:

Szerző: Voith Hunor

2015. január 8. 12:53

Profitfigyelmeztetés a Samsungnál

A dél-koreai vállalat még csak néhány előzetes eredményt tett közzé, de ezekből is látszik, hogy a Samsung egyelőre nem tudja megállítani a mobil üzletág zuhanását.

Sorozatban az ötödik olyan negyedévet hagyhatja maga mögött a Samsung, melynek során nyeresége éves összehasonlításban jelentősen megcsappant. A dél-koreai gyártó mobilos üzletága közel másfél éve indult hanyatlásnak, és 2014-ben vált csak igazán látványossá.

A korábban hatalmas profitot termelő csúcskategóriás modellek iránti kereslet rendre messze alulmúlta mind az elemzők, mind pedig a Samsung várakozásait. Ezt a veszteséget az alsó- és középkategóráis telefonok eladásainak növekedése sem tudta és tudja ellensúlyozni, mert átlagos eladási áruk alacsony, ahogy a rajtuk realizált nyereség is. Tovább nehezíti a Samsung dolgát, hogy a legnagyobb növekedési lehetőséggel kecsegtető kínai piacon a szinte a semmiből érkező helyi gyártók, mint a Xiaomi, Huawei és Lenovo térnyerésére csak késve reagáltak. A Xiaomi jelenleg az a sikersztori, ami néhány éve még a Samsung volt: a kínai és egyéb fejlődő piacokra koncentráló, mindössze négyéves vállalat egészen elképesztő ütemben növeli eladásait.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY!

Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY! Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

A most kiadott szűkszavú pénzügyi előrejelzés szerint a vállalat 47,2 milliárd dollár (52 billió koreai won) árbevétel mellett 4,7 milliárd dollár üzemi nyereséget tud felmutatni 2014 utolsó három hónapjára. Az összehasonlítás kedvéért: a Samsung üzemi nyeresége 2012 utolsó negyedévében 8 milliárd dollár, 2013 hasonló időszakában 7,5 milliárd dollár volt. A most lezárt negyedév eredményei ugyanakkor némi bizakodásra is okot adhatnak, mert negyedéves szinten javult a cég eredményessége 2014 harmadik negyedévéhez képest – az az időszak volt a Samsung leggyengébb pénzügyi negyedéve az elmúlt három évben. Ugyanakkor sem szabad elfelejteni, hogy az év utolsó hónapjaiban hagyományosan javulnak a szórakoztatóelektronikai cégek pénzügyi mutatói az ünnepi ajándékozási felhajtásnak köszönhetően, így lehet, hogy a negatív tendencia még nem szakadt meg tartósan.

Küszöbön a stratégiaváltás

A jelenlegi piaci viszonyok mellett erősen kétséges, hogy a Samsung mobiltelefonos divíziója újra tud-e régi fényében tündökölni. A prémium szegmensben az Apple-ön kívül szinte senki nem tud stabilan sikeres maradni, a kereslet pedig amúgy is eltolódott az olcsóbb készülékek irányába, ahogy ezek is egyre jobb műszaki szintet képviselnek.

Ahogy arról már korábban is írtunk, a mobilos üzletág hanyatlása miatt a Samsung szervezetileg és termékstratégiailag is komoly átalakulásokon mehet át. Mivel a vállalat a fogyasztói elektronika minden területén otthonosan mozog, az új irány az okosotthon lehet. Ezt húzta alá az egyik amerikai úttörő, a SmartThings felvásárlása, és erre utalnak a közelmúlt nagyobb szakmai kiállításai is, melyeken a gyártó egyre nagyobb helyet biztosított az okosotthon előnyeit bemutató összeállításoknak. A Samsung szintén támaszkodhat erős chipgyártási tevékenységére, a DRAM és NAND lapkák iránt továbbra is élénk a kereslet.

Nem adják a telefonokat

Ezzel együtt a vállalat már hónapokkal ezelőtt jelezte, hogy nem adja fel a harcot a telefonok, ezen belül az olcsóbb telefonok szegmensében sem, és a korábbinál jobb minőségű anyagok használatával, fejlettebb műszaki tartalommal próbálja legalább jelenlegi piaci részesedését megtartani. Nagy kérdés azonban, hogy a cég ellen fordult trendet hogyan tudja megfordítani, egyelőre nem látszik olyan irány, amelyet meglovagolva a Samsung megfordíthatná a részesedésvesztést.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról