Sok még a szabálytalanság az utazási oldalaknál
Az utazási honlapok többsége az Európai Unió fogyasztóvédelmi hatóságainak koordinált fellépésének köszönhetően ma már jogkövető módon kínál szállásajánlatokat a fogyasztóknak. A hatósági kontroll nélkül lesújtó lenne a kép vélik az EU-s szakemberek.
Átfogó fogyasztóvédelmi vizsgálatot tartottak tavaly nyáron az Európai Unió tagállamaiban működő nagy utazási oldalaknál (ezek azok az oldalak, ahol szállást, valamint repülőjegyet is tud foglalni magának a felhasználó). A nemzetközösség illetékes hatóságai minden évben végeznek hasonló, kiterjedt vizsgálatokat (szaknyelven söprögetést), melynek mint általában, ezúttal is meglett az eredménye: ma már az utazási oldalak többsége az uniós jog előírásai szerint kínálja ajánlatait az internetezőknek.
Volt hatása
Az ellenőrzést megelőzően a piac lesújtó képet festett. A hatóságok szakemberei ellenőrzések és vizsgálatok eredményeképp 382 olyan honlapot azonosítottak, amely nem felelt meg az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak, a szabályosan működő oldalak aránya csupán 31 százalék volt. A tagállami hatóságok ezután vagy megkeresték a nem szabályosan működő honlapokat üzemeltető vállalkozásokat, és felszólították őket az uniós fogyasztóvédelmi előírások betartására, vagy – külföldi vállalkozások esetében – az illetékes tagállamtól kértek segítséget.
A vizsgálatoknak, illetve az azokat követő felszólításnak köszönhetően a mai napig 173 honlapon történtek meg a szükséges kiigazítások, így a szabályoknak megfelelő honlapok aránya már eléri az ellenőrzött oldalak 62 százalékát. 209 honlap fenntartója ellen eljárás van folyamatban, közülük 52 ígéretet tett a hibák orvoslására. Magyarországon egyébként 8 ilyen honlapot vizsgáltak a jelentés tanúsága szerint, tavaly még csupán öt működött közülük minden szempontból jogszabályszerűen, ma már azonban a vizsgált oldalak mindegyike megfelel az előírásoknak.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig
Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Mennyi az annyi?
Különösen a fapados légitársaságok oldalait érintette az a probléma, hogy a választható szolgáltatások ára (poggyászdíj, biztosítás, elsőbbségi beszállás stb.) nem választhatóként voltak feltüntetve, emellett a szolgáltatások egyik legfontosabb paramétere, az ár az oldalak 20 százalékánál nem szerepelt központi helyen már a foglalási folyamat elején.
Az Európai Bizottság szerint az utazási szolgáltatásokat kínáló honlapok ellenőrzése kifejezetten időszerűvé vált, hiszen ma már egyre több európai polgár vásárol ilyen szolgáltatást az interneten: 2012-ben az internet-hozzáféréssel rendelkező európai fogyasztók 32 százaléka foglalt online repülőjegyet vagy szállodai szobát az Eurostat 2012-es e-vásárlási felmérése szerint.