Kilép szerepéből a Dropbox
A Google az elmúlt hetekben mély sebet ejtett a Dropbox testén, hiszen komoly árcsökkentéssel az egyszerű tárolásra jelentősen kívánatosabb ajánlatot tett a piacon megszokottnál. Ráadásul az egyszerű tároláson felül a Google minden webes szolgáltatásban is erős.
A Dropbox jelenleg havonta 10 dollárért kínál 100 gigabájt tárhelyet az ingyenesen megszerezhető mellett. A Google ugyanennyi pénzért 1 terabájtot ad, ugyanennyi tárhelyet pedig 2 dollárért mér havonta. Ugyanezt a trükköt már bevetette a cég a Gmail bevezetésekor, látszólag sikeresen. A felhős tárhelyből származtatott szolgáltatások piacán ráadásul a Google konszolidálódott funkciókat is fel tud mutatni, elég csak a fotórendszerezést és szerkesztést, dokumentumkezelést, illetve a közösségi hálózatot említeni.
A Dropbox számára a fogyasztói piacon kissé beszűkültek a lehetőségek. Pár évvel ezelőtt még különlegesnek számított a felhős tárhely, a webes elérés, illetve az asztali szinkronizációs alkalmazás, addig mára ezt alapszolgáltatásként kínálja tucatnyi másik cég, például a Box.net, a LogMeIn, vagy akár a Microsoft és a Google. Az emberek azonban nem egyszerűen tárolni szeretnének, hanem fotókat rendezni, levelezni, dokumentumokat iktatni és megosztani. A tárolásra specializálódó vállalatok így új szolgáltatásokat kell fejlesszenek, hiszen pár évvel ezelőtt még minden webes szolgáltató szívesen támaszkodott a Dropbox API-ra, de a nagyobb szereplők ma már könnyen építenek saját infrastruktúrát vagy hoznak létre akár az Amazon cloudon belül tárolókat.
Fotómegosztás és email
Nem meglepő tehát, hogy a Dropbox a folyamatos igazítások mellett most egy egész sornyi új funkciót jelentett be, amik együttes kinézete egyre inkább emlékeztet a Google vagy a Facebook felületeire, elárulva ezzel, hogy mi is a valódi stratégiája a cégnek a fogyasztói piacon. A legfigyelemreméltóbb újítás a Carousel nevű fotómegosztó alkalmazás, ami iOS-re és Androidra is egyaránt elérhető. A Carousel a Dropboxba korábban feltöltött fotókat veszi sorra, mappák helyett galériákba is tudja rendezni őket, a készítés helye és ideje szerint csoportosítva is. Nem meglepő módon a képeket és galériákat meg is lehet osztani és akár egy SMS-ben is átküldhető a link bárkinek.
A nagy ötlet, hogy az Instagram privát üzenethez hasonlóan diskurzusok is kialakulhatnak, ha pedig valaki a megosztáshoz hozzátesz további képeket, azok bekerülhetnek az eredeti galériába is nálunk. Az appot ugyanaz a Gentry Underwood fejlesztette, akik a szépsége miatt népszerű Mailbox e-mail alkalmazást. A nagy felfedezettnek tartott startup egy használhatóbb levelező kliens ígéretével robbant be a köztudatba, majd viszonylag gyorsan a Dropbox fel is vásárolta őket 10 millió dollárért.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Mailbox felvásárlás óta várják a felhasználók az androidos változatot, a bejelentésnek része ez is, így immár iOS után Androidon is nyomhatunk “szundit” a beérkező levelekre, hogy később, mikor jobban ráérünk, beérkezzenek újra. Ráadásul ugyanez most már működik PC-n is az egyelőre zárt bétában futó asztali verzióban. A Mailbox ugyan messze nem több és jobb, mint bármelyik másik levelezőkliens, sőt, a Gmail vagy az Outlook képességeinél jelentősen korlátozottabb, viszont egy lépéssel közelebb visz ez is a Dropbox webes szolgáltatási paletta létrejöttéhez.
Vállalati ügyfeleknek
A fogyasztói termékvonal mellett nem maradt ki a szórásból az üzleti rész sem, ahol nemrég az volt az újdonság, hogy a felhasználó privát és céges Dropbox része szétválasztható. Ez a lehetőség eddig tesztelés alatt állt, mostantól minden vállalati ügyfél hozzáférhet. Ráadásul érkezik egy hasznos widget is, ami a valós idejű közös munka esetében segít elkerülni a káoszt és jelzi, ha ugyanazt a fájlt egyszerre kettő vagy több ember nyitotta meg. Az eszköz egyelőre Microsoft Word, PowerPoint, Excel alatt működik. A programokban megjelenik egy új ikon, ami jelzi, ha más is épp dolgozik az adott fájlon, sőt, az ikonra klikkelve egy chatablak nyílik meg, ahol beszélgetni lehet.
Az eredeti küldetés ma már kevés, a fájlok biztonsági mentése és szinkronizálása ma már nem áll meg külön üzleti modellként. A feljebb kapaszkodó Dropbox azonban jelentős kockázatokat vállal, a Google, Facebook, Yahoo, Microsoft által jellemezhető ligában nehezebb lesz előrehaladni és partneri kapcsolatokat kötni. A lényeget azonban leszűrte a Dropbox, mégpedig azt, hogy olyan szolgáltatásokban kell utazni, amivel komolyabb függőség alakulhat ki. A tárolót könnyen le lehet cserélni, de a levelezés, fotógalériák és közös munka eszközök már egy nehezen elhagyható környezetet jelentenek, sokkal erősebb megtartó erővel, így jobb monetizációs képességekkel is bírnak.