Csődbe menekült az Apple zafírüveg-partnere
Várni kell még a zafírüveg tömegtermelésben való megjelenésére, az Apple kiválasztott partnere, a GT Advanced Technologies csődvédelmet kért. A háttérben gyártási problémák lehetnek, a cég emiatt veszíthette el az iPhone 6-hoz tartozó jövedelmező megrendelést.
Csődvédelmet kért a GT Advanced Technologies tegnap, jelentette be a vállalat. A kevéssé ismert cég az elmúlt években kapott nagyobb figyelmet, miután kiderült, kulcsszerepet játszhat az Apple tervezett zafíripar-reformjában. A nyilvánosan elérhető pénzügyi adatok szerint a GT Advanced az Apple nem titkolt gyártópartnere a zafírüveg előállítására, ráadásul egyes technológiák használatához kizárólagos jogot biztosított a cupertinói cég számára.
Az elemzői spekuláció szerint a GT gyártási problémákba futott, ezért az előzetes tervekkel ellentétben nem volt képes a zafír előlapokat a megfelelő minőségben és mennyiségben előállítani. Az Apple emiatt az utolsó pillanatban úgy döntött, hogy az iPhone 6 esetében még edzett üveget használ, a forradalmat pedig elhalasztja. Ettől függetlenül az Apple vásárol a GT-től, az új iPhone esetében a kamera és a Touch ID szenzor borítása is zafír, valamint a jövőre érkező Apple Watch drágább modelljei is zafírüveget használnak. Ezek azonban mindenképp jóval kisebb megrendelést jelentenek, mint a nagyméretű előlap, így a GT gyárai alacsony kihasználtsággal üzemelnek, a bevétel pedig nem elegendő a hitelek tervezett visszafizetésére.
A cég ezért most csődvédelmet kért, ennek időtartama alatt a vállalat biztonságban van a hitelezőkkel szemben, a gyártás folyamatossága biztosított és lehetősége van újratárgyalni a hitelek feltételeit. Amennyiben ezt sikerrel teszi, a vállalat fennmaradhat és egy átszervezést követően folytathatja tevékenységét. A bejelentés hírére a GT papírjai mélyrepülésbe kezdtek, a tőzsdén jegyzett cég elvesztette értékének mintegy 90 százalékát, piaci értékelése pedig 1,4 milliárdos nagyságrendről 120 millióra esett.
Megreformálni a zafíripart
Miért fontos mindez? Ennek megértéséhez érdemes visszatekinteni időben pár évet arra az időszakra, amikor az Apple gyakorlatilag összes termékvonala átállt az alumínium használatára. A cég ebben egészen úttörőnek számított, ilyen nagyságrendű tömegtermelésben ugyanis korábban ismeretlen volt az egyetlen darabból marással előállított készülékház. Az új technológiával az Apple meg tudta különböztetni noteszgépeit, telefonjait és tabletjeit a versenytársaktól, ami az egyentechnológiával működő piacon komoly meglepetést okozott.
A mart alumíniumot természetesen nem az Apple találta fel, azonban a cég tette azt tömegtermelésben megfizethetővé, pont Tim Cook keze alatt, aki akkor az ellátási láncért felelős pozícióját töltötte be. A cég ugyanis készpénzmennyiségének egy részét arra szánta, hogy jelentős befektetéseket eszközölt az alumínium-feldolgozás egyes szereplőinél, gyakorlatilag olcsó hitelt biztosított a partnereknek a megfelelő gyárak felépítéséhez, cserébe a technológia exkluzív használatáért. Az olcsó hitelekkel egy csapásra sikerült letörni a korábban szűk körben használt technológia árait, a nagy volumenű termelés beindulásával pedig fokozatosan egyre megfizethetőbbé vált.
A tervbe azonban hiba csúszott, a technológia ugyanis nem csak az Apple, hanem az összes többi szereplő számára is elérhetővé vált, a versenytársak pedig nem haboztak a saját alumínium notebookok piacra dobásával, sorban az ASUS, a Samsung vagy a Lenovo is ilyen modellekkel célozta meg az ultrabook-piacot. Ezzel az Apple eredeti versenyelőnye a vártnál gyorsabban szertefoszlott, rövid időn belül pedig a telefonok piacán is megjelentek az alumínium kihívók.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az Apple ettől függetlenül nem adta fel, hogy egyedi anyaghasználattal különböztesse meg termékeit, a következő célpont a zafírüveg lett. Ez egy rendkívül kemény anyag, amely gyakorlatilag csak gyémánttal munkálható meg, nagyon költségesen. Emiatt csak kis méretű zafír elemekkel találkozhatunk a piacon, és leginkább csak kis szériás luxustermékek esetében. Az Apple meglátása szerint azonban ez a munkafolyamat jól skálázható, jelentős kezdeti befektetéssel a gyártás költsége leszorítható olyan szintre, hogy több tízmilliós volumenben is nyereséges legyen.
Egy partner, exkluzív szerződés
Az alumínium esetéből tanulva az Apple egy másik utat választott a zafírüveg esetében. Ahelyett, hogy az ellátási láncba széles körben fektetett volna, ezúttal egy kiválasztott partnerrel dolgozott a cég szorosan együtt, az exkluzivitásra vonatkozó szerződés pedig rendkívül szigorú lett. Az amerikai tőzsdefelügyelethez eljuttatott dokumentumok szerint a GT Advanced Technologies exkluzív hozzáférést ad az Apple számára egyes technológiákhoz, cserébe az Apple gyakorlatilag új üzemet épített a cég számára Arizonában. Az Apple ehhez mintegy 350 millió dolláros hitelt biztosított, ezzel együtt azonban 560 (más források szerint 700) millió dolláros megrendelést adott le zafírüveg-elemekre, amivel egy csapásra a GT messze legnagyobb megrendelőjévé vált, a cég másik piaca, a napelem-gyártás ehhez képest parányi, mintegy 31 milliós forgalmat generált 2014 első félévében.
Azt egyelőre nem tudni, hogy mi lesz a sorsa a GT és az Apple együttműködésének, a két cég hosszabb távon is szövetséges marad-e, vagy az Apple új zafír-beszállító után néz a jövőben. Amennyiben a szövetség stabil és a GT képes rendbe szedni a gyártást és saját pénzügyeit, lehet remény túlélésre. Az Apple azonban év közben nem szokott a termékek specifikációin változtatni (ettől csak az iPhone 4 antennagate esetében tért el), így az iPhone 6-ból minden bizonnyal nem készül már zafíros kivitel, a vásárlók leghamarabb a következő generációban juthatnak a prémium előlaphoz. A kérdés: talpon marad-e egy évig a GT?