:

Szerző: Gálffy Csaba

2014. augusztus 15. 13:34

Telefonplatform-háború: megroppant a Windows Phone

A nem-Google Android lett a zöld robotos rendszer legnagyobb kihívója. Az Apple részesedése tovább olvad, a Windows Phone és a BlackBerry is megroppant.

Az okostelefonos rendszerek piaci részesedéséről eddig a Gartner készített negyedéves bontású felmérést, a cég azonban egy ideje nem adja ki ezt az adatsort. Az űrt most az IDC igyekszik betölteni, a negyedéves, okostelefonokra vonatkozó kutatásában a rendszerekre vonatkozó bontást is közölte. Érdemes megjegyezni, hogy az IDC metodológiája nem egyezik meg a Gartnerével, így a két cég adatait egymással nem lehet összevetni (más például az "eladás" definíciója).

Android, Android, és még egy kis Android

A jelentés szerint az eladott okostelefonok száma a második negyedévben meghaladta a 301 millió egységet, ami 25 százalék fölötti éves növekedésnek felel meg. A leggyorsabban az Android növekedett, 33 százalékkal, 191-ről 255 millióra nőttek az eladások. Amihez nem érdemes kommentárt fűzni: a globális piac abszolút értékben 61 millió darabbal nőtt, az androidos egységek eladásai azonban 63,8 millióval szaporodtak.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az IDC nem csak a Google-féle, hanem a Kínában divatos, teljesen Google-mentes Androidot is ehhez a platformhoz számolja. Ez fontos különbségtétel, ugyanis a nem-Google (vagy nem-Play) Android az ABI Research adatai szerint már a teljes piac 20 százalékát teszi ki, miközben a minősített, Play-hozzáféréssel rendelkező rendszer csak 65 százalékos részesedéssel bír. A szabad szoftveres, így elágaztatható Android számára tehát ma már a legnagyobb kihívást a saját forkai jelentik. Ezt a Google is felismerte, nem csoda, hogy a cég mindent elkövet a rendszer bezárása érdekében.

Árnyaltabb kép (ABI Research)

Az Apple iOS-e (vagyis az iPhone-ok) messze a piaci tempó alatt növekedtek (12,7 százalékkal), vagyis a platform részesedést vesztett a globális piacon, 13 százalékról 11,7 százalékra zsugorodott. Az iPhone egyébként a fejlett piacokon gyakorlatilag telített piaccal rendelkezik, növekedést elsősorban Kínában tudott az Apple elérni. Mivel az iPhone iránti kereslet erősen szezonális, az új modell megjelenésével, a harmadik negyedévben könnyen bőven 20 százalék fölé ugrik majd az Apple részesedése, hosszabb távon azonban a platform globálisan már nagyon lemaradt az Android mögött.

Windows Phone és BlackBerry

A releváns operációs rendszerek sora ezzel be is zárult, mivel a Microsoft Windows Phone-ja elképesztően gyenge negyedévet produkált. Az IDC zsugorodó eladásról számolt be, a tavalyi 8,2 millió darab helyett idén csak 7,4 millió fogyott, az amúgyis parányi, 3,4 százalékos piaci részesedés pedig 2,5 százalékra olvadt. Ez már nem elegendő ahhoz, hogy a rendszer globálisan is a két "nagy" kihívója legyen, ez a verseny már kétszereplőssé vált. Érdemes megjegyezni persze, hogy az aggregált adatokban feloldódnak a nemzeti piacok, a Microsoft sok országban rendelkezik 10 százalék fölötti részesedéssel, így egyes helyeken továbbra is rendelkezik korlátozott relevanciával.

A legnagyobb bukást azonban nem is a Windows Phone, hanem a BlackBerry mutatta be. A kanadaiak eladásai 78 százalékkal zsugorodtak, 6,7 millió után 1,5 millió telefont sikerül értékesíteni, ami szabad szemmel már nem látható, 0,5 százalékos részesedésre volt elegendő. A kanadaiak új vezetése egyébként már nem is a készülékgyártásra fókuszál, inkább a vállalati szolgáltatásokban lát jövedelmező piacot.

Az adatok pontosságát firtatók számára megnyugtatásul: az ilyen piackutatásokba a nagyobb gyártók jellemzően saját maguk diktálják be az adatokat, amelyet az elemző cég több forrásból (viszonteladók, logisztika, felmérések) ellenőriz. Tehát a ez messze a legpontosabb rendelkezésre álló adat arról, hogy a különböző mobilos operációs rendszerek globálisan hogyan teljesítenek - és pontosabb annál, mint amit mondjuk a Kantar mér a felhasználók statisztikai kutatásával.

a címlapról