2014 nem a hordható elektronika éve lesz
Egymásra épül a hordozható elektronikai eszközök adoptációja. Az első hullámot az egyfunkciós fitneszkarkötők és társaik képezték, amelyek rászoktatják a felhasználókat az okosórára és akár az okosszemüvegre is. A gyártók már erősen helyezkednek, százmillió darabos lesz a piac néhány éven belül.
Nem az okosórák lesznek az idei karácsony slágertermékei - derül ki az IDC hordható elektronikára (wearables) vonatkozó előrejelzéséből. A piackutató szerint ennek ellenére nagyot lép előre a szegmens, idén már nem csak a korai adoptálók, hanem az átlagos felhasználók egy része is vásárol majd ilyen eszközöket. Számokban: az IDC idén mintegy 19 millió viselhető eszköz eladását prognosztizálja, ami eltörpül a 300 milliós tabletpiac és a több mint egymilliárd okostelefon mellett.
Két nagy szegmens lesz
Tovább bontható két, egymástól jól elkülöníthető szegmensre a hordozható elektronika. Az egyik oldalt a "komplex kiegészítők" képezik (Nike+ FuelBand, Jawbone UP, Fitbit tartozik ide), ezek terjedését az alacsonyabb ár és az egyszerű használhatóság hajtja majd. Ezek az eszközök képesek okostelefon nélkül, önállóan is működni, de a teljes funkcionalitáshoz PC-re vagy telefonhoz kell őket csatlakoztatni. "A komplex kiegészítők sikerrel hívták fel a figyelmet a hordozható elektronika piacára, amely az évek során csak szerény érdeklődést tudott kiváltani. A piacon beindult a zsongás, a gyártók sorban jelentik be termékeiket, a felhasználók pedig megismerkedtek a hordható elektronika által kínált értékkel" - vázolta a szegmens jelentőségét Ramon Llamas, az IDC kutatási igazgatója.
A másik szegmens az "okos kiegészítőké" az IDC nevezéktana szerint. Ide tartoznak azok a hordható eszközök, amelyek már képesek külső alkalmazásokat futtatni és megjeleníteni, ezzel funkcióikat képesek széles határok között kiterjeszteni. Az "okos kiegészítők" sajátossága, hogy önmagukban csak igen korlátozottan használhatóak, a legtöbb képességhez szükségük van egy telefon jelenlétére, amely az internet-hozzáférést és néhány további szenzort (például GPS) ad az eszközhöz. Jelenleg ezek eladásai eltörpülnek a "komplex eszközök" mellett, az IDC szerint azonban 2018-ra már a hordozható elektronika többségét az ilyen kütyük adják majd. Ebbe a szegmensbe tartoznak az okosórák például.
Már a fejlesztőket is érdekli az új szegmens (forrás: Strategy Analytics)
A harmadik szegmens a cég szerint az "okos hordhatók", amelyek már önmagukban is képesek lesznek okos eszközként működni. Az ilyen eszközök elterjedéséhez nagyobb gátat kell a gyártóknak átugrani - állítja az IDC, mivel a felhasználói élmény gyökeresen eltér minden eddig ismerttől, így nem csak az új funkciókat, de az új használati módot is újra kell tanulni. E szegmens megkülönböztetése némileg érthetetlen, a példaként felhozott Google Glass például mind a helyzetmeghatározáshoz, mind az adatkapcsolathoz a telefonra szorul, és külön társalkalmazás telepítését is igényli.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az IDC előrejelzéséből kiolvasható az is, hogy miért annyira forró ez a téma jelenleg a gyártók számára. A cég szerint 2018-ra az eladások 111,9 millió darabra nőnek, ami évente átlagosan 78,4 százalékos, robbanásszerű növekedést jelent. Nem csoda, hogy a növekedésre kiéhezett tech-cégek már hosszú ideje, évek óta igyekeznek lecsapni a lehetőségre, újabb és újabb modellekkel keresve a felhasználók igényeit.
Csak a Google
Érdekes módon egyelőre a három nagy mobilos platform tulajdonosából egyelőre csak a Google ugrott az új piacra, márciusban be is mutatta saját, Android-alapú rendszerét, az Android Weart. A platformként kínált Wearre bármely gyártó építhet saját okosórát, ezt többen, köztük az LG és a Motorola már meg is tette. Az Apple (szokásához híven) teljes hírzárlatot tart, ha fejleszt is valamit, akkor azt teljes titokban teszi. A Microsoft szintén nem jelentett be még semmit, a cég okosórás terveiről még pletykák szinten sem szivárog semmi, sejtésünk szerint a Windows-for-IoT kezdeményezés ernyője alatt készülhet ilyen platform - amely az új doktrína értelmében ráadásul ingyen elérhető lesz a gyártópartnereknek.
Az IDC mintegy 50 ezer válaszoló részvételével a különböző márkákat is felmérte, a ConsumerScape 360° szerint a felhasználók a hordozható elektronikát illetően leginkább a Samsungban bíznak meg. A dél-koreai óriást követi az Apple (amelynek jelenleg ilyen terméke egyáltalán nincs is), majd a Sony és a Google következik.