Fizetős lesz a Foursquare
A legnagyobb felhasználók számára fizetőssé válik a Foursquare lokációs API-jának használata - szellőztette meg a Wall Street Journal. A lépés beharangozza az új üzleti modellt, a hirdetések helyett a kiterjedt, a felhasználók által önként létrehozott adatbázisban van az érték.
Öt éve gyűjtögeti globális felhasználói bázisától az adatbázisát a Foursquare, itt az ideje, hogy az adatokat immár pénzzé tegye a vállalat - ezt fontolgatja a Wall Street Journal szerint a cég. Az adatbázist mintegy 63 ezer cég használja jelenleg, első körben a legnagyobb 1 százaléktól kér majd pénzt az API használatáért a Foursquare. Ezzel az 5-600 céggel egyéni megállapodást köt a szolgáltató, cserébe várhatóan a hozzáférhető adatok mennyisége és minősége is magasabb lesz szerződéskötés után.
Pénzzé tett adatbázis
A különböző helyek (cégek, éttermek, bárok, nevezetességek) részletes listáját tartalmazó adatbázis elképesztően értékes, jelenleg nincs ehhez foghatóan pontos, részletes és mindenre kiterjedő adathalmaz más cégek birtokában. Ez nem csoda, a szolgáltatás több éves működése során a felhasználók (ingyen, önként) szorgosan vitték fel a mára mintegy 60 millió egyedi helyet, amelyet (szintén önkéntes) szuperuserek tisztítottak, tartottak karban. Ma már az adatbázisnak nem csak a GPS-koordináták és a helyszínek neve a része, hanem viszonylag pontos típusbesorolás, fotók, értékelések, a környéken található Wi-Fi-hotspotok (ami a helymeghatározást gyorsítja), illetve a hely részletesebb adatai (telefonszám, kártyaelfogadás, stb.) is feltérképezett.
Az üzletimodell-váltás érzékenyen érintheti azokat a szolgáltatásokat, amelyek a Foursquare adatbázisából húzzák be a lokációs adatot. A lista hosszú, ide tartozik például a Pinterest, a Twitter, a Vine, és a Yahoo is. A közelmúltig az Instagram is ezt használta, azóta átállt a Facebook saját lokációs rendszerére - ezt a felhasználók is érzékelhették, az új lokációs szolgáltatás ugyanis jóval pontatlanabb.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Foursquare korábbi üzleti modelljében még a helyek (éttermek, bárok) fizettek a szolgáltatásnak, cserébe az app felületén promóciós ajánlatokat hirdethettek meg. A modell azonban nem vált fenntarthatóvá, az ilyen reklámokból befolyó bevétel messze elmaradt a várakozásoktól. A cég pénzügyi adatai nem nyilvánosak, a Wall Street Journal által megszerzett információk szerint azonban a társaság tavaly 15-20 millió dolláros forgalmat generált, 2012-ben pedig mindössze 2 milliós bevétele volt. A cég kommunikációja szerint idén megduplázzák a bevételt, tehát nagyságrendileg 30-40 milliós tételről beszélünk, amelynek szerves része lesz az adatokhoz való hozzáférés jogdíja.
Jól járnak vele
A szolgáltatás adatbázisának egyik első licencelője a Microsoft volt, a redmondiak februárban részesedést is szereztek a Foursquare-ben, emellett pedig megállapodást kötöttek a lokációs rendszerhez való hozzáférésről is. A Microsoft az akkori nyilatkozatok szerint az adatokat a Bing keresőben és saját lokációs szolgáltatásainak erősítésére használja majd fel, például valósidejű értesítéseket küld a felhasználónak.
A felhasználók számára kínált Foursquare-szolgáltatás is drámaian átalakult nemrég, a mobilappból kettő lett, a régi, Foursquare név alatt a "location discovery", vagyis a helyajánló szolgáltatás fut tovább, a bejelentkezések és a közösségi szolgáltatások a Swarm appban élnek tovább.