A kis gyártók hizlalják a tabletpiacot
Tizenegy százalékkal bővült a tabletpiac a második negyedévben az IDC friss adatai alapján. A két legnagyobb gyártó szenvedett, az eladásokat az "egyéb" kategóriába eső, kisebb cégek húzzák.
Világszerte 11 százalékkal nőtt a tabletek piaca, derül ki az IDC által tegnap délután közzétett adatokból. Az elemzőcég szerint az év második felében is folytatódni fog a korábbi évekénél gyengébb bővülés, visszaesésre egyelőre nem érdemes számítani.
Lassuló, de biztos növekedés
Az április elejétől június végéig tartó időszakban 11 százalékkal bővült a tabletpiac az előző év azonos időszakával összevetve. A növekedés messze elmarad a korábbi ütemtől, de ez jórészt annak tudható be, hogy a piac mára valóban hatalmassá vált, egy negyedév alatt több mint 49 millió tablet fogyott. Összehasonlításképp, desktop PC-ből és notebookból összesen 74 milliót adtak el ugyanebben az időszakban.
"Ahogy azt az előző negyedévben is jeleztük, a piacot továbbra is érinti a nagy kijelzős okostelefonok terjedése és a készülékek vártnál hosszabb életciklusa" - mondja Jean Philippe Bouchard, az IDC kutatási vezetője. "A piac lassulását a lassú vállalati elterjedés számlájára is írhatjuk. Ugyanakkor a második félévben a vállalati kereslet erősödése segíthet a tableteknek, valószínűleg egyre több céges ajánlatot látunk majd, ennek egyik példája az Apple és az IBM megállapodása."
Tabletpiac a második negyedévben (IDC)
A kicsik húzzák a piacot
A nagy gyártók között kettő volt, amelynek tableteladásai visszaestek éves szinten, ezek egyike az Apple volt - a most lezárt időszakban 9 százalékkal kevesebb iPad fogyott mint egy éve. 13,3 millió darabos eladásával a cég azonban magabiztosan őrzi a piacvezető pozíciót egyelőre. Érdekes módon csak 1,6 százalékot tudott növekedni a Samsung, amely így részesedést vesztett, 17,2 százalékos piaci résszel követi a 26,9 százalékot szerző Apple-t.
2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office? Itt vannak az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisaink.
Hasonló a helyzet itt is mint az okostelefonok területén, ahol az Apple és a Samsung külön meccset játszik a topligában, a két céget pedig messze leszakadva követik az többiek. A tabletgyártók bronzérmese, a Lenovo már csak 4,9 százalékos részesedéssel rendelkezik (65 százalékot közelítő éves növekedése mindenképp figyelemre méltó), a negyedik ASUS 4,6 százalékon áll, az ötödik Acer pedig 2 százalékos részesedést szerzett. Utóbbi cég volt a másik a nagyok közül, amely rontott tavalyhoz képest, az Acer eladásai bő harmadával zuhantak.
A tabletpiac az IDC számai alapján egyáltalán nem koncentrált, nagyon nagy részét adják a kis gyártók, amelyek adott esetben csak egy-egy országban vagy régióban játszanak meghatározó szerepet. Az öt legnagyobb gyártón kívüli "egyéb" kategóriába tartozó cégek a teljes piac 44 százalékát adják, ez majdnem 22 millió tabletet jelent. Egy éve ez a kategória még csak 16,4 millió gép volt, nem csak az mondható ki, hogy a piac növekedéséért ez a szegmens felel, hanem hogy ezek a gyártók a nagy brandektől vesznek el piacot.