Sony: részesedés helyett már a profit a mobilgyártás célja
Elsőrendű szemponttá lép elő a telefongyártás profittermelő képessége - jelentette be Hiroki Totoki, a Sony mobilos divíziójának új vezetője. A cég a jövőben ennek rendel alá minden más megfontolást, így a részesedés növelése már nem fontos.
A stratégiaváltásnak megfelelően a divízió azonnal irányt vált és minél rövidebb időn belül igyekszik nyereségessé válni. Ez jelentős visszaesést jelent majd az értékesítésben, Totoki előrejelzése szerint az eladások 20-30 százalékkal is zsugorodhatnak, ahogy a cég kivonul az olyan piacokról, ahol csak ráfizetéssel tud jelen lenni. A kivonulás egyrészt az alacsonyabb árszintű telefonokat érintheti, de a földrajzi régiók között is lesz olyan, ahonnan távozhat vállalat.
Csak mutatóba marad a Sony
A stratégiaváltást korábban már sejteni engedte a Sony, az előző negyedéves eredmények fekete képet festettek a divízióról. A cégnél jelenleg fontos átalakulás zajlik, a PC-gyártástól már megszabadult a vállalat, a sorban a következő célpont a mobilgyártás lett, amelyet a Sony eladni nem fog, de működését racionalizálja és fenntarthatóvá teszi. Míg a cég nagyon erős Európában, Délkelet-Ázsiában és Japánban, az Egyesült Államokban gyakorlatilag teljesen láthatatlan, ez utóbbi ország a divízió értékesítéseinek mindössze 3 százalékát teszi ki. Ennek megfelelően az átalakulás nyomán várhatóan a Sony teljesen leépíti az amerikai telefonos értékesítést és a jobb profittal kecsegtető piacokra fókuszál inkább.
Ugyanilyen sorsra juthat az olcsóbb telefonok szegmense, ahol a gyártók hajszálvékony profittartalommal értékesítik a termékeket, adott esetben pedig még ráfizetést is bevállalják. A jelek szerint a Sony is ezt a gyakorlatot követte, a részesedésért folyó küzdelemben gyártási ár közelében árulta a telefonokat, a kutatás-fejlesztés és a marketing költségei pedig nem jöttek vissza. A legutolsó adatok szerint ráadásul ennek ellenére zsugorodik az értékesített darabszám, a harmadik negyedévben az előző évi 10 millióról 9,9 millióra csökkent az eladott Xperiák száma - a jelentős befektetés ellenére sem tudott tehát piacot szerezni az cég.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Bár a cégnél felmerülhetett a divízió eladása is, Totoki a Wall Street Journalnak azt nyilatkozta, hogy az okostelefonos részlegre mindenképp szükség van a technológiai trendek követéséhez és az esetleges következő generációs elektronikai termékek kifejlesztéséhez. Az új vezér nem pontosította, hogy mire is gondol, de az okosotthontól a hordható informatikán át az IoT-forradalomig minden új trendnek szerves része az okostelefon, így érthető, hogy a cég az ipar pulzusán akarja tartani az ujját.
Túl nagy falat volt a harmadik hely
A szebb napokat látott japán gyártó folyamatosan keresi, hogy hogyan tud visszatérni régi pozíciójába. Korábban a cég a mobilgyártásban látta a kiutat, az Ericssonnal alkotott vegyesvállalatot saját szárnyai alá vette és jelentős befektetéseket eszközölt az immár saját divízióban, mind kutatás-fejlesztés, mind marketing területén. Az akkor kitűzött cél szerint a Sony meg kívánta szerezni az okostelefonos piac harmadik helyét a Samsung és az Apple mögött, középtávú stratégiáját is ennek rendelte alá.
Mára azonban világossá vált, hogy a magasabb költségek nem hoztak automatikusan magasabb eladásokat, az új termékstratégia a piac részéről visszhang nélkül maradt - a Sony lassan kicsúszott a vezető telefongyártók közül, mára a cég nincs az öt legnagyobb között, részesedése nem éri el az 5 százalékot sem. Egyelőre nem látszik pontosan, hogy az új, profitra fókuszáló működés hogyan változtatja majd meg a Sony termékstratégiáját: az biztos, hogy a cég csökkenti a párhuzamosan piacon levő okostelefon-modellek számát és csupán néhány, jól hirdethető termékre összpontosít. Szintén elképzelhető, hogy a cég szakít a féléves periódusú termékfrissítéssel és nem ad már ki minden tavasszal és ősszel új csúcsmodellt.
A tévépiacon is ugyanez a terv
Ugyanezen stratégia mentén dolgozik majd a tévégyártó részleg is, a Sonynál többé nem cél a tömegpiac kiszolgálása és a lehető legnagyobb részesedés megszerzése, mindent a nyereséges működésnek rendel alá a vállalat. Ennek megfelelően elsősorban a magasabb hozzáadott értékű, nagyobb profittal értékesíthető tévékre koncentrál a cég. A vállalat néhány extra költségtől is megszabadul a mai döntés értelmében, nem újítja meg például a FIFA-val kötött szponzori szerződését.