Távozik Vic Gundotra, a Google+ megalkotója
Vic Gundotra 8 év után elhagyja a Google-t, illetve ezzel együtt az általa felépített Google+ közösségi hálózatot is. Gundotra a semmiből hozta létre az egy ideig a Facebook kihívójaként kezelt közösségi oldalt, amely az egyik alapvető megosztási és azonosságkezelési platformja lett a webnek, de a kapcsolati háló szerepet nem sikerült felvennie.
Vic Gundotra távozása önmagában is érdekes, de az alapítók mögötti következő sorban álló vezető sorsa az általa felügyelt termék sorsában és jövőjében is kritikus változásokat hozhat. Larry Page, a Google társalapítója azt állítja, hogy a cég továbbra is keményen dolgozik majd azon, hogy új megoldásokat építsen a folyamatosan növekvő létszámú Google+ rajongónak. A megfogalmazás precíz lehet, hiszen a Google+ közönségét valóban főleg rajongók adják, a szolgáltatás nem igazán tört be a mindennapokba, senki nincs arra kényszerülve, hogy használja.
A közösség a Facebooké
Gundotra távozása ugyan nem jelenti automatikusan a Google+ felszámolását, de azt valószínűleg igen, hogy a keresőjével sikert építő cég kudarcot vallott a márka közösségi térbe való exportálásában. A sikertelenség okait boncolgatva az első érv az lehet, hogy a Google+ még mindig túlságosan mérnöki és a tömegek számára túl bonyolult, túl precíz. A dizájn ma már szerethető és követhető, de gyakran nem praktikus, érződik rajta a kampányszerűség és a kötelező egységesítés.
A Google+ számára a legnehezebben megugorható akadály az volt, hogy a Facebook rendkívül gyors tempóban másolt le minden olyan kezdeményezést, amivel a Google megkülönböztethette volna magát. Akár hat hét alatt is képes volt a Facebook átvenni azokat a megoldásokat, amik miatt esetleg érdemes lett volna gondolkodni a váltáson, vagy akár a párhuzamos jelenléten. A körök, listák, üzenetküldés és a láthatóság könnyebb állítása, appok kezelése és sok egyéb más fejlesztés is teljesen fej-fej mellett haladt. Így viszont a Facebook a méretből fakadó előnyökkel megtartotta a vezetést, sőt, messze nagyobbat nőtt, mint a Google+, amiről valójában persze nem is lehet tudni, hogy mekkora, a statisztikák nagy része más, sikeres Google-projektekkel torzított.
Ugyan a Google+ mint közösségi felület, tartalomdisztribúciós megoldás megbukott, de más szempontból azért komoly sikernek is el lehet könyvelni. A felhasználói tömeget anonimként összegyűjtő szolgáltató elsődleges küldetése volt, hogy minden egyes olyan embert, aki keresőt, térképet, YouTube-ot, levelezőt vagy bármilyen más Google-terméket használ, összegyűjtse és bejelentkezett, azonosítható, profilozható felhasználóként kezelje. A Google+ háttérintézményként pedig sikeres tudott lenni: a Google-azonosító, ami ma már egyben Google+ profil is, egyre elfogadottabb, rengeteg külső alkalmazásnál is választható már a Facebook ID mellett vagy helyett. Érdekes módon a Google+ előnye éppen az, hogy nincs mögötte a mindenki által használt felület, nem csepegtetjük az aktivitásainkat az ismerősök felé, vagy legalábbis nem nézi azt senki.
A Google felemelkedése abból fakadt, hogy a két alapító képes volt megváltoztatni, újra feltalálni egy piacot. A közösségi hálózatoknál azonban megváltoztatásról és az újrafeltalálásról is lemaradt. A mobilos világban az újrafeltalálást elvégezte az Apple, az Android itt már csak szörfözött a hullámon és végül sikerült előre törnie. A vállalat jövője nagyban függ attól, hogy sikerül-e azonosítani azokat a trendeket, amik meghatározzák a következő évtizedet és ha igen, sikerül-e úgy hozzányúlni, hogy abból egy újabb gigantikus üzlet nőjön ki, mint a keresőhirdetésekből anno. Az kétségtelen, hogy ma a legtöbb adattal rendelkező cég a Google, emellett nem kell panaszkodnia egyéb erőforrások terén sem, de a Google+ példája jól mutatja, hogy a nagyság nem jelent mindenhol sikert, ugyanolyan nagyot lehet puffanni egy új piacon, ahogy például a Microsofttal is történt a mobil világban.
A Google szövete
A WhatsApp-fiaskó?
A vezetőváltással irányváltás jöhet, ami nem azt jelenti, hogy a Google leveszi a kezét a Google+-ról, viszont a találgatások szerint a külön termékként való pozicionálása megszűnik. Sokkal inkább erősödik a platformjelleg, a Google+ mint háttérszolgáltatás, vagy ahogy a vállalati marketingesek megfogalmazták: “az internet szövete” fejlődik tovább. Ez technikailag azt jelentheti, hogy a jövőben az erős, egységes frontend-szemlélet helyett alkalmazásként azokat a funkciókat láthatjuk könnyebb, különálló darabként, mint a csevegés vagy a fotómegosztás. Maga a hálózat pedig az alkalmazások, szolgáltatások közti “flow” biztosítására törekszik inkább.
A Google szóvivői nem nyilatkoztak egyelőre arról, hogy ki veszi át a Google+ irányítását, de a Re/code, illetve a TechCrunch forrásai is tudni vélik, hogy nem Vic Gundotra korábbi jobbkeze, Bradley Horowitz lesz az, aki egyébként a Google+ termékfejlesztési vezetője jelenleg is. Helyette a legvalószínűbb jelölt Dave Besbris, aki a Google+ mérnöki munkálataiért felelős elnökhelyettese. Besbris nem új a cégnél, már 2008 óta dolgozik ott, előtte pedig egy évtizedet töltött az AOL-nál. Hat éves múltja ellenére nem sokat lehetett a nevével találkozni, sőt, még a Google+ profilja sem tűnik kívülről túl aktívnak.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A feladata most sem feltétlenül a parádézás lesz, források szerint már most elkezdődött a Google+ fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozó csapatok átalakítása. Ez a hírek szerint 1000-1200 embert érint, ráadásul a Google központjában egy új épület is készült, ahová a közösségi hálózattal foglalkozó csapatok költöznek át. A változtatások részeként a Hangouts-fejlesztők az Android-csapat részeként folytatják, ugyanúgy, ahogy a Photos app fejlesztői is. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a tudást elmozgatják a Google+ birodalomból és egyre inkább az Android válhat az új ernyővé, ami nem csoda, lévén a világ legnagyobb példányszámban értékesített operációs rendszere.
Az viszont kétséges, hogy mi lesz a sorsa azoknak a csapatoknak és részlegeknek, amik nem vándorolnak át egyik sikeresebb divízióba sem. A Google+ hivatalosan nem halott, csak zombi - írják az amerikai lapok. Valószínűleg jogosan, hiszen ha kirúgnak egy felsővezetőt és elvonnak minden értékes erőforrást egy projekttől, akkor ott nagyon kevés olyan forgatókönyv lehet, aminek nem a lassú enyészet a vége.