:

Szerző: Dojcsák Dániel

2014. április 22. 11:47

Elhagyja a fitneszóra-gyártást a Nike

Épp csak beindulni látszik a hordható okoseszközök piaca, a Nike máris leszállni készül a vonatról. A hétvégén a cég komoly leépítéseket jelentett be a hardverrészlegen, a Nike FuelBand készítői kereshetnek új munkát.

A lépés ugyan messze nem azt jelenti, hogy a digitális fitneszkiegészítők sikere megtörne, de az első fellángolásnak vége, a szerepek helyükre kerülnek és nem gondolja majd mindenki magáról, hogy technológiai szereplő, hardvergyártó. A Nike sportszereket gyárt és ad el, a sportóra a cégnél sokkal inkább a marketing része, mint egy valódi üzletág. Ez egészen mostanáig működött is, ma viszont már annyira telített a piac, hogy a Nike nehezen tud kitűnni, arról nem is beszélve, hogy idén egyre több elektronikai gyártó dob piacra okosórát vagy fitneszkarkötőt (pl. Samsung Gear Fit), ami elsöpörhet sok FuelBandhez hasonló kezdeményezést is.

Drága játék

A jelenleg kapható fitneszkiegészítők többsége nem több, mint egy drága játék, ami a felhasználónak azt árulja el, amit eddig is tudott. Például azt, hogy keveset alszik vagy nem sétál eleget. Ahogyan a Garmin Vivofít tesztjében is írtuk, ezek az eszközök elsősorban azoknak szólnak, akik nem mozognak, és mesterséges lelkiismeretre van szükségük. Ez viszont már egy szűkebb célcsoport, látszólag a Nike számára túl szűk vagy éppen nem olyan irányú, mint amilyen embereket ő szeretne a vásárlói között tudni.

A hír esetében nem elhanyagolható részlet, hogy a Nike nem a teljes Nike+ program lefújásáról beszél, kizárólag a hardverrészleg 55 dolgozójának kell mennie a 70-bő). Ez tecnhikailag azt jelenti, hogy a most piacon lévő termékeket még meg lehet venni, de várhatóan nem lesz következő generációja jövő évre a Nike sport-, illetve fitneszeszközöknek. A webes és mobilos szoftverek azonban a Nike hétfői nyilatkozatai alapján továbbra is megmaradnak és a cég igyekszik arra fókuszálni, hogy a jövőben megjelenő hordható eszközökből származó adatok integrálhatóak legyenek az online szolgáltatásaiba.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Sokak szerint ez azt jelenti, hogy a Nike már előre betervezte az Apple iWatch megjelenését és ahogyan anno a Nike-iPod integráció is az Apple egy stratégiai jellemzője volt, úgy a Nike+ FuelBand az okosórás érában is egy meghatározó, gyárilag beépített funkció lesz. Ez egy win-win helyzetet teremt mindkét cégnek. Az Apple egyelőre még nem ismert okosóra terméke lesz a hardver, a Nike pedig prezentálja hozzá a sport oldaláról a motivációs tényezőket, méréseket, statisztikákat és a közösségi funkciókat.

Új szakaszába ér a hype-görbe

A sokszereplős és ötletektől nyüzsgő okoseszköz-forradalom a valóságban sokkal inkább lesz egy nyugodt, láthatatlan, észrevehetetlen fejlődés. Az elmúlt években nem csak a felhasználók mérték saját életüket, de minden bizonnyal a termékeket piacra dobó vállalatok is mérték a lehetőségeket és várható eredményeket. Elképzelhető, hogy a FitBit, Kreyos, Leikr és a hasonló cégek felszívódnak néhány éven belül, a rengeteg célszerszám helyett pedig univerzális eszközök uralják majd a piacot.

Hasonló evolúciót érdemes elképzelni, mint amit az mp3-lejátszók, kézi játékkonzolok, könyvolvasók és navigációs készülékek piacán láthattunk. Ha a Nike-ról feltételezzük, hogy jó döntést hozott, akkor vele párhuzamosan azok a cégek tesznek még jó lóra, akik fitneszóra helyett sport- és életmódszoftvert fejlesztenek, vagy a mainstream betörés helyett saját rétegpiacukon erősödnek, modernizálnak.

a címlapról