Két hetes próbaidő az App Store-ban
Az Apple egyoldalúan alkalmazni kezdte az Európai Unió irányelvét és a digitális javakra vonatkozó visszatérítési politikát vezetett be. Eszerint 14 napon belül bármikor visszakérhetjük az appokért kifizetett pénzt, minden indoklás nélkül.
Fontos változás jön az Apple App Store-ban, a cég csendben módosította a vonatkozó szerződéses feltételeket. Az uniós szabályozáshoz alkalmazkodva hamarosan két hetes pénzvisszatérítési periódust vezet be a cég az iTunes, az iBooks és az App Store boltokra az EU tagországok lakói számára. A szabályozásnak megfelelően a visszatérítési igényt nem kell a vásárlónak indokolnia, a cég pedig a teljes vételárat visszafizeti. A kivételt az iTunes Gifts ajándékutalványok jelentik, ezekre nem vonatkozik a visszatérítés.
A 2011-ben elfogadott uniós irányelv előírja, hogy 2014 júniusától minden EU tagországban kötelező a digitális és fizikai javakra 14 napos feltétel nélküli visszatérítést bevezetni, az értékesítési szerződés csak ezután az időszak után válik véglegessé. A vásárlók jogait alaposan újraszabályozó irányelvről itt írtunk részletesen, érdemes fellapozni a szöveget. Az irányelv június 13-tól lépett érvénybe, ezt kezdte most ÁSZF-szintjén is alkalmazni az Apple. Érdekes kitétel, hogy az irányelv szerint amennyiben a kereskedő az elállási jogról nem informálta megfelelően a fogyasztót, a periódus 14 napról egy teljes évre nyúlik - ez elvben minden, június 13 és az ÁSZF-változás közötti App Store-vásárlásra alkalmazható lehet.
Az Apple ugyanis csak nemrég módosította az általános szerződési feltételeket a fent említett boltokban, ekkor került be a visszatérítésre vonatkozó kitétel is. A szöveg szerint "ha [a felhasználó] úgy dönt, hogy törli megrendelését, azt a számla kézhez vételétől fogva 14 napon belül megteheti, további indoklás nélkül". A pénzt a "Report a Problem" gombon keresztül vagy írásban is visszakérheti a felhasználó.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Más országokban továbbra is a korábbi, szigorú visszatérítési feltételek maradnak érvényben: pénz csak akkor jár vissza, ha a felhasználó a digitális jószághoz valamilyen műszaki probléma miatt (szerverhiba, letöltést akadályozó meghibásodás) nem fért hozzá. Ezekkel az esetekkel egyénileg kell az ügyfélszolgálathoz fordulni, a cég illetékesei pedig minden kérdést egyéni elbírálásnak vetnek alá majd engedélyezik (vagy letiltják) a visszafizetést.
A Google egyelőre kizárólag a zenei előfizetésre vezette be a 14 napos visszatérítést. A Play Store-ban vásárolt alkalmazásokra két órás türelmi időt ad a keresőóriás, ennyi ideig kérheti vissza a felhasználó a kifizetett összeget - ezt követően erre más semmilyen lehetőség nincs.