:

Szerző: Bodnár Ádám

2014. szeptember 24. 08:57

Hivatalos: elhagyja az európai PC-piacot a Samsung

Teljesen kivonul az európai PC-piacról a Samsung, a vállalat döntése értelmében sem notebookokat, sem Chromebookokat nem forgalmaz többé.

Már korábban is felreppentek pletykák arról, a Samsung a sikertelenség miatt feladná a notebookok piacát, a vállalat képviselője most a PC Advisornak meg is erősítette, kivonulnak a régióból. "Gyorsan igazodunk a piaci igényekhez és változásokhoz. Európában megszüntetjük a notebookok forgalmazását, beleértve a Chromebookokét is. Ez azonban csak a régióra vonatkozik és nem feltétlen érvényes más piacokra" - mondta a lapnak a Samsung szóvivője.

Erős kezdés után nagy visszaesés

A Samsung - a lakossági elektronika terén megszerzett márkaismertségét jól kihasználva - néhány éve tört be a notebookok piacára, több országban pedig szép kereskedelmi sikereket tudott aratni. Ilyen ország volt Magyarország is például, ahogy a koreai cég beverekedte magát az öt legnagyobb gyártó közé, de a cég a4-5 éve a komplett EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióban is meg tudta szerezni az ötödik legnagyobb gyártónak járó elismerést, részesedése meghaladta az 5 százalékot.

A Samsung európai PC-piaci részesedése eladott gépek száma alapján (adatok forrása: IDC)

Az otthoni PC-kl forgalmának meredek csökkenése miatt a lakossági szegmensre koncentráló többi gyártóval (pl. ASUS, Acer) együtt a Samsung eladásai is látványosan visszaestek az elmúlt években és a koreai cég kiszorult a vezető gyártók közül. Tavaly világszerte mindössze 12 millió notebookot sikerült eladni a Samsungnak, amivel - az IDC és a Gartner PC-eladási statisztikáiból kiindulva - a részesedése 2 százalék körül volt globális léptékben.

Úgy tudjuk, egy új piacra betörés előtt a Samsung mindig kitűz konkrét célokat, például, hogy adott időn belül meghatározott részesedést szerezzen vagy a legnagyobb gyártók közé kerüljön. Ha ez nem sikerül, a pozíciókat fel kell adni, az erőforrásokat pedig jobban jövedelmező területekre kell fókuszálni. Úgy látszik, az európai piacon a PC-s üzletág nem hozta a belépéskor megállapított részesedést, vagy más eredményt, ennek elmaradása pedig a piaci pozíció kényszerű feladásával jár együtt.

A könnyű és vékony ATIV 9-t sokan szerették

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A notebookpiacon a Samsung a kihívók közé tartozik, komoly tapasztalattal rendelkező vállalatok ellen kell versenyeznie (pl. HP, Dell, Lenovo), miközben a PC-ken elérhető nyereség egyre kevesebb a gyártók között dúló erőteljes verseny miatt - mivel az érdemi innovációt a komponensek gyártói (pl. Intel, NVIDIA, AMD) és a szoftvercégek végzik, a PC-gyártók jószerével csak árban tudnak egymással versenyezni. A lakossági PC-eladások visszaesésének egyik fő okát ráadásul az okostelefonok és tabletek berobbanása jelentette, ezeken a piacokon pedig a Samsung vezető szereplő, racionális döntés lenne erőforrásait a jobban jövedelmező területekre koncentrálni.

Az utóbbi időben már számos jele volt annak, hogy a Samsung nem gondolja komolyan a PC-piaci jelenlétet. Januárban írtuk meg a tajvani Digitimes értesülései alapján, hogy a cég 2014-re mindössze 7 millió notebook eladását tűzte ki célul, ami a 2013-as adatnak alig több mint fele. Ekkora csökkenés nem magyarázható a PC-eladások visszaesésével, amely a piaci elemzők szerint mindössze egyszámjegyű százalékosnak ígérkezik idén.A Digitimes akkor azt írta, a vállalat a windowsos laptopok helyett a Chromebookok gyártására fekszik rá, de úgy látszik, az európai piacon ezekben sem lát fantáziát a vezetés.

Tavaly mutatkozott be a Windowst és Androidot futtató ATIV Q1 hibrid

Mi szóltunk

A HWSW már tavaly ősszel írt arról, hogy a Samsung kiszállhat a magyar notebookpiacról az utóbbi évek sikertelensége miatt - a vállalat érdemben nem kommentálta az értesülést. Az azonban jól látszik, hogy a hazai üzletekből fokozatosan eltűntek a Samsung emblémás notebookok, ahol még hozzájuk lehet jutni, ott is a kifutó készletek kiárusítása zajlik. A koreai elektronikai vállalat láthatóan egyre kevesebb energiát öl a laptopok fejlesztésébe, az idei nagy informatikai kiállításokra (pl. a berlini IFA) már nem is hozott új gépeket. A Samsung által elsődlegesen megcélzott szegmensben egyébként nyüzsögnek a gyártók, szinte minden szállítónak vannak ebben a kategóriában gépei (pl. Acer, Lenovo, ASUS, HP), amelyek rövid időn belül betölthetik a Samsung után maradó űrt.

Egyre több gyártó adja fel a PC-piaci jelenlétet. A Sony nemrégiben teljesen kiszállt erről a területről és PC-gyártó részlegét egy tőkebefektetési csoportnak adta el, amely azóta ugyan új VAIO konfigurációkkal jelentkezett, de ezeket kizárólag Japánban értékesítik. Egy napokban felreppent hír szerint a Toshiba is visszavonulóban van a PC-k piacáról, a Reuters cikke szerint a cég sok piacon felhagy a lakossági modellek árusításával. A japán vállalatnál 900 dolgozó elbocsátásával jár ez a fájdalmas döntés. A cél éves szinten 20 milliárd jen (közel 185 millió dollár) megtakarítása.

Lapunk megkereste a a Samsung Electronics Magyar Zrt-t, ahonnan azt az információt kaptuk: "A magyarországi Samsung notebook tulajdonosok természetesen a jövőben sem maradnak támogatás nélkül az esetlegesen felmerülő garanciális vagy garancián túli problémákkal".

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról