:

Szerző: Hlács Ferenc

2014. június 5. 15:12

VEMOCO: Telematika és személyre szabott casco

Intelligens autós szolgáltatást indít a magyar VEMOCO. A vállalat egy a járművek OBD-II portjához csatlakoztatható diagnosztikai eszközt és okostelefonos appot is kiad, amellyel mérhetők, ezáltal költséghatékonyabbá tehetők a vezetési szokások. A cég továbbá a Posta Biztosítóval együttműködve Magyarországon először viselkedésalapú cascobiztosítási rendszert indít.

A mindennapi vezetést monitorozó telematikai eszközzel és hozzá kapcsolódó szolgáltatással állt elő a VEMOCO nevű magyar startup, ami hazánkban is meghonosíthatja az Európában már ismert viselkedésalapú biztosításokat. A cég készüléke az autók OBD-II diagnosztikai portjához csatlakozik - ez rögtön le is szűkíti a potenciális felhasználók körét, a csatlakozót ugyanis 2001-ben kezdték beszerelni a benzines, 2004-ben pedig a dízelmotoros autókba (persze korábbi modellekben is megtalálható).

Részletes vezetési adatok

A GPS-szel is felszerelt kütyü a jármű fedélzeti számítógépéből kinyert információkat a hozzá tartozó okostelefonos alkalmazásnak továbbítja. Az app Android és iOS operációs rendszereken is elérhető, de a statisztikák akár böngészőből, online felületen is követhetők. A mobilappon az alapvető adatok mellett, mint az aktuális, illetve átlagfogyasztás vagy a megtett út, többek között olyan információk is megtekinthetők, hogy a sofőr hol és mikor hajtott gyorsan vagy fékezett hirtelen, illetve hogy az adott időszakban mindezt hányszor tette. A szoftver ilyen esetekben ráadásul akár hangjelzéssel is figyelmeztet, hogy jobb lesz kímélni az autót és/vagy a jogosítványt.

04:03
 

Introducing VEMOCO [HUN]

Még több videó

A fenti információkból áll össze a vezető Vemoco-indexe, amely 0-tól 100-ig skálázódik, értelemszerűen a nagyobb érték a jobb - ez az autót és a pénztárcát is kímélő, biztonságos vezetéssel érhető el. Ezzel a számmal azonban nem csak a barátok előtt vághatunk fel: a vállalat szolgáltatásával Magyarországon először PAYD vagy "pay-as-you-drive" rendszerű cascobiztosítást is elérhetővé tesz. Ehhez a vállalat a Posta biztosítóval lépett együttműködésre, amely a már említett VEMOCO-index, illetve néhány egyéb tényező, alapján sorolja be a készülékkel rendelkező ügyfeleit a különböző fizetési kategóriákba. Ilyen szempont lehet, hogy az illető hol, mennyit és milyen napszakban vezetett, hiszen érthető módon nem ugyanakkora kockázatot jelent, hogy időnk nagy részében elhagyatott szántóföldek között, vagy a forgalmas belvárosban közlekedünk.

Akár 40 százalékos kedvezmény

Hogy minél több ügyfelet vegyenek rá az eszköz kipróbálására, a biztosító az első negyedévre automatikusan 25 százalék kedvezményt ad a tesztelőknek, a körültekintő vezetéssel maximálisan elérhető engedmény pedig 40 százalék - a biztosítás összege, negyedévenként az időszakban elért eredményeknek megfelelően változik. Az okostelefonos alkalmazásban ennek megfelelően a vezetési statisztikák mellett az is folyamatosan követhető, hogy az adott időszakban éppen mennyi kedvezménynél tart a sofőr.

Miután hazánkban az esetek túlnyomó többségében egy autót a család több tagja is használ, az adott járműhöz több vezető is rendelhető. A VEMOCO készüléke automatikusan felismeri, hogy éppen ki ül az autóban, ami a torzításmentes statisztikák mellett a biztonsági funkcióknál is komoly szerepet játszik. A szolgáltatás ugyanis 24 órás gépjármű-felügyelettel is kiegészül. Ez hasonló az eCall rendszerhez, amelynek beépítése az EU-ban néhány éven belül minden újonnan gyártott autóba kötelező lesz. A vezetésbiztonsági rendszer lényege, hogy baleset esetén automatikusan riasztja a mentőszolgálatokat, akiket pontos koordináták segítéségével a helyszínre is navigál.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A VEMOCO is hasonló szolgáltatást kínál, a vállalat a Magyar Autóklubbal karöltve működtet 24 órás ügyfélszolgálatot, amely nem csak a komolyabb balesetek, de kisebb műszaki hibák esetén is segítséget nyújt. Mindezt ráadásul sokkal hatékonyabban, mint ha a lerobbant autóhoz egyszerűen szerelőt hívnánk, hiszen a diagnosztikai adatok alapján a szakemberek már a lehetséges problémákra felkészülve érkeznek a helyszínre. A webapp ráadásul geo-fence funkcióval is kiegészül, így a szoftver akkor is riaszt, ha az autó a térképen kijelölt területen kívül kerül, ez flottaüzemeltetők számára lehet hasznos.

Egész Európában használható

A vállalat nem csak Magyarországban gondolkozik, készülékük és szolgáltatásuk teljes európai lefedettséggel rendelkezik, azt az egész EU-ban szeretnék elterjeszteni. A mobilalkalmazás jelenleg magyar, angol és német nyelven érhető el, és a fejlesztők szerint nagyjából másfél havonta új nyelvvel egészül majd ki. Az OBD-II-es eszköz sok hasonló kütyüvel ellentétben nem Bluetooth, hanem GSM alapon működik, amelyhez a Vodafone biztosítja a szükséges SIM-kártyákat és az egész EU-n belül roamingmentesen használhatók.

A cég jelenleg négy autógyártóval folytat tárgyalásokat, 2015-től ugyanis megjelennek majd a harmadik féltől származó alkalmazásokat is futtatni képes gépjárművek - a vállalat célja, hogy ezen a területen már induláskor az első háromban legyen.

A VEMOCO ráadásul a Netrisk.hu-val is partnerségre lépett, így a készülék és a szolgáltatás a gyártó webshopja és a Posta Biztosító mellett a biztosításközvetítő oldalon is megvásárolható. Az eszköz ára 30 ezer forint, az alapszolgáltatás pedig havi 1700 forintos díj ellenében vehető igénybe, ebben azonban nincs benne a telefonos ügyfélszolgálat. Az utóbbit is magában foglaló prémium csomag havi 2700 forintba kerül.

a címlapról