Mit jelent (és mit nem) az "egy Windows"?
"Egy konvergens operációs rendszer szolgál ki minden kijelzőméretet" - mondta Satya Nadella, a Microsoft elnök-vezérigazgatója a negyedéves eredmények múlt heti bejelentésekor. Nadella azt is közölte, az operációsrendszer-fejlesztéseket egységesíti a cég és a jövőben. Mit jelent - és mit nem jelent - ez a jövőben?
Rengeteg médium felkapta Satya Nadella elnök-vezérigazgató kijelentését, miszerint a Microsoft a jövőben egyetlen operációs rendszerrel fog kiszolgálni minden kijelzőméretet. Eredetiben a mondat: "A Windows következő verzióját egységesítjük, három operációs rendszerből egyetlen, egységes konvergált operációs rendszer lesz, minden képernyőméret számára". A kontextusában a bejelentés a telefonos, PC-s és az Xbox által használt operációs rendszerre vonatkozott,
"Több Windows operációs rendszer létezett a Microsoftnál. Volt egy a telefonokhoz, volt egy a tabletekhez és PC-khez, egy az Xboxhoz és még a beágyazott rendszerekhez is volt egy" - magyarázta az elemzői konferenciahíváson Nadella. "Most egy csapat van és egy rétegelt architektúra, amely lehetővé teszi számunkra, hogy a fejlesztőknek egy piacteret, kereskedelmi mechanizmust és felfedezési lehetőséget kínáljunk. A kijelzőméreteken át skálázhatjuk a felhasználói interfészt és létrehozhatjuk az univerzális Windows appokat."
Egységes csapat
A Nadella által a továbbiakban részletesebben is felvázolt vízió szerint a Windows fejlesztését a jövőben egyetlen, egységes csapat végzi majd. Ez nem újdonság, ez a csoport már a Ballmer-féle One Microsoft átalakulás nyomán létrejött, Operating System Group néven, Terry Myerson vezetése alatt. Ez a divízió végzi a Windows Phone OS, a Windows Embedded, a PC-s Windows (x86 és ARM), a Windows Server és az Xbox One rendszerének fejlesztését is. Ennek a lépésnek a legfontosabb hozadéka a Microsoft számára, hogy a fejlesztői erőforrásait hatékonyabban használhatja fel a cég, nem kell több eltérő operációs rendszert az alapoktól fejlesztenie, eltűnnek a redundáns fejlesztések. Jobban össze lehet hangolni a különféle Windows-verziók fejlesztését, képességeit és adott esetben kiadását is.
Egységes kernel
A különböző rendszerek egységes műszaki alapokat, kernelt használnak, az NT-gyökerű technológia már hosszú ideje közös a kliens- és szerveroldali Windowsban, a Windows Phone 8 óta ezt használja a telefonos rendszer is, illetve az ARM-os portolás révén a Windows RT alatt is ez dobog, illetve ugyanezt alapot használja az Xbox One konzol is. A legalsó szintet jelentő kernelen futó szoftverréteg azonban jelentősen különbözik platformok között, a fejlesztők által hívható API-k között is drámai eltérés van - a klasszikus Win32-es API-k például egészen biztosan sem az Xboxon, sem például a telefonon nem lesznek elérhetőek soha.
Univerzális alkalmazások
A fejlesztői szempontú egységesítésen azonban aktívan dolgozik a Microsoft - és elsősorban erre utalt Nadella kijelentése is. Lesz egy olyan API-készlet, amely a hardverplatformtól függetlenül egységesen hívható minden rendszeren. Ezt értelemszerűen kiegészíti számos platformspecifikus API is (például az Xbox egyedi grafikus API-ja, a Direct3D 11.x vagy az asztali Windows már említett Win32-je). A közös API-készlet azonban lehetővé teszi az "univerzális alkalmazások" létrehozását: ezek az appok egyformán futnak minden windowsos eszközön, csak a megfelelő felhasználói felületet kell elkészíteni, amely igazodik a megcélzott eszköz kijelzőjéhez, a háttérben futó logika azonos maradhat minden esetben. A fejlesztői környezet és a munkához használt szoftverek is azonosak lehetnek, és a felhasznált tudás is azonos, bármelyik Windows-verzióról is legyen szó - bár erre eddig se panaszkodhattak a Microsoft platformjaira fejlesztők, a Visual Studio minden igényt lefedett.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az univerzális alkalmazások ötlete nem új egyébként, a Microsoft már a tavaszi fejlesztői konferenciáján bejelentette ezt a kezdeményezést, illetve a támogató szoftvereszközöket. Univerzális appok fejlesztéséhez a májusban kiadott Visual Studio 2013 Update 2 használható, amely ingyen elérhető a Microsoft weboldalán. Ebben már megtalálhatók azok a "Shared" projektsablonok, amelyek telefonon, tableten és PC-n egyaránt működő alkalmazások létrehozásához használhatók, a fejlesztőnek csak arra kell ügyelnie, hogy a kezelőfelületet kontextusfüggőre alakítsa, hogy az eltérő eszközökön a legjobban használható legyen.
Egységes alkalmazásbolt
Egységes lesz az alkalmazás-piactér is - ez sem igazán új fejlemény, valójában már 2013 őszén hivatalosan kommunikált döntés született erről, és el is kezdődtek azok a folyamatok, amelyek eredményeképp összeolvad a Windows és a Windows Phone piactere, így egy helyről lesznek letölthetők a telefonos, illetve PC-s/tabletes alkalmazások, a Windowsra fejlesztők pedig egy több százmilliós felhasználói bázist érhetnek el ugyanott. "Alig várom, hogy további részleteket oszthassunk meg a Windows nagyobb fejlesztéseiről a következő hónapokban" - mondta Nadella. Egyelőre nem világos, hogy a közös bolt kiterjed-e az Xbox platformra, ha a Microsoft valóban elhozza az univerzális alkalmazásokat, akkor ennek lenne értelme.
Marad a sok Windows
Amit az "egy Windows" biztosan nem jelent, az az, hogy egyfajta operációs rendszer készül a vállalatnál, amellyel minden igényt lefednek majd, "A termékstratégiánk továbbra is megmarad, különböző SKU-k lesznek nagyvállalatok számára, OEM-ek számára, végfelhasználók számára" - mondta a konferenciahíváson a Microsoft vezére. Olyan tehát biztosan nem lesz, hogy a megvásárolt Windows 9 DVD-t betesszük az Xboxba és feltelepítjük rá. Ugyanígy nem lesz teljes funkcióparitás a PC-k és a telefonok, vagy a szerverek és az Xbox között sem - de ez értelmetlen is lenne.