Háztartási gépek gyártójába szállt be a Xiaomi
Az okosotthonok felé mozog a Xiaomi, a világpiacon nemrég a harmadik helyet megszerző telefongyártó tulajdonrészt vásárolt a hűtőket, mosógépeket, légkondicionálókat és konyhai gépeket is gyártó Mideában.
Tulajdonrészt vásárolt a Xiaomi a szintén kínai Midea elektronikai gyártóban. Az ügylet kapcsán fény derült a Xiaomi pénzügyi adataira is, de a vállalat szerint a publikus számok nem a teljes vállalat tevékenységét takarják.
A cél: okosotthon!
Meglepő lépésre szánta el magát a villámsebesen terjeszkedő kínai mobilgyártó, a Xiaom részesedést vásárolt a Midea nevű, szintén kínai elektronikai vállalatban. A Midea neve Magyarországon nem ismert széles körben, valójában Kína egyik legnagyobb elektronikai vállalatáról van szó, amelyet 1968-ban alapítottak és mintegy 135 ezer főt foglalkoztat. Fő termékei a háztartási elektronikai eszközök, hűtők, mosógépek, konyhai gépek és porszívók, de világítástechnikával és légkondicionálással is foglalkozik a cég, amelynek forgalma az év első felében 12,5 milliárd dollárnak megfelelő jüan volt. Ehhez 1,1 milliárd dolláros profit társult.
A Xiaomi 205 millió dollárnak megfelelő jüanért vásárolt 1,3 százalékos tulajdonrészt vett a Mideában. A két cég közös közleménye szerint a felek elsősorban az okosotthonok területén szeretnék szorosabbra húzni az együttműködést. A kedvező árú mobiljairól ismertté vált vég a múlt héten egyébként egy okostelefonról vezérelhető légtisztítót dobott piacra Kínában, ahol a nagyvárosok levegője igen szennyezett, ezért várhatóan magas lesz a kereslet a termékre, amelynek árát jóval a konkurensek alá lőtték be.
A Midea főhadiszállása
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Forbes kínai kiadásának adott interjújában Lei Jun, a Xiaomi alapítója arról beszélt a közelmúltban, a vállalat nem csak az okostelefonok piacát vette célba, hanem az "okosotthonok" berendezései terén is meghatározó szereplővé kíván válni - ehhez a Midea lehet a cég partnere. A Xiaomi ugyanis nem saját légkondícionálóban és más eszközökben gondolkodik, hanem egy ökoszisztémát szeretne kialakítani, amelyek a cég telefonjaira alapoznak.
Mekkora is a Xiaomi? Nem tudni
A tranzakció kapcsán napvilágot láttak a magánkézben levő Xiaomi pénzügyi adatai is, ezek alapján a vállalat tavaly 26,6 milliárd jüan, azaz hozzávetőleg 4,3 milliárd dollár árbevétel mellett 1,8 százalékos üzemi nyereséghányadot és csupán 56 millió dollárnak megfelelő profitot tudott elérni. Összehasonlításképp: az Apple üzemi eredményhányada több mint 28 százalék, a Samsung mobilgyártó részlegének 18 százalék feletti, az igen jó évet futó LG mobildivíziója pedig 0,5 százalék.
A Xiaomi szóvivője megerősítette a Reutersnek az adatok hitelességét, ugyanakkor elmondta, ezek pusztán a Xiaomi Inc vállalat pénzügyi mutatói. A Xiaomi vállalatcsoport azonban jóval több cégből áll össze, ezek alkotják "azt, amit mi Xiaominak nevezünk", magyarázta Joy Han, ugyanakkor semmilyen információt nem volt hajlandó elárulni arról, hány cégből áll valójában a Xiaomi. "A holdingstruktúránk üzleti titok" - mondta el, és arra sem adott semmilyen választ, hogy a Xiaomi Inc. pontosan mivel is foglalkozik, milyen szerepet tölt be a holdingban. Az sem publikus információ a szóvivő szerint, hogy a Xiaomi csoport tagjait összefogó vállalatnak mi a neve, így a társaság pénzügyi teljesítményéről továbbra sincs megbízható adat.