miközben az Apple marketingje jelentős mértékben épít erre a két tényezőre.
A vállalat teljes negyedéves árbevételét a bank elemzői 68 milliárd dollárra becsülik, és 125 dolláros részvényenkénti célárat állapítottak meg, vételi ajánlás mellett.
Az iPhone 6 sikere az iOS szekerét is tolta
A nagyobb méretű iPhone-ok iránti kereslet Japánt leszámítva (ahol korábban az NTT DoCoMo-val kötött partneri megállapodás dobta meg az eredményeket) a legtöbb piacon szépen növelte az iOS piaci részesedését a 2014 szeptember-november közötti időszakban. A Kantar WorldPanel legutóbbi jelentése szerint az Android részesedése 2013 szeptembere óta először csökkent az Egyesült Államokban, de az Európai Unió számos országában is megtorpant a Google rendszerének térnyerése – ennek főként a Samsung látta kárát. Angliában például éves szinten 6,7 százalékponttal teljesített gyengébben az Android, és a piackutató cég által vizsgált 3 hónapban az okostelefon eladások 42,5 százalékát tették ki különböző iPhone modellek – ez 12,2 százalékpontos növekedés 2013 ugyanezen periódusához képest.
Nagyon érdekes következtetések vonhatóak le az iPhone-termékmixre vonatkozóan is. A vásárlások jelentős részét ugyanis nem az aktuális csúcsmodell képezi, az olcsóbban forgalmazott elődök iránt is masszív a kereslet. Az Egyesült Államokban 2014 szeptember-november között minden ötödik eladott okostelefon iPhone 6 volt, és gyakorlatilag minden második valamilyen iPhone. Ez az arány érthető, hiszen az új modellek bevezetésekor a régi (5 és 5s) készülékek kétéves szerződéssel akár ingyen is elvihetők a szolgáltatóktól, így egy ideig továbbra is magas marad irántuk a kereslet.
Kínában az Android lendületét továbbra sem lehet megtörni, ez a nagyobb gyártók közül most főleg a Xiaominak, Lenovónak és Huawei-nek köszönhető, de a számtalan “sufnicég” is hozzájárul az operációs rendszer dominanciájához. A Kantar mérései szerint az androidos készülékek 30,2 százaléka a Xiaomitól került ki, ami éves szinten 18 százalékpontnyi emelkedés. Az Apple minimálisan, 1,1 százalékponttal tudta növelni részarányát, részesedése a kínai okostelefon-piacon 18,1 százalékon volt a vizsgált három hónapban.
A piackutató vállalat szerint az okostelefon penetráció az Egyesült Államokban 58 százalékos, míg az EU öt nagy gazdaságában (Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország) ez a mutató 65 százalékon áll. A telítődéstől tehát még messze járunk, viszont azok, akik még mindig a jól bevált, klasszikus mobiltelefonokat használják, lassan csak okostelefonok közül választhatnak, ha valamilyen oknál fogva készüléket kell cserélniük.
A KitKat a legnépszerűbb
Közben egy újabb friss statisztika is befutott, a Google közzé tette legutóbbi méréseit az Android különböző verzióinak megoszlásáról – bár ezek a számok természetesen az összes, Google Play Store-t látogató, aktív eszközök viszonylatában értelmezendő, a kínai, Google-mentes modellekre illetve a fiókban heverő, levetett telefonokat nem tartalmazza.
A Lollipop (az operációs rendszer 5.0-ás verziója) november eleji megjelenésekor egy olyan hibával érkezett, ami jelentősen csökkentette a támogatott eszközök üzemidejét aktív Wi-Fi kapcsolat mellett. A Google ezért két hétre visszavonta a frissítést, hogy kijavítsa a hibát. Az újrakiadás óta azonban még mindig nagyon kevesen használják a Lollipopot, a mutató 0,1 százalék alatt van globálisan. A KitKat ennél nagyságrendekkel jobban teljesített, már első hónapja után 1,1 százalékot ért el. Jelenleg ez a változat a legelterjedtebb, az egy hónappal korábbi állapothoz képest több mint 5 százalékpontos növekedéssel 39,1 százalékot ért el. Az igazán régi, 2.x verziók szerencsére kezdenek háttérbe szorulni, globálisan mára 10 százalék alá csökkent a részesedésük.
Kíváncsiságból megkértük az itthon nagyon népszerű BpMenetrend alkalmazást fejlesztő iMind Software-t, hogy osszák meg velünk az általuk begyűjtött megoszlási adatokat. 2014. december 8. és 2015. január 7. között 31,3 százalékos KitKat részesedést mértek, szemben a 2014. április-májusi időszak 6 százalékával. A Gingerbreadnél hasonló arányban, csak éppen fordítva történt változás: míg tavasszal még 25,5 százalékra rúgott az elavult operációs rendszert használók aránya, ezt mostanra 10,4 százalékra csökkent. A Lollipop jelenleg 1,1 százalékon áll a BpMenetrend felhasználói között.
Érdemes észben tartani, hogy a BpMenetrendet szinte kizárólag telefonon használják, míg a Google Dashboardson található eredmények a teljes androidos készülékpalettát lefedik. Szintén fontos kiemelni, hogy az iMind a Google Analytics segítségével a munkamenetek (session) számát és azok Android verziók közötti megoszlását méri, nem az egyedi készülékeket, mint a Play Store. E két tényező miatt a statisztikák közvetlenül nem összevethetők, de nagyságrendileg jó képet kaphatunk a magyarországi okostelefonos Android-helyzetről.