Javult a Samsung nyereségtermelő képessége
Közzétette első negyedéves pénzügyi eredményeit a Samsung Electronics. A vállalat bevétele és nyeresége is emelkedett, de nyoma sincs a korábbi évekre jellemző menetelésnek már. A Strategy Analytics szerint az okostelefon-piacon részesedést vesztett a cég.
Az idei első negyedévben 53,7 billió won (52 milliárd dollár) árbevételt ért el a Samsung Electronics, a világ legnagyobb elektronikai vállalata. A bevétel éves szinten mindössze 1 százalékkal emelkedett, láthatóan véget értek azok az évek, amikor a Samsung rendszeresen óriási növekedést könyvelt el. Az üzemi eredmény a negyedév során 8,5 billió won (8,25 milliárd dollár), amely 3 százalékkal alacsonyabb a tavalyinál, de a 9,65 billió wonos (9,3 milliárd dolláros) nettó profit 6 százalékkal magasabb mint egy éve.
Jól állta a sarat a mobilos részleg
A tavalyi negyedik negyedéves eredmények kapcsán elemzők már kongatták a vészharangot a Samsung feje felett, amikor kiderült, az okostelefonok piacán a kereslet egyre inkább eltolódik az olcsóbb tömegmodellek irányába, ahol a Samsung szokásosan népszerű csúcsmodelljei helyett inkább a kínai gyártók termékei versenyeznek. Ez azt vetítette előre, a Samsung mobilrészlegének profittermelő képessége romlani fog. Az egyre erősebb piaci verseny közepette is jól állta a sarat a Samsung mobilos részlege, a divízió üzemi eredményhányada 19,8 százalékon stagnált, miközben a bevétele éves szinten csak 1 százalékot apadt.
A Samsung már jó ideje nem teszi közzé, hány telefont vagy okostelefont adott el, így a volumen tekintetében piacelemzők becsléseire lehet csak támaszkodni. A Strategy Analytics friss adatai szerint a koreai vállalat a tavalyi első negyedévnél 28 százalékkal több, 89 millió okostelefont értékesített az első negyedévben , amellyel 31,2 százalékos részesedést szerzett. Ezzel a cég toronymagasan vezette a piacot a második helyezett Apple előtt, amely 15,3 százalékos részesedést tudhatott magáénak. Azonban mind a Samsung, mind az Apple részesedése csökkent éves szinten, a Samsungé 1,2 százalékponttal, az Apple-é pedig 2,2 százalékponttal.
2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office? Itt vannak az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisaink.
A második negyedévre a Galaxy S5 rajtja miatt javuló számokat vár a cég, de az előrejelzés szerint a telefon- és a tabletpiacon is csökken a növekedés üteme, valamint fokozódik a verseny a gyártók között. Kína lehet egy fontos kitörési pont a Samsung számára is, a világ legnépesebb országában a lefedettség növelése és a sávszélesség bővítése keresletet generál a felsőbb kategóriás készülékeknek is a Samsung várakozásai szerint.
A memóriapiac segített
Nagyot javított a félvezetőgyártó üzletág, elsősorban a memóriák drágulásának köszönhetően. A részleg forgalma 2013 első negyedévéhez képest 9 százalékot erősödött, elsősorban a memóriagyártás javuló teljesítménye miatt - a Samsung memóriachipek eladásából származó forgalma 23 százalékkal bővült. A cég szerint a PC-piac pangása ellenére erős a kereslet a memóriapiacon a mobil eszközök és a szerverek folyamatosan bővülő forgalmának köszönhetően. A chipgyártás nyeresége majdnem duplájára emelkedett. A félvezetőrészleg teljesítménye magával húzta a teljes komponensgyártást és ellensúlyozni tudta a kijelzőpiacon tapasztalható túlkínálat miatti árcsökkenést és bevételcsökkenést is. A mobilpiacon lassuló növekedés miatt idén a félvezetőgyártás lehet a Samsung húzóágazata, ez a divízió gondoskodhat a bevétel és a profit növekedéséről 2014 hátralevő részében.
A konzumelektronikai részleg nem különösebben villogott az első negyedévben, bevétele stagnált, nyeresége 18 százalékkal csökkent. A lapostévék eladásai éves szinten 2 százalékkal erősödtek, a vállalat a második negyedévben vár nagy felfutást, a brazíliai futball-világbajnokság kezdetére reményei szerint világszerte sokan vásárolnak új tévét. A vállalat a prémium kategóriás tévéktől is sokat vár, amire minden oka meg is van, a 60 hüvelyknél nagyobb kijelzős készülékekből az első negyedévben kétszer annyi fogyott mint tavaly, az UHD modellekből pedig 50 százalékkal több mint a karácsonyi negyedévben. A DisplaySearch szerint a második negyedévben az UHD tévék világpiaca 1,8 millió darabra nő, ami 58 százalékkal több az első negyedévnél.